עובדה ידועה שהימורים היא פעילות אסורה בישראל, אלא אם היא מנוהלת על ידי המדינה. עובדה קצת פחות ידועה היא שההגדרה של ״הימורים״ בישראל היא רחבה (ולכן מגבילה) הרבה יותר מההגדרה המקובלת להימורים במדינות רבות בעולם (כדוגמת אנגליה, שבה ניתן לעסוק בהימורים בכפוף לקבלת רישיון). לפיכך, משחק שלא נחשב להימורים ברוב המדינות ייחשב כהימורים בישראל.

 

הגדרת "הימורים" בחוק הישראלי

ההבדל המהותי בחוק הישראלי לעומת החוק במדינות אחרות הוא, שכדי שפעילות כלשהי תיחשב כהימורים, לא נדרש שהמשתתפים בפעילות יידרשו לשלם סכום כלשהו כדי להשתתף בפעילות. כלומר אין צורך שמשתתף במשחק פוקר למשל, יידרש להמר על סכום כסף אמיתי כלשהו כדי שהפעילות תהיה אסורה בישראל. שני התנאים היחידים שהחוק הישראלי בוחן הם: ראשית, האם מדובר במשחק שהתוצאה שלו תלויה במזל יותר משהיא תלויה בכישרון, ושנית, האם המשתתפים יכולים לזכות במשהו בעל ערך אם ניצחו במשחק.


האם זכייה במשחק מקנה לזוכה דבר בעל ערך?

 

חשוב להבין ש״משהו בעל ערך״ לא חייב להיות בהכרח פרס כספי. גם זכייה בפרסים, בהנחות בבתי עסק או במטבעות וירטואליים (טוקנים) שמאפשרים לרכוש מוצרים או שהם ניתנים להמרה ל"כסף אמיתי", תיחשב כזכייה במשהו בעל ערך. לעומת זאת, במידה וזכייה במשחק אינה מקנה לזוכה משהו בעל ערך (אלא רק נקודות וירטואליות שלא ניתן להפוך למשהו בעל ערך, התקדמות בשלבי המשחק וכדומה) – הפעילות לא תיחשב להימורים בישראל, גם אם מדובר במשחק מזל וגם אם המשתתפים שילמו כדי להשתתף.

 

כל עוד המשתתף לא שילם עבור ההשתתפות לא מדובר ב"הימורים"

ברוב המדינות בעולם שמסדירות הימורים באמצעות רשיונות (וגם במדינות רבות שבהן הימורים אסורים לחלוטין) המצב שונה לחלוטין. כל עוד אין ״תמורה״, כלומר המשתתף לא שילם דבר כדי להשתתף במשחק, לא מדובר בהימורים. זאת, גם אם מדובר במשחק מזל וגם אם ניתן לזכות בו בפרסים או בסכומי כסף גדולים. כמובן שניתן לשאול שאלות רבות לגבי ההיגיון שמאחורי הבדל כל כך מהותי בהגדרת המושג "הימורים", לרבות כאלה שקשורות במטרה של האיסור על פעילות הימורים בישראל, התופעות שהוא בא למנוע וכדומה.

הגדרת "הימורים" בחוק הישראלי היא משמעותית עבור יזמים רבים

המשמעות של התפישה הכל כך שונה של החוק הישראלי את המושג ״הימורים״ היא שפעילות בינלאומית שניתן להפעיל באופן חופשי וללא רישיון במדינות רבות בעולם, עלולה לגרום לבעל הפעילות להפר את החוק אם יאפשר לשחקנים מישראל להשתתף בה. נוסף על כך, מיזמים רבים שעל פי ההגדרה המקובלת במדינות רבות אינם נחשבים כהימורים, לא יוכלו לפעול מישראל ולמקימיהם לא תהיה ברירה אלא לפעול מחו״ל על כל המשתמע מכך.

חשוב לבדוק האם פעילות המיזם עומדת בתנאי החוק הישראלי

 

החשיבות של בדיקת הפעילות המתוכננת של המיזם מבחינת עמידה בתנאי החוק הישראלי בכל הנוגע להימורים חשובה במיוחד כאשר מדובר בפעילות "קרובה להימורים" כגון בתחומי הסושיאל. לפעילות כזו עשויות להיות השלכות גם לגבי היכולת לשווק ולפרסם אותה ברשתות חברתיות שונות. לכן כדאי לוודא שכל הנושאים הרלוונטיים נבחנו היטב ושבמידת הצורך הפעילות עצמה נבנתה באופן כזה שלא יחולו עליה מגבלות שהיה ניתן להימנע מהן.

 

עורך הדין צחי זך עוסק בדיני אינטרנט ומשפט מסחרי ומלווה חברות בין היתר בתחום ההימורים אונליין, פורקס, מסחר אלקטרוני, פרסום דיגיטלי ופינטק.