בית משפט השלום בירושלים עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לגבר שהורשע לאחר הודאתו בביצוע עבירות של סחר בסם והחזקת סמים שלא לצריכה עצמית. השופטת ציינה בגזר הדין כי למרות העובדה שהיקף פעילות הסחר בסמים אינו ידוע במדויק, ניתן להעריך שמדובר בהיקף נרחב לנוכח כמות הסמים הגדולה שנתפסה בביתו של האיש וסוגם.


עוד צוין כי האיש, בעל עבר פלילי מכביד, אמנם הודה בעבירות שיוחסו לו והביא לחיסכון בזמן שיפוטי יקר, אך לא השתתף בהליך טיפול שיקומי בשל התמכרותו לסמים ואלכוהול. לאחר שבחנה את כלל העדויות והראיות השופטת גזרה על האיש עונש של 29 חודשי מאסר בפועל, שישה חודשי מאסר על תנאי, קנס בסך 2000 שקלים ופסילת רישיון נהיגה.


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, בחודש אוקטובר בשנת 2019 נתפסו בביתו של הגבר 425 גרם של סם מסוג חשיש, 507 טבליות של סם מסוג MDMA ו-10.8 גרם של סם מסוג קוקאין. צוין כי במשך תקופה לא ידועה, האיש סחר בסמים מסוג חשיש ו-MDMA מתוך חדר הממוקם בקומה העליונה בביתו.


האיש מכר סמים ללקוחות באמצעות דלי קשור לחבל שהוריד מחלון ביתו


מכירת הסמים התבצעה באמצעות הורדת דלי קשור בחבל מחלון הבית, כאשר האיש נהג לשים בתוך הדלי את הסם שביקש למכור, העביר אותו לקונה, אשר מצידו הכניס כסף לדלי והעביר אותו בחזרה למוכר.


בתסקיר שירות המבחן צוין כי הגבר בגיל 34, נשוי בפעם השלישית ואב לילדה השוהה בחזקתו. עוד צוין כי האיש נשר מבית הספר לאחר שמונה שנות לימוד והחל לעסוק בעבודות מזדמנות.


נוסף על כך, תואר כי האיש החל לצרוך סמים בגיל 20 בנסיבות חברתיות ובחודשים שקדמו למעצרו צריכת הסמים גברה וכללה סמים קשים ואלכוהול. שירות המבחן התרשם כי האיש מנסה למזער ולטשטש את חומרת מצבו בכל הקשור לשימוש באלכוהול ובסמים תוך טענה כי הוא אינו מכור לחומרים משני תודעה ושולט על היקף השימוש.


שירות המבחן הוסיף כי לאיש קיים עבר פלילי קודם בעבירות רכוש, הימורים ואלימות. כמו כן צוין הגבר טען כי ביצע את העבירות עקב רצונו להרוויח כסף, לנוכח קשיים כלכליים שחווה במסגרת הליך פשיטת רגל.


שירות המבחן התרשם כי האיש מתקשה להפנים את חומרת מעשיו


קצין המבחן התרשם כי הגבר מונע מתוך שיקולי רווח ומתקשה להפנים את חומרת מעשיו והשלכותיהם. צוין כי נבחנה אפשרות לשלבו בקהילה טיפולית אך בהיעדר הכרה בדפוסי ההתמכרות מצידו, שירות המבחן התקשה להמליץ עליה.


בסופו של דבר ולנוכח התמכרותו של האיש לסמים ואלכוהול, קשייו לתפקד באופן יציב במסגרות תעסוקה, לימודים וזוגיות כמו גם קשייו להישמע לגורמי סמכות, שירות המבחן נמנע מלהמליץ על שילובו בהליך טיפולי. לפיכך, הומלץ לגזור על האיש ענישה הרתעתית וצופת פני עתיד תוך התחשבות ברצונו לערוך שינוי בחייו ולבסס מסלול תעסוקתי ומשפחתי תקין.


המדינה ביקשה לקבוע מתחם ענישה שנע בין 28 ל-48 חודשי מאסר בפועל ולגזור על האיש עונש מאסר בפועל שנמצא באמצע המתחם בתוספת מאסר על תנאי וקנס. התביעה ציינה את הפגיעה בערכים המוגנים של שלום הציבור ובטחונו, את עברו הפלילי המכביד של האיש ואת קשייו להכיר בחומרת מצבו.


מנגד, סנגורו של האיש ביקש לקבוע עבורו מתחם עונש הולם שמתחיל ב-10 חודשי מאסר בפועל ובקיש להקל בעונשו. הסנגור הדגיש את נסיבות חייו המורכבות של הגבר ואת המשברים שליוו אותו בשל נישואיו הכושלים והמשבר הכלכלי שחווה. עורך הדין ציין כי האיש הביע חרטה על מעשיו ונטל עליהם אחריות תוך שיתוף פעולה מלא עם המשטרה.


הגבר התנצל והבטיח כי לא יחזור על המעשים


האיש פנה לבית המשפט, התנצל על מעשיו, הביע חשש לשלום משפחתו והבטיח שמעשיו לא יחזרו על עצמם.


השופטת ציינה כי אמנם היקף הסחר שבו עסק האיש אינו ידוע במדויק, אך ניתן להעריכו בהתבסס על היקף המלאי ומגוון סוגי הסמים שנתפסו בביתו כאמור.


העבירות שביצע האיש דרשו מידה רבה של תכנון


השופטת הוסיפה כי נתפסו כמויות גדולות מאוד של סמים בביתו של האיש שמקימות חזקה כי לא מדובר בסמים לצריכה עצמית. נקבע כי העבירות שביצע האיש דרשו מידה רבה של תכנון עקב הצורך להצטייד בכמות בלתי מבוטלת של סמים מסוגים שונים ובשל הצורך לתאם את המכירות עם הלקוחות.


נקבע כי מתחם הענישה הראוי בעניינו של האיש נע בין 24 ועד ל-40 חודשי מאסר בפועל בתוספת מאסר על תנאי, קנס ופסילת רישיון נהיגה. השופטת התחשבה בהודאתו של האיש במעשים שיוחסו לו בכתב האישום ואת החיסכון בזמן שיפוטי שנלווה לה.

 

קיים סיכון ממשי כי האיש יחזור על מעשיו ויבצע עבירות נוספות


עוד צוין כי לאיש קיים עבר פלילי מכביד בעבירות של הימורים, אלימות, רכוש והחזקת סמים לצריכה עצמית, אך במשך שבע שנים מאז הרשעתו האחרונה הוא נמנע ממעורבות בפלילים.


יש לך שאלה?

פורום סמים


לאחר שבחנה את תסקיר שירות המבחן, השופטת קבעה כי קיים סיכון ממשי שהאיש יחזור על מעשיו או יבצע עבירות נוספות על רקע מצבו הכלכלי הקשה והתמכרותו לסמים. בסופו של דבר, היא גזרה על האיש עונש מאסר בפועל לתקופה של 29 חודשים, שישה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים שלא יופעל אלא אם יבצע עבירת סמים, קנס בסך 2,000 שקלים ופסילת רישיון נהיגה.


ת"פ 54408-10-19