ביהמ"ש יכריע מחר מי מהורי ילדה בת 3 של אזרחית פיליפינית ואזרח ישראלי יקבל על הפעוטה משמורת
אלי לוי יונתן הללי |

הילדה הישראלית-פיליפינית בת השלוש וחצי, שהוריה - אזרח ישראלי ואם פיליפינית - נלחמים על משמורתה, תאלץ לחכות יום נוסף כדי לשמוע את גזר הדין שיכריע את עתידה. בבית המשפט המחוזי בחיפה התקיים היום דיון סוער בעניין המשמורת, ובעוד שהאם טענה כי על בתה לשהות עמה במתקן הכליאה בו היא עצורה בגין היותה עובדת זרה בישראל, נלחם האב בכל כוחו על קבלתה. "מעשנים שם והילדה חולת אסטמה", אמר בכאב. שופטת בית המשפט החליטה למסור את החלטתה בנושא רק מחר ואף הוציאה צו זמני האוסר על גירושה של האם והרחקתה של הבת מהארץ, עד לקבלת החלטה אחרת.

הילדה בת השלוש וחצי נולדה לאם מהפיליפינים, בת 39, ולאב, אזרח ישראלי. אולם כאשר היחסים בין השניים עלו על שרטון, החליט בית המשפט לענייני משפחה כי על הילדה להישאר עם האם. אלא שעל אף ההחלטה המשפטית, לפני כשבוע עצרה משטרת ההגירה את האם וכלאה אותה במתקן הכליאה "מיכ"ל", וכעת נלחמים ההורים על המשמורת. הדילמה הגדולה היא האם הילדה תישאר עם האב בניגוד להחלטת בית המשפט או תשהה עם האם - בבית הכלא.

בדיון שהתקיים היום בבית המשפט המחוזי בחיפה הודיע האב כי אינו מוכן שבתו תהיה בכלא עם האם והסביר כי הילדה חושבת שהאם בעבודה. באמצעות עו"ד יוגב לוי אמר האב ל-nrg מעריב כי הוא פנה לבית משפט לענייני משפחה בחדרה וביקש צו עיכוב יציאה מהארץ. לאחר שמשרד הפנים הוציא נגד האם את הצו, תבע האב לקבל משמורת על הילדה, והבהיר שאינו מתנגד לכך שהאם תתגורר בארץ כדרך קבע. האב ציין כי הוא מברך על כל החלטה שתקבע כי האם תתגורר בארץ בסמוך לבתם המשותפת.

האב הסביר שהוא מתנגד ליציאתה של בתו הקטינה לפיליפינים, בין היתר מכיוון שלפני כשנתיים טסו לשם האם והילדה, ולאחר כמה ימים חלתה הילדה והאב נאלץ לטוס ולהחזיר את הילדה לארץ לקבל טיפול רפואי בארץ. לדבריו, מאז שהילדה נולדה הוא מטפל בה, ומבקש שהיא תשאר בישראל. הוא הוסיף שאם הילדה תעזוב את המדינה עם א’, "יחטיאו כל החפצים בטובת הקטינה את מטרתם".

מנגד, אמרה האם הפיליפינית כי היא מעוניינת שבתה כן תשהה עמה בבית הכלא. "לאבא שלה אין הרבה זמן לילדה. הוא מגיע מאוחר בערב. היא לא הולכת לישון בזמן כי אביה לא איתה" טענה. באמצעות עו"ד ליאת שטיינברג-חרלמפ, הוסיפה האם כי היא מסכימה שהאב "יבוא כל יום בבוקר וייקח אותה לגן ויחזיר לי אותה לכלא בסוף היום".

לאחר שהציגו שני הצדדים את טיעוניהם, שופטת בית המשפט המחוזי, שושנה שטמר, קבעה כי מחר בשעה 11:00 בבוקר היא תפרסם את החלטתה לגבי המשמורת על הילדה.

בניגוד להחלטת בית המשפט
א’ הגיעה לעבוד בישראל בתור מטפלת סיעודית בצורה חוקית לפני כ-12 שנה. בשנת 2003 פגשה את אבי בתה וכעבור זמן קצר היא נכנסה ממנו להריון. בעקבות ההיריון שכר הגבר עבורה דירה בעיר מגוריו, אולם רק כאשר עברה לשם, גילתה כי הוא נשוי.

לאחר שהילדה נולדה הסתיים הקשר בין בני הזוג. לאחרונה פנה האב לבית המשפט לענייני משפחה כדי להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ לילדה, משום שחשש שא’ תחזור לפיליפינים עם בתו. בית המשפט נעתר תחילה לבקשה ועיכב את יציאתה של הילדה מהארץ, אך לאחר ששמע


את טיעוני הצדדים, ביטל בצעד יוצא דופן את ההחלטה וקבע שטובת הילדה להישאר בחזקת אמה.

אלא שלפני שבוע נעצרה א’ על-ידי משטרת ההגירה ומאז היא כלואה במתקן מיכ"ל, כאשר עומד נגדה צו גירוש. בינתיים שוהה הילדה עם האב, בניגוד להחלטת בית המשפט.

במשרד הפנים מסרבים לשחרר את האם, וכך נוצר מצב אבסורדי לפיו כדי שהמדינה תפעל על-פי החלטת בית המשפט, על הילדה להימצא עם אמה במתקן הכליאה ולאחר מכן לעזוב את הארץ. זאת למרות אזרחותה הישראלית, ובניגוד לרצון הוריה.

בהכנת הידיעה השתתף גלעד גרוסמן


עודכן ב: 23/06/2009