בית המשפט המחוזי בירושלים עסק לאחרונה בסוגיית העונש הראוי לנהג שהורשע לפי הודאתו בעבירות של מעשה פזיזות ורשלנות, הכשלת שוטר, נהיגה ללא רישיון ונהיגה בשכרות.


השופט קבע כי לא ניתן להקל ראש במעשיו של האיש שנהג ברכב ללא רישיון נהיגה וניסה להימלט משוטר שרדף אחריו, תוך שהעמיד אותו בסכנה ממשית. עוד צוין כי התנהגותו היוותה סכנה פוטנציאלית משמעותית למשתמשי הדרך, והובהר כי התמכרותו של האיש לסמים ואלכוהול אינה מצדיקה זאת.


לפיכך, השופט גזר על הנהג עונש מאסר בפועל לתקופה של 13 חודשים, הפעיל מאסר על תנאי שהוטל עליו במסגרת תיק קודם לתקופה של שבעה חודשים, והטיל עליו גם מאסר על תנאי לתקופה של שבעה חודשים.


האיש נהג ברכב תחת השפעת סמים ללא רישיון נהיגה


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, בדצמבר 2018 הגבר נהג ברכב תחת השפעת סמים כאשר מעולם לא היה לו רישיון נהיגה. ניידת שנסעה מאחורי האיש ביקשה ממנו לעצור, אך הוא סירב והמשיך בנסיעה למשך 150 מטרים נוספים עד שהניידת עקפה אותו וחסמה את נתיב נסיעתו.


בהמשך, השוטר ירד מהניידת וניגש לרכב, פתח את הדלת הקדמית ותפס את האיש. בשלב זה האיש החל בנסיעה לאחור כדי להימלט מהשוטר שנתלה על דלת הרכב. הנהג המשיך בנסיעה למשך 10 מטרים נוספים והתעלם מהשוטר שציווה עליו לעצור. לאחר מכן הנהג פגע במדרכה עם הרכב ונאלץ לעצור. בעת העצירה השוטר נפל ארצה ונפגע ברגליו בעוד שהנהג נמלט מהמקום.


בגזר הדין צוין כי לנהג היו 16 הרשעות קודמות בתחום האלימות, הסמים והרכוש וארבע הרשעות בעבירות תעבורה כולל עבירת נהיגה ללא רישיון.


שירות המבחן קבע כי הנהג בעל דפוס התנהגות עברייני


שירות המבחן ערך תסקיר בעניינו של האיש, וציין כי הוא גרוש ואב לשלושה ילדים אשר לא עובד בשנים האחרונות ומטופל בתחליף סם. עוד תואר בתסקיר כי האיש גדל במשפחות אומנה ולא הייתה לו סביבה משפחתית תומכת. התרשמותו של שירות המבחן מהאיש הייתה כי הוא בעל דפוס התנהגות וחשיבה התמכרותי ועברייני מגיל צעיר.


נוסף על כך, שירות המבחן תיאר כי בתקופת המעצר האיש השתלב בתוכנית גמילה מסמים והומלץ לשלבו בתוכנית טיפולית שיקומית. בתסקיר משלים צוין כי לאחר כניסתו של האיש לאשפוזית הוא חזר להשתמש בסמים ולכן עזב את המסגרת הטיפולית וחזר למעצר.


המדינה טענה כי ניתנה לאיש הזדמנות להשתקם אך הוא חזר להשתמש בסמים


עורכת הדין מטעם התביעה טענה כי המדינה נתנה לנהג אפשרות לקחת חלק בהליך טיפולי ולשנות את דרכיו, אך למרבה הצער הוא לא הצליח לסיים את השיקום. צוין כי האיש נהג ברכב ללא רישיון נהיגה תחת השפעת סמים, העמיד בסכנה את השוטר, פגע בו ונמלט מהמקום.


על כן עתרה המדינה להטיל על האיש עונש מאסר לתקופה שנעה בין 18 ל-36 חודשי מאסר בפועל. התביעה ביקשה לגזור על הנהג עונש מאסר בפועל לתקופה של 28 חודשים, תוך הפעלת המאסר המותנה שעומד לחובתו והשתה של עונש מאסר על תנאי נוסף.

 

 

הסנגור טען שאין להחמיר עם האיש בגלל שנכשל בניסיון הגמילה


מנגד, הסנגור טען כי הנהג ביצע את המעשים כאשר הוא תחת השפעת חומרים משכרים וגרר את השוטר למרחק של 10 מטרים בלבד כך שלא נגרם לו נזק ממשי. לפי גרסת הסנגור, העונש שמבקשת המדינה הוא חמור מדי בנסיבות המקרה.


עוד נטען כי אין להחמיר עם הגבר בגלל שניסה להיגמל מסמים ולא הצליח. לפיכך ביקש הסנגור לקבוע מתחם ענישה שנע בין מאסר בעבודות שירות לבין שנת מאסר, ולגזור על האיש עונש מאסר כולל לתקופה של 14 חודשים כולל תקופת המאסר המותנה.


השופט קבע כי לא ניתן להקל ראש בעבירות שביצע הגבר אשר נהג ברכב תחת השפעת חומרים משכרים כאשר אינו מחזיק ברישיון נהיגה. עוד הובהר כי הנהג היווה סכנה ממשית למשתמשי הדרך בניסיון ההימלטות שלו מהשוטרים.


השופט קבע שהתמכרות הנהג לסמים אינה מצדיקה התנהגות מסוכנת


השופט הוסיף כי הנהג סיכן את השוטר כאשר גרר אותו למרחק של 10 מטרים, והדגיש כי אין מקום להתחשב באיש בעקבות התמכרותו לסמים. הובהר כי התמכרות זו אינה מצדיקה התנהגות מסוכנת שפוטנציאל נזק גדול לצידה. על כן נקבע ביחס לאיש מתחם ענישה שנע בטווח שבין 12-30 חודשי מאסר.


יש לך שאלה? 

פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט


עם זאת צוין כי יש לזקוף לטובת הנהג את הודאתו בעבירות ואת המאמצים שעשה כדי להיגמל מסמים. לפיכך, השופט החליט למקם את עונשו של האיש ברף התחתון של מתחם הענישה. השופט גזר על הנהג עונש מאסר בפועל למשך 13 חודשים, תוך הפעלת מאסר על תנאי לתקופה של 7 חודשים שהושת עליו בתיק קודם ובתוספת עונש מאסר על תנאי למשך 7 חודשים.


ת"פ 26076-12-18