בית משפט השלום בתל אביב קיבל לאחרונה תביעת פיצויים שהגישה מורה בבית ספר לאחיות נגד חברת תיירות, לאחר שנפלה ונחבלה בכתפה במהלך טיול בחו"ל. השופט קבע כי חברת התיירות נושאת באחריות לנזקיה של המורה, מכיוון שהמדריך מטעמה הפר את חובת הזהירות שלו כלפיה בכך שהפנה אותה להשתמש במדרגות הנעות במקום להפנותה למעלית.


משתתפת בטיול מאורגן נפלה במדרגות נעות ונחבלה בכתף


לפי גרסת האישה שהייתה בגיל 62 בעת האירוע, בחודש ספטמבר בשנת 2012 היא הגיעה לנמל התעופה בגרמניה כשהיא מלווה בחבריה לטיול מאורגן שאורגן על ידי חברת התיירות. לדבריה, מסיבה שאינה ברורה מדריך הקבוצה, המועסק על ידי החברה, החליט להפנות אותה לעבר המדרגות הנעות כשברשותה מזוודה. האישה הוסיפה כי אחד מחברי הקבוצה שעמד לפניה במדרגות מעד עם כבודתו, פגע בה וגרם לנפילתה.


עד ראייה לאירוע ציין כי המדריך אכן הפנה את כל חברי הקבוצה לעבר המדרגות הנעות, ולא התייחס לכך שקיימת בסמוך גם מעלית שיכולה לשמש את המטיילים.


מדריך הטיולים טען כי שימוש במדרגות נעות הוא מקובל בטיולים מאורגנים


מדריך הטיולים העיד מטעם חברת התיירות וציין כי הוא בעל ותק של 16 שנים בהדרכת טיולים בגרמניה. לדבריו לא צוינה בפניו כל מגבלה גופנית של מי ממשתתפי הטיול. המדריך הוסיף כי השימוש במדרגות הנעות היה הדרך המהירה ביותר להעביר את הקבוצה בשדה התעופה, וכי זה הנוהג המקובל בטיולים מאורגנים.


המורה טענה כי קיים איסור והנחיות בטיחות בכל הקשור לשימוש במדרגות הנעות, מכיוון שהן נחשבות לדבר מסוכן כאשר משתמשים בהן שלא בסבירות. עוד נטען כי לא היה כל לחץ של זמן ובכל זאת המטיילים נדרשו לעלות במדרגות הנעות עם כבודתם.


האישה טענה כי לא הייתה מניעה להשתמש במעלית שהייתה פתרון נוח וזמין


לגרסתה של האישה לא הייתה כל מניעה לעלות במעליות שהיו באותו הזמן הפתרון הזמין, הסביר והנוח ביותר. המורה הוסיפה וטענה כי בהפנייתה לעבר המדרגות הנעות, המדריך יצר סיכון בלתי סביר שניתן היה לצפותו מראש, ולכן יש לחייב את חברת הטיולים לפצותה על הנזק שנגרם לה בעקבות התאונה. האישה צירפה לתביעה חוות דעת של רופא מומחה לרפואה תעסוקתית אשר קבע כי בעקבות התאונה נותרה לה נכות בשיעור של 25% עקב הפגיעה בכתף.


מנגד, חברת התיירות טענה כי היא אינה נושאת באחריות כלשהי לאירוע ביחס לנוסעים בנמל התעופה שמשתמשים במדרגות הנעות עם כבודתם. עוד נטען כי לא הוכח כל איסור על עלייה במדרגות הנעות עם מטען, וכי המדריך היה מנוסה וותיק שהכיר היטב את נמל התעופה ונהג להשתמש במדרגות הנעות בכל טיוליו. חברת התיירות הגישה חוות דעת רפואית מטעם אורתופד מומחה שקבע כי לא נותרה לאישה כל נכות בעקבות האירוע.


הפניית המטיילים אל עבר המדרגות הנעות הייתה בלתי סבירה


השופט פסק כי בין המדריך ובין המטיילים ישנה חובת זהירות מושגית מעצם היותו של המדריך אחראי על המטיילים לאורך הטיול. השופט קבע כי בנסיבות האירוע קמה גם חובת זהירות קונקרטית של המדריך כלפי האישה. השופט הבהיר כי הפניית המטיילים אל עבר המדרגות הנעות נחשבת לבלתי סבירה כאשר אין לחץ של זמן וישנה מעלית בסמוך למקום.


השופט הוסיף כי מדובר בקבוצת מטיילים בני הגיל השלישי אשר הצטיידו במזוודות גדולות. לפיכך נקבע כי המדריך היה יכול לצפות כי עלייה במדרגות הנעות עם מזוודות כבדות עלולה להוביל לאובדן שיווי משקל של אחד המטיילים ולנפילתו.


המדריך היה צריך לצפות התרחשות תאונה עקב שימוש במדרגות הנעות


לפי קביעת השופט, המדריך היה יכול להציע למטיילים להשתמש במעלית הסמוכה, וזאת גם אם סבר כי מדובר בדרך איטית יותר לעלות לקומה השנייה. לפיכך השופט החליט כי בנסיבות האירוע המדריך היה חייב לצפות את התרחשותה של תאונה עקב השימוש במדרגות הנעות, ולכן חייב את חברת הטיולים לפצות את האישה על הנזק שנגרם לה.


בעקבות הפער בין חוות הדעת הרפואיות שהגישו הצדדים, השופט מינה מומחה רפואי מטעם בית המשפט כדי שיעריך את נכותה של האישה בעקבות התאונה. המומחה קבע כי בניכוי מצב רפואי קודם, נכותה הקבועה של האישה עקב התאונה היא בשיעור של 3.75%. המומחה הרפואי ציין כי האישה סובלת ממגבלות בתפקוד מאומץ של הכתף בעיקר בגובה שמעל לכתף ומאחורי הגב.


יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


בסיכומו של דבר, השופט קבע כי חברת התיירות מחויבת לשלם לאישה פיצויים בסך כולל של 76,771 שקלים עבור כאב וסבל, הפסדי השתכרות ופנסיה, עזרת צד שלישי, שכר טרחת עורך דין ואגרות.


תא 36372-11-16