בית משפט השלום בראשון לציון עסק לאחרונה בסוגיית עונשו של גבר שהורשע לאחר שהודה בביצוע עבירה של סחר בסם מסוכן (ריבוי עבירות) ובעבירה של החזקת סם שלא לצריכה עצמית. השופט התחשב בשיתוף הפעולה של האיש עם גורמי הטיפול ובהליך השיקום המוצלח שעבר, והחליט שלא להטיל עליו עונש מאסר בפועל. הוא גזר על האיש עונש של עבודות שירות, מאסר על תנאי, תשלום קנס כספי, התחייבות להימנע מביצוע עבירות סמים, פסילת רישיון נהיגה והטיל עליו צו מבחן.


גבר מכר סמים ל-49 אנשים שונים באמצעות ה"טלגראס"


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, בין החודשים ינואר עד אפריל בשנת 2018, האיש מכר קנביס ל-49 אנשים שונים באמצעות ה"טלגראס" ב-63 הזדמנויות שונות. הוא נהג לפרסם תמונות של סם הקנביס שרצה למכור ואת מחירו. אחרי שלקוחות פוטנציאליים פנו אליו באמצעות האפליקציה כדי לרכוש סמים, הוא דרש מכל אחד מהם לבצע מולו אימות ולשלוח לו תמונה וצילום תעודת זהות. אחרי אימות הפרטים מול הקונים, הגבר תיאם עם כל אחד מהם מקום לביצוע העסקה והוציא אותה לפועל.


השופט הפנה את האיש לשירות המבחן כדי שיערוך תסקיר בעניינו. בתסקיר צוין כי האיש מוכר כנכה על ידי המוסד לביטוח לאומי לאחר שאובחן כסובל מהפרעה דו קוטבית. עוד צוין כי הגבר שולב בתהליך טיפולי לגמילה מסמים לאחר שימוש ממושך באלכוהול וסמים, ושיתף פעולה עם גורמי הטיפול באופן מלא.


האיש נטל אחריות מלאה על מעשיו והשתתף בהצלחה בהליך שיקום


שירות המבחן דיווח כי בדיקות שתן שביצע האיש נמצאו נקיות מסמים, והובהר כי הוא הביע נכונות לבצע התבוננות פנימית וביקורתית תוך נטילת אחריות מלאה לביצוע העבירות. המלצת שירות המבחן הייתה להטיל על האיש צו מבחן לתקופה של שנה, עונש מותנה משמעותי וריצוי של עונש מאסר בעבודות שירות.


במסגרת תסקיר נוסף שנערך בעניינו של האיש צוין כי הוא בעל מוטיבציה להשתקם, הקפיד להגיע לכל הפגישות הטיפוליות והשקיע רבות בעריכת שינוי בחייו תוך השתלבות בעבודה במספרה.


המדינה ציינה את היקף עסקאות הסחר בסמים שערך האיש ואת מספר הקונים הרב. נטען כי מעשיו של הגבר לוו בתכנון, היערכות ותיאום מוקדמים שכללו שימוש באפליקציית ה"טלגראס". לפי גרסת התביעה האיש פעל ממניעים של בצע כסף והשגת רווח מהיר תוך פגיעה בשלום הציבור ובטחונו. לפיכך, המדינה ביקשה להשית על האיש עונש של ארבע שנות מאסר, מאסר על תנאי, תשלום קנס משמעותי ופסילת רישיון נהיגה.


מנגד, סנגורו של האיש הפנה לעובדה שהאיש נטל אחריות על מעשיו ועבר הליך שיקום מוצלח. הוא הוסיף כי הוא עבר הליך גמילה מיוזמתו וטען כי שליחתו למאסר בפועל תקטע את ההליך השיקומי שבו הוא השתתף. לפי גרסת הסנגור, הגבר סבל מבעיות פסיכיאטריות בעת ביצוע העבירות ומאז הוא החל לקבל טיפול ולפרנס את משפחתו. לפיכך, הסנגור ביקש לאמץ את המלצת שירות המבחן ולהטיל על האיש עונש מאסר שירוצה בדרך של עבודות שירות, ענישה כספית וצו מבחן למשך שנה.


הגבר הקים עסק למכירת סמים תוך שימוש בפלטפורמת ה"טלגראס"


השופט ציין כי מעשיו של האיש פגעו בערכים של בריאותו הפיזית והנפשית של הציבור כתוצאה מנזקי השימוש בסמים. הובהר כי הגבר הקים עסק של ממש לממכר סמים תוך שימוש בפלטפורמת ה"טלגראס". השופט הבהיר כי כמות הסם הגדולה שהחזיק האיש במקום עבודתו מעידה על היעדר מורא שלו מהחוק ועל נכונותו לבצע עסקאות סמים באופן מידי.


השופט קבע מתחם ענישה שנע בין מספר חודשי מאסר שיכול וירוצו בעבודות שירות ועד ל-14 חודשי מאסר בפועל. הוא ציין כי לחובתו של האיש קיימות הרשעות קודמות בעבירות סמים אך הוא מעולם לא נשפט לעונש של מאסר בפועל. הוחלט כי הטלת עונש מאסר בפעול תפגע במשפחתו של האיש, בילדיו הקטנים ובאימו המתמודדת עם טיפול באביו החולה.


השופט החליט להקל בעונשו של האיש בעקבות הליך השיקום המוצלח שעבר


נקבע כי יש לזקוף לזכותו של האיש את לקיחת האחריות שלו על מעשיו ואת החיסכון המשמעותי בזמן השיפוטי שנגרם בשל כך. השופט פסק כי במקרה זה ניתן לסטות ממתחם העונש ההולם, מכיוון שהגבר עבר הליך שיקום במספר מישורים ושיתף פעולה עם גורמי הטיפול באופן מלא. על כן הוחלט להעדיף את שיקולי השיקום בעניינו של האיש על פני שיקולי ההרתעה וההלימה, תוך מתן אפשרות לאיש להשלים את הליכי השיקום שבהם הוא השתתף.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


בסופו של דבר, השופט גזר על הגבר מאסר למשך תשעה חודשים שירוצה בדרך של עבודות שירות, מאסר על תנאי לתקופה של שנה שמותנה בכך שהוא לא יבצע עבירות סמים וקנס כספי בסך 10,000 שקלים. נוסף על כך הוחלט כי רישיון הנהיגה של האיש ייפסל למשך שישה חודשים והוטל עליו צו מבחן למשך שלוש שנים.


ת"פ 34053-04-18