בית משפט השלום בפתח תקווה עסק לאחרונה בעניין העונש הראוי לגבר, אב לשישה ילדים שהורשע לאחר הודאתו בביצוע עבירה של תקיפת בת זוג שגרמה לחבלה של ממש. השופט אימץ את המלצת שירות המבחן בעניינו של האיש, והחליט לבטל את הרשעתו לאחר ששוכנע כי היא תגרום לפגיעה במשפחתו ובשיקומו באופן בלתי הפיך.


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, בסוף שנת 2018 תקף הבעל את אשתו שהייתה בחודש הרביעי להריונה באותה העת, על רקע ויכוח בין השניים. הגבר קילל את אשתו, ירק עליה, דחף אותה והיכה אותה בגבה. האישה ניסתה להתקשר למשטרה להזעיק עזרה והבעל בתגובה חנק אותה וגרם לנפילתה. בעקבות התקיפה נגרמו לאישה שטפי דם בגב וביד.


בעניינו של האיש נערך תסקיר מטעם שירות המבחן אשר ציין שמדובר בגבר בגיל 37, אב לשבעה ילדים, ללא הרשעות קודמות, שעובד כמנהל מכירות בחברה לשיווק מזון. תואר כי האיש השתלב בהליך טיפולי במשך חצי שנה, התמיד בו ומילא אחר כל הכללים המסגרת הטיפול.


שירות המבחן המליץ לבית המשפט לבטל את ההרשעה


בהמשך התסקיר צוין כי הגבר נטל אחריות על מעשיו והביע עליהם חרטה, תוך הפנמת חומרתם והכרה בצורך לערוך שינוי בהתנהלותו. הובהר כי הוא הראה רצון להמשיך להיעזר בגורמים הטיפוליים וגילה הזדהות ביחס לתחושותיה של אשתו.


שירות המבחן דיווח כי הבעל הציג אישורים שהוכיחו שהוא עובד מול המשטרה ומול המשרד לביטחון פנים, והדגיש כי הרשעתו תמנע ממנו להמשיך בתפקידו במקום העבודה.


אשתו של האיש סיפרה לשירות המבחן כי הוא עבר שינוי ממשי שבא לידי ביטוי ביחסו לילדים ואליה, והוסיפה כי היא וילדיה בשלים לחזרתו לבית תוך השתתפות בהליך טיפולי משותף עימו.


קצין המבחן התרשם כי ענישה טיפולית שיקומית תצמצם את הסיכון לביצוע עבירות דומות מצידו בעתיד ותגביר את סיכויי השיקום שלו. לפיכך המלצת שירות המבחן הייתה להטיל על האיש צו מבחן למשך שנה בלבד ולבטל את הרשעתו, אשר בכוחה לפגוע באופן בלתי הפיך בפרנסתו.


התביעה טענה שהתנהגות הגבר כלפי אשתו מחייבת עונש הולם


מצד המדינה נטען כי הבעל פגע בזכות המתלוננת לשלמות גופה ובזכותה להיות מוגנת ובטוחה בביתה. לפי גרסת המדינה, לנוכח התקיפה הממושכת והיות האישה בהריון מדובר בפגיעה שחומרתה גבוהה והייתה עלולה להיות קטלנית עבור העובר. לפיכך בית המשפט התבקש לקבוע מתחם ענישה שנע בין 10 לבין 20 חודשי מאסר בפועל בצירוף רכיבי ענישה נלווים.


המדינה הוסיפה כי המלצת שירות המבחן לבטל את ההרשעה היא מוגזמת ואין לאמצה. לטענתה, הפגיעה בעבודתו של האיש אינה מצדיקה ביטול הרשעה מאחר שמעסיקו יוכל בכל מקרה לשלבו בתפקיד אחר. הודגש כי תקיפת נשים על ידי בעליהן היא מכת מדינה שיש לעקור מהשורש ולפיכך מחייבת להרשיע את האיש.


הסנגור טען כי האיש מעוניין לשנות את דרכיו ולהשתקם


מנגד, הסנגור ציין כי הגבר מפרנס שבעה ילדים ולכן הרשעתו עלולה לגרום לפגיעה קשה במשפחתו בעקבות הפסקת עבודתו. עוד נטען כי תפקודו התעסוקתי של האיש חשוב מאוד בהליך השיקומי שלו, ולכן יש להימנע מהרשעתו כדי לאפשר לו לקבל טיפול הולם.


הסנגור הוסיף כי האב הודה בהזדמנות הראשונה במעשיו ועזב את הבית עוד לפני שהוגש נגדו כתב אישום, דבר שהוכיח את רצונו האמיתי להשתנות.


האישה שהותקפה ציינה בפני בית המשפט כי בעלה עבר תהליך שיקום משמעותי שגרם לו להשתנות לטובה. היא פנתה לשופט וביקשה שלא ירשיע את בעלה כיוון שהדבר ייפגע בתעסוקתו ובתהליך שיקומו.


הגבר לקח אחריות על מעשיו החמורים והבטיח כי לא יחזור עליהם בעתיד. לדבריו, במסגרת הטיפול שקיבל הוא רכש כלים שונים להתמודדות במצבי לחץ ושינה את דרכיו.


הרשעת האיש תגרום לפיטוריו ולפגיעה בהליך שיקומו ובמשפחתו


השופט ציין כי העבירה שביצע הגבר כלפי אשתו היא חמורה, כיוון שתקף את אשתו ההרה וגרם לה לחבלות והמשיך במעשיו גם לאחר שניסתה להתקשר למשטרה. עם זאת, נקבע כי הרשעת האיש עלולה לגרום לו לפגיעה ממשית בעבודתו ובפרנסת משפחתו.


הובהר שלאיש אין עבר פלילי וצוין כי הוא לקח אחריות מלאה על מעשיו. בהתבסס על עמדותיהם של שירות המבחן ובת הזוג של האיש, השופט תיאר כי חל שינוי ממשי בהתנהגותו עקב ההליך הטיפולי בו הוא משתתף.


לפיכך נקבע כי הרשעת הגבר תגרום לפיטוריו מעבודתו לנוכח תפקידו שדורש עבודה מול משרדי ממשלה. השופט פסק כי פיטורי הבעל יפגעו בפרנסת משפחתו ובהליך השיקומי שהוא עובר לנוכח החשיבות הרבה שהוא מייחס לעבודתו בחייו.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


בסופו של דבר השופט החליט לבטל את הרשעתו של האיש, להטיל עליו צו מבחן לתקופה של שנה ושירות לתועלת הציבור למשך 150 שעות.


ת"פ 39615-11-18