בית המשפט המחוזי בבאר שבע עסק לאחרונה בסוגיית העונש לנהג בן 52 שהורשע לפי הודאתו בשמונה עבירות הריגה ובעבירה של עקיפה בדרך לא פנויה. בית המשפט קבע כי הנהג פגע בערך קדושת החיים ושלמות התא המשפחתי, בכך שהביא למותם של שמונה בני משפחה כאשר נטל סיכון בלתי סביר ויצא לעקיפה מסוכנת בקלות דעת. לפיכך נקבע כי התוצאות המצערות של התאונה מחייבות השתת עונש מאסר ממושך בפועל בתוספת רכיבי ענישה נלווים.


הנהג יצא לעקיפה בדרך לא פנויה והתנגש חזיתית ברכב


התאונה אירעה בשעות הצהריים כאשר נהג הג'יפ יצא לעקיפה של הרכב שנסע לפניו בעת שהדרך לא הייתה פנויה, התנגש חזיתית ברכב שהגיע מולו מהנתיב הנגדי וגרם לו להסתחרר. בעקבות ההתנגשות, הרכב עלה בלהבות וכל שמונת בני המשפחה שישבו בו נהרגו. בדיקה שנערכה לנהג לאחר התאונה העלתה כי בגופו נמצא החומר הפעיל שנמצא בסם הקנביס שבו השתמש בערב שקדם לאירוע.


הנהג נשלח לשירות המבחן לצורך הכנת תסקיר בעניינו. בתסקיר צוין כי הוא בן 52, נשוי ואב לארבעה, לא עבד לפני התאונה והתקיים מקצבת נכות מביטוח לאומי.


שירות המבחן ציין כי הנהג נעקץ לפני כשש שנים על ידי זבוב החול ובעקבות זאת נגרמה לו התדרדרות קוגניטיבית, והוא החל לסבול מחרדות ומקשיים ממשיים בתפקוד היומיומי. לאחר מכן עבר צנתור ואף לקה באירוע מוחי. בשל אי כשירותו לעבודה הוא פוטר מתפקידו, פיתח מצב דיכאוני ונקבעה לו נכות קבועה בשיעור של 91% על ידי הביטוח הלאומי.


שירות המבחן התרשם כי האיש סובל מקשיים רגשיים עמוקים


בתסקיר דווח כי הגבר נטל אחריות על העבירות שביצע והביע חרטה אמיתית על התאונה ועל תוצאותיה הטראגיות. שירות המבחן התרשם כי האיש סובל מקשיים רגשיים עמוקים ומתמודד עם תחושת כישלון. בסוגיית השימוש בקנביס צוין כי הגבר מסר שהשתמש בקנביס רפואי באופן חד פעמי כדי להקל על כאביו.


שירות המבחן מסר כי הגבר השתתף באופן פעיל בקבוצה טיפולית, כי הסיכון להתנהגות פוגענית מצידו הוא נמוך וסיכויי השיקום שלו טובים.


המדינה טענה שהנהג לקח במודע סיכון להתרחשות תאונה קטלנית


המדינה טענה כי מעשיו של הנהג פגעו קשות בערך קדושת החיים ובביטחונם של משתמשי הדרך. עוד נטען כי הנהג נטל ביודעין סיכון לכך שתיגרם תוצאה קטלנית כאשר החליט לצאת לעקיפה מסוכנת, והיה יכול להימנע ממנה וכך למנוע את התאונה.


כמו כן, המדינה ביקשה לקבוע מתחם ענישה כולל שנע בין 12 לבין 18 שנות מאסר, פסילת רישיון נהיגה לצמיתות וענישה נלווית. באופן ספציפי ביקשה המדינה להטיל על הנהג עונש של 13 שנות מאסר בפועל.


מנגד, סנגורו של האיש ביקש מבית המשפט להתעלם מהימצאותו של סם מסוג קנביס בגופו של הנהג בעת קביעת העונש. זאת מכיוון שהגבר לא הורשע בעבירה של נהיגה בשכרות, והתביעה הצהירה כי היא לא קושרת בין קלות הדעת שלו לבין הימצאות הסם בגופו.

 

 

הסנגור טען כי הנהג הוא אדם ערכי שנטל אחריות על מעשיו


נוסף על כך, נטען כי הנהג הוא אדם ערכי אשר נטל אחריות מלאה על מעשיו. הסנגור הוסיף שמאז התאונה האיש לא מצליח לישון בלילות ברציפות וממתין להיכנס לכלא רק כדי לכפר על מעשיו.


עורך דינו של הנהג ביקש לקבוע מתחם עונש הולם שנע בין 3 לבין 9 שנות מאסר והוסיף שיש מקום לסטות מהמתחם כלפי מטה מטעמי שיקום.


האיש פגע קשות בערכי קדושת החיים ושלמות התא המשפחתי


השופט ציין כי מעשהו של הנהג פגע קשות בערך החברתי של קדושת החיים ושל שלמות התא המשפחתי. הובהר כי המעשה שביצע האיש הוא חמור מאוד וגרם למוות של משפחה שלמה שכללה גם ילדים קטנים.


עוד נקבע כי הנהג לקח סיכון בלתי סביר כאשר יצא לעקיפה המסוכנת שגרמה להתנגשות הקטלנית. השופט הוסיף כי כאשר הנהג לקח על עצמו את הסיכון כאמור במודע, הוא החל שרשרת אירועים שעל תוצאתה הסופית לא הייתה לו שליטה.


הוחלט שיש לבחון את התנהלות האיש בכללותה תוך שקלול העובדה שהחליט לצרוך סמים מספר שעות לפני נהיגתו, יחד עם נטילת הסיכון שבעקיפה המסוכנת. על כן נפסק כי האיש זלזל באופן בוטה בחוקי התנועה בעת האירוע, ויש לתת לכך משקל ביחס לנסיבות ביצוע העבירות.


השופט הדגיש כי לנהג יש 22 הרשעות תעבורה קודמות אשר רובן בגין נהיגה במהירות מופרזת. ריבוי עבירות המהירות מעיד על כך שהאיש נהג גם בעבר להעמיד את עצמו ואת שאר משתמשי הדרך בסכנה.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


בסופו של דבר, השופט קבע כי יש להטיל על הנהג עונש של 10 שנות מאסר בפועל, ומאסר על תנאי לתקופה של 18 חודשים למשך 3 שנים שיופעל אם האיש יעבור עבירת המתה בקלות דעת או גרם מוות ברשלנות. כמו כן הוחלט לפסול את רישיון הנהיגה של האיש למשך 22 שנה ולחייב אותו לשלם פיצויים בסך של 150 אלף שקלים למשפחת המנוחים.


תפ (ב"ש) 35300-11-18