בית משפט השלום בחיפה קיבל לאחרונה תביעת רשלנות רפואית שהגישה אלמנתו של אדם סיעודי שנפטר בגיל 81 בעקבות טיפול רשלני של צוות ניידת מד"א. התביעה הוגשה נגד הפרמדיק שהיה אחראי על מתן הסיוע בביתו של האיש ונגד מד"א, המעסיקה שלו ושל צוות האמבולנס.


בפסק הדין נקבע כי המנוח היה במצב של פרפור לבבי לאחר 13 דקות ממועד הגעתם של צוות האמבולנס, מבלי שקיבל טיפול הולם ומבלי שנערכה לו החייאה כנדרש. לפיכך הוחלט כי מד"א והפרמדיק התרשלו כלפי הנפטר, ולכן עליהם לפצות את אלמנתו עבור כאב וסבל וקיצור תוחלת חיים.


בני משפחתו של המנוח התעקשו על ביצוע החייאה


אלמנתו של האיש טענה כי הפרמדיק קבע את מותו של בעלה מוקדם מדי, כאשר הוא נדרש להמשיך ולבצע בו פעולות החייאה ולנסות להציל את חייו. לפי גרסת בתו של המנוח, היא הזעיקה אמבולנס של מד"א בשעה 3:00 מאחר שאביה סבל מדופק חלש.


הבת סיפרה כי לאחר שצוות האמבולנס הגיע למקום בשעה 3:24, הפרמדיק התבקש על ידי בני המשפחה לבצע באב החייאה אך הוא נגע ברגלו ואמר שהוא כבר נפטר. המשפחה ביקשה מצוות האמבולנס שיערוך לאביהם בדיקת א.ק.ג בכל זאת.


הבת הוסיפה כי בבדיקה נמצא דופק חלש אך למרות זאת הפרמדיק חזר על דבריו כי האיש כבר נפטר, לא ביצע בו החייאה ואף מנע מהצוות שהגיע עימו לעשות זאת. לאחר שיצא החוצה מהבית וקיבל אישור לקבוע את מותו של האיש הוא חזר פנימה.


כדי לרצות את בני המשפחה שהיו בסערת רגשות הוא נתן למטופל שוק חשמלי בשעה 3:37 ולאחריו נראתה פעילות לבבית במוניטור אך הדופק של האיש לא חזר. בהודעת הפטירה רשם הפרמדיק כי האיש נפטר בשעה 3:35.


מד"א טענה כי האיש כבר נפטר במועד הגעת צוות האמבולנס


מד"א טענה כי המטופל נפטר כבר במועד הגעת צוות האמבולנס לביתו ובשל כך לא היה מקום לבצע בו החייאה. צוין כי בנו של המנוח טלטל אותו כאשר ניסה לבצע בו פעולות החייאה, ולכן מכשיר מדידת רמת החמצן בדם צפצף וגרם לבני המשפחה להניח כי קיים דופק. לפי עדות הפרמדיק כבר עם הגעתו לבית הוא הבחין בסימני מוות אצל המנוח שכללו שינוי גוון העור והיעדר נשימה.


לפי גרסת הפרמדיק, מיד כשהגיע לדירה הוא חיבר את המנוח למוניטור שהראה קו ישר. הוא הוסיף כי נתן למנוח שוק חשמלי בשעה 3:37 כדי לרצות את בני המשפחה שלחצו עליו לעשות זאת, אך הדבר לא הועיל והדופק לא חזר.


קרדיולוגית מומחית שמונתה מטעם בית המשפט קבעה שבדוח המוניטור שהודפס בשעה 3:36, לפני שניתן שוק החשמלי, היה ניתן לראות פעילות חשמלית שמשמעה פרפור חדרים בלב בשלבים סופיים. לדבריה, ככל שהחולה נמצא במצב של פרפור חדרים יותר זמן, כך סיכוייו להישאר בחיים פוחתים.


המומחית הסיקה מרישום המוניטור בשעה 3:37 כי ליבו של המטופל פרפר גם בשעה 3:24 כאשר צוות האמבולנס הגיע לביתו. היא הוסיפה כי המצב של פרפור חדרים דרש ביצוע החייאה כולל הזרקת אדרנלין ומתן שוק חשמלי לאיש כבר עם הגעת צוות האמבולנס לבית.


ביצוע החייאה היה יכול להציל את המנוח


השופט קבע כי אדם שנמצא במצב של פרפור לבבי חייב לקבל טיפול דחוף לצורך הצלת חייו. צוין כי צוות האמבולנס לא ביצע למנוח החייאה, ונתן לו רק שוק חשמלי אחד מאוחר מדי ומבלי שהזריק לו אדרנלין כנדרש.


עוד נפסק כי הצוות לא ביצע קריאה נכונה של המוניטור עם הגעתו לבית, ולכן אבחן באופן שגוי את מצבו של המנוח. בעקבות זאת לא בוצעה החייאה דחופה ומקצועית, הצוות לא הזריק לאיש אדרנלין ולא נתן לו שוק חשמלי כמתחייב במצב חירום. צוין כי חלפו 13 דקות עד שניתן למנוח שוק חשמלי שנועד לרצות את בני משפחתו.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית באבחון


השופט הבהיר כי היה ניתן להציל את האיש, אם הצוות לא היה מתרשל ומותיר את הנפטר במצב של פרפור לבבי במשך 13 דקות.
בסוגיית הנזק שנגרם למנוח הוחלט כי יש לפצות את עזבונו על כאב וסבל, ועבור קיצור תוחלת חיים של שלוש שנים בהינתן מצבו הרפואי וגילו המתקדם. על כן נפסק כי מד"א תפצה את אלמנתו בסך של 50 אלף שקלים בתוספת 1,000 שקלים עבור הוצאות.


ת"א 19137-08-16