בית משפט השלום בחיפה קיבל לאחרונה תביעת פיצויים שהגיש סייר ביטחון שנפגע בבטנו מפליטת כדור נגד חיילת בשירות חובה בצה"ל. השופטת קבעה כי החיילת הפרה את הוראות הבטיחות בנשק ואת הוראות הממונים עליה בכך ששיחקה באקדחו האישי של הסייר וכיוונה אותו לעברו. לפיכך נקבע כי היא מחויבת לפצות את הסייר על הנזק שנגרם לו בעקבות האירוע. עם זאת, השופטת הטילה על הסייר אשם תורם בשיעור של 50% מאחר שהוא הפקיר את אקדחו האישי והותיר אותו ללא השגחה.


במהלך משחק באקדח נפלט כדור ופגע בבטנו של סייר הביטחון


לפי העובדות שפורטו בפסק הדין, חיילת שסיימה משמרת במסגרת אבטחת יישובים נסעה עם חברתה אל קיבוץ סמוך כדי שיוכלו להתקלח. לאחר מכן סייר הביטחון של הקיבוץ הסכים להסיען בחזרה למגוריהן. האיש אסף את החיילת ואת חברתה ברכב הביטחון שהיה ברשותו. לקראת הגעתם ליישוב ביקשו החיילות מהאיש להיכנס למועדון סנוקר ביישוב.


סייר הביטחון התלווה אל השתיים כאשר הוא נושא על גופו אקדח אישי. בהמשך, בהיותן בתוך המועדון, הבחינו החיילות באקדח והביעו בו התעניינות. הסייר הוציא מאקדחו את המחסנית, פרק אותו והסביר לחיילת איך מכוונים את הנשק וכיצד מבצעים בו דריכה וירי. החיילות החזיקו באקדח, דרכו אותו ונקרו בו לפי הנחיותיו של הסייר. לאחר מכן הסייר הניח את אקדחו ואת המחסנית על אחת הספות במקום, החיילת לקחה אותו והחלה לשחק בו. במהלך המשחק בנשק נפלט כדור מהאקדח ופגע בבטנו של הסייר.


הסייר הובהל ממקום התאונה לבית החולים לצורך קבלת טיפול רפואי. בבית החולים אובחן כי הוא סובל מפגיעות במעי הגס ולכן נזקק לעבור שני ניתוחים.


החיילת עברה הדרכה בנשק והייתה מודעת לכללי הבטיחות


לאחר שבחנה את כלל הראיות והעדויות בתיק, השופטת קבעה כי החיילת היא זו שהחזירה את המחסנית לאקדח לפני פליטת הכדור. צוין כי החיילת סיימה בהצלחה הכשרה של רובאי 02 מורחב שכללה הסמכה להחזקת נשק מסוג 16-M. במסגרת הסמכה זו החיילת עברה תדריכים מעשיים ועיוניים שכללו הדרכות בטיחות בנשק ואיסור על משחק בנשק וכיוונו לעבר בני אדם.


השופטת קבעה כי בזמן האירוע, החיילת הייתה בעלת הכשרה הולמת בכל הקשור לכללי השימוש והבטיחות בנשק. עוד נקבע כי היא הפרה את הוראות הבטיחות בעת ששיחקה באקדחו של סייר הביטחון וכיוונה אותו לעברו. הובהר כי התרשלותה של החיילת מתחדדת אף יותר לנוכח העובדה שלא הייתה לה כל הכשרה או ידע בשימוש באקדח.


החיילת הפרה את ההנחיות שאסרו עליה לעזוב את המגורים ולהתרועע עם אזרחים


השופטת הוסיפה כי החיילת הפרה גם את ההנחיות שניתנו לה על ידי מפקדיה שלפיהן נאסר עליה לצאת מהמגורים בתום המשמרת ולהתרועע עם אזרחים. לפיכך נפסק כי החיילת התרשלה בכך ששיחקה באקדח וירתה בו לעבר הסייר, ולכן היא מחויבת לפצותו על הנזק שנגרם לו עקב האירוע.


עם זאת, השופטת החליטה כי הסייר שהפקיר את אקדחו האישי ואת המחסנית והותיר אותם על הספה במועדון ללא השגחה, נושא אף הוא באחריות משמעותית לאירוע. הובהר כי הפקרת הנשק והותרתו נגיש לאחרים מהווה רשלנות בוטה מצד הסייר שהיה יכול לצפות את הסיכון הממשי הנלווה למעשה. השופטת מתחה ביקורת על הסייר שפנה לשחק סנוקר ביודעו כי האקדח משמש את החיילת למשחק. על כן נפסק כי יש לייחס לאיש אשם תורם משמעותי לאירוע בשיעור של 50%.


מומחה רפואי שמונה על ידי בית המשפט קבע כי בעקבות האירוע נותרה לאיש נכות קבועה בשיעור של 10% בגין בעיות מעיים לאחר ניתוח בחלל הבטן. כמו כן נקבעה לאיש נכות קבועה בשיעור של 5% בגין צלקת שנותרה לו עקב התקרית.

 

השופטת קבעה כי הנכות התפקודית של סייר הביטחון היא בשיעור של 5%

 

לאחר בחינת שכרו של הסייר לאחר האירוע השופטת קבעה כי לא חלה ירידה בכושר השתכרותו, ולכן פסקה כי נכותו התפקודית היא בשיעור של 5%.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד

 

בסוגיית הנזק, השופטת קבעה כי נזקיו של הסייר מסתכמים בסך של 315,074 שקלים עבור הפסד כושר השתכרות, הפסד פנסיה, הוצאות רפואיות, עזרת הזולת וכאב וסבל. מאחר שיוחס לסייר אשם תורם בשיעור של 50% הוחלט כי החיילת תפצה אותו בסך של 157,537 שקלים. החיילת חויבה לשלם גם את שכר טרחת עורך הדין שלו בסך של 30 אלף שקלים.


תא (חי') 23990-03-15