אז בואו נעשה קצת סדר בנושא: החוק במדינת ישראל חילק את הסמכויות לדון בענייני מעמד אישי בין שתי ערכאות שיפוטיות:

 

  • בתי הדין הרבניים - בעלי סמכות ייחודית לדון בענייני נישואין וגירושין של יהודים בישראל, אזרחי המדינה או תושביה.
  • בתי המשפט לענייני משפחה - בעלי סמכות לדון בענייני מעמד אישי כגון: מזונות ומדור קטינים, אפוטרופסות, משמורת, כשרות יוחסין של קטין, תביעה לאבהות או לאימהות, החזרת קטינים חטופים, תביעות לפי חוק השמות וכו'.


כריכה לתביעת הגירושין


בתי הדין הרבניים יכולים "לקנות" סמכות במרבית התביעות שפורטו לעיל ע"י כריכה לתביעת הגירושין. משמע, צד שהגיש את תביעת הגירושין לבית הדין הרבני רשאי לצרף לתביעת הגירושין את שאר התביעות ומאותו רגע, בית הדין הרבני "זוכה" בסמכות לדון בכל התביעות שצורפו לתביעת הגירושין.


במשפט הישראלי קיים הכלל "כיבוד בין הערכאות" לפיו, ברגע שאחד מהצדדים הגיש תביעה לאחת הערכאות, לא ניתן להגיש את אותה תביעה לערכאה המקבילה.


כריכה כנה


כאשר אחד מבני הזוג מגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני ומבקש לכרוך לתביעת הגירושין את יתר התביעות (מזונות, משמורת, פרוק שיתוף וכו') בית הדין יבדוק האם תביעת הגירושין הוגשה בתום לב ומתוך רצון כנה ואמתי לסיים את חיי הנישואין, או שתביעת הגירושין הוגשה כדי לחסום את בן הזוג השני מלהגיש את תביעותיו לבית המשפט לענייני למשפחה.


במידה וימצא כי הכריכה לא היית כנה, בית הדין הרבני יאבד את סמכותו לדון בנושא הכרוך ולמעשה, יאבד את סמכותו לדון בתביעה כולה.


הפערים התפיסתיים בין הערכאות


על אף העובדה ששתי הערכאות ככפופת לדין הישראלי, קיימים הבדלים תפיסתיים בין שתי הערכאות בכל הנוגע למוסד הנישואים וענייני המעמד האישי. בעוד שבתי הדין הרבניים מתנהלים בגישה שמרנית יותר המבוססת על הדין העברי והלכות דתיות, בתי המשפט לענייני משפחה נוטים לבחון את הסוגיות על פי כללים חילונים וליברלים יותר.


מרוץ סמכויות


ההבדלים התפיסתיים בין שתי הערכאות השיפוטיות וכלל הברזל במשפט הישראלי של "כיבוד בין ערכאות" יצר מושג שנקרא "מרוץ סמכויות". מושג זה הביא למצב שבשעת משבר כאשר בני זוג מחליטים להתגרש, ממהרים בני הזוג לפנות לערכאה השיפוטית הנוחה יותר עבורם.


בדרך כלל גברים ממהרים להגיש את תביעת הגירושין בבתי הדין הרבניים וכורכים סביב אותה תביעה את כל שאר התביעות (מזונות, משמורת, זמני שהות וכו'), לעומת זאת נשים ממהרות להגיש תביעות בבית המשפט לענייני משפחה.

 

כדי למצות את זכויותיך יש לפנות למומחים


לבחירת הערכאה השיפוטית ישנה חשיבות רבה ומכרעת לניהול התיק. על כן, חשוב להתייעץ עם עו"ד המתמחה בדיני המשפחה על מנת לבחון איזו ערכאה שיפוטית תשרת טוב יותר את האינטרסים של מגיש התביעה.

 

עו"ד איתי אלמוג ועו"ד מיכאל פיינברג מעניקים ייעוץ משפטי איכותי ומעמידים לרשותך את כלל כישוריהם המקצועיים שנרכשו, תוך ייצוג לקוחות רבים בתחום דיני המשפחה.


לפרטים נוספים ולתיאום פגישה, ניתן להשאיר פרטי התקשרות באתר ונחזור אליכם בהקדם עם מענה מקצועי ברמה גבוהה.