בית משפט השלום בראשון לציון עסק לאחרונה בסוגיית העונש של גבר בן 33 שהורשע לאחר הודאתו בביצוע עבירות של הדחת קטין לסמים מסוכנים, החזקת סם מסוכן שלא לצריכה עצמית וסחר בסם מסוכן.


לאחר בחינת נסיבות האירוע ותסקיר שירות המבחן בעניינו של הגבר, השופט ציין כי האיש אינו מסוגל להיענות לגבולות ולסמכות ולשנות את דפוסי התנהגותו העברייניים. הוא קבע כי האיש מהווה סכנה עבור הציבור וגזר עליו עונש מאסר בפועל למשך ארבע שנים, מאסר על תנאי, תשלום פיצוי לקטינה ופסילת רישיון נהיגה.


גבר בן 33 יצר קשר עם קטינה בת 13 וסיפק לה קנביס ואקסטזי


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, בחודש ינואר בשנת 2019 הגבר יצר קשר עם נערה בת 13 באמצעות אפליקציית "טלגרם" במטרה לספק לה סמים מסוכנים. במהלך ההתכתבות, הקטינה מסרה לאיש כי היא בת 13 והוא טען בפניה שהוא בן 19. במסגרת ההתכתבות הציע האיש לספק לקטינה סמים מסוגים שונים כולל תרופות מרשם, קנביס, LSD וכדורי אקסטזי.


לאחר שהביעה התעניינות בסמים, הגבר שלח לה תמונות שלהם, ותיאם איתה כי יאסוף אותה לאחר סיום לימודיה כדי לספק לה את הסמים המסוכנים ולהשתמש בהם יחד איתה.


בתחילת חודש מרץ בשנת 2019, הגבר אסף את הקטינה מבית הספר ובמהלך הנסיעה סיפק לה חצי כדור של סם מסוג אקסטזי. כשהגיעו לדירתו, האיש נתן לנערה חצי כדור אקסטזי נוסף ואף הציע לה לעשן סיגריה שהכילה קנביס.


בעקבות השימוש בסמים הקטינה נזקקה לאשפוז בבית חולים פסיכיאטרי


בשעות הערב הגבר החזיר את הקטינה לביתה כשהיא תחת השפעת הסמים. בעקבות נטילת הסמים הנערה נזקקה לאשפוז בבית חולים למשך ארבעה ימים, ולאחר מכן הועברה לאשפוז בבית חולים פסיכיאטרי.


נוסף על עבירת הדחת הקטינה לשימוש בסמים, הגבר הורשע גם בעבירה של החזקת סם שלא לצריכה עצמית לאחר שנמצאו בביתו וברכבו 295 גרם של קנביס מחולק למנות, כדור אקסטזי ומשקל אלקטרוני. כמו כן, הגבר הורשע גם בעבירה של סחר בסם מסוכן, לאחר שהשתמש באפליקציית ה"טלגרם" לצורך סחר בסמים בשלוש הזדמנויות שונות תוך הסתרת זהותו.


בית המשפט הפנה את הגבר לשירות המבחן כדי שיערוך תסקיר בעניינו. שירות המבחן ציין כי האיש נפגע ברגליו בתאונת אופנוע ולא עבד לפני מעצרו. עוד צוין כי האיש נהג לצרוך סמים ולסחור בסמים בעברו.


שירות המבחן התרשם שהגבר מתקשה לקחת אחריות על מעשיו


שירות המבחן העריך כי לאיש קיימים דפוסי התנהגות עברייניים וקשיים אישיותיים ורגשיים שהובילו אותו להתמכר לסמים. הובהר כי האיש אינו מסוגל לבחון את מעשיו, ומתקשה לשתף פעולה עם שירות המבחן ועם גורמים טיפוליים שניסו לסייע בשיקומו. עוד התרשם שירות המבחן כי הגבר מתקשה לקחת אחריות למעשיו ולהתנהגותו.


המדינה טענה כי מעשיו של הגבר נחשבים לחמורים במיוחד לנוכח גילה הצעיר של הקטינה וסוגי הסמים שסיפק לה. עוד נטען כי ההשפעות השליליות של הסמים על הנערה היו מיידיות וגרמו לה לנזקים קשים. נוסף על כך המדינה הפנתה לכמות הסמים הגדולה שנמצאה בביתו וברכבו של האיש, ולעסקאות הסמים שביצע באמצעות אפליקציית "טלגרם" תוך הסתרת זהותו.


לנוכח המעשים החמורים של האיש, המדינה ביקשה לקבוע את מתחם העונש בטווח שמתחיל ב-36 חודשי מאסר ועד ל-48 חודשי מאסר. התביעה ביקשה להשית על האיש עונש ברף הגבוה של המתחם עקב חומרת מעשיו ולגזור עליו גם מאסר על תנאי, תשלום קנס ופיצויים לקטינה.


מנגד, סנגורו של האיש טען כי הוא עבר שינוי, נמצא בקשר עם עובדת סוציאלית ומקבל טיפול באמצעות בעלי חיים. עוד נטען כי הגבר הודה בעבירות שיוחסו לו וחסך את הצורך בעדותה של הקטינה. לפיכך, הסנגור ביקש לקבוע מתחם ענישה בטווח שבין תשעה חודשי מאסר לריצוי בדרך של עבודות שירות ועד ל-28 חודשי מאסר בפועל, תוך מיקום העונש באמצע המתחם.


הגבר סיפק סמים קשים לקטינה תוך מודעות מלאה לגילה הצעיר


השופט קבע כי הגבר פגע בערך המוגן של שמירה על בריאותו הפיזית והנפשית של הציבור בצורה קשה על ידי גרימת נזק בלתי הפיך לקטינה. צוין כי האיש יצר את הקשר עם הנערה הצעירה ממנו ב-20 שנה תוך מודעות מלאה לגילה וסיפק לה בין היתר סמים קשים.


עבור עבירת ההדחה לסמים השופט קבע מתחם ענישה שנע בטווח שבין 36 חודשי מאסר בפועל ועד ל-48 חודשי מאסר בפועל. בעבירה של סחר בסם מסוכן נקבע מתחם שנע בין מספר חודשי מאסר באמצעות עבודות שירות ועד ל-10 חודשי מאסר עבור כל מכירה. בעבירת החזקת סם מסוכן נקבע מתחם שבין מספר חודשי מאסר באמצעות עבודות שירות ועד למספר חודשי מאסר בפועל.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


בסופו של דבר, השופט החליט לגזור על האיש עונש כולל בשל העובדה שכל העבירות הן מתחום הסמים. לפיכך נקבע כי הגבר ירצה עונש מאסר בפועל לתקופה של ארבע שנים, הוטל עליו עונש מאסר מותנה לתקופה של שנה שלא ירוצה אלא אם הוא יבצע עבירה מסוג פשע, קנס בסך 1,000 שקלים ותשלום פיצוי בסך 30 אלף שקלים לקטינה. כמו כן נקבע כי האיש יפסל מלהחזיק ברישיון נהיגה למשך שנתיים.


תפ (ראשל"צ) 44336-03-19