בית משפט השלום לתעבורה במחוז תל אביב, עסק לאחרונה בסוגיית העונש הראוי לנהגת שהורשעה בעבירות של נהיגה בשכרות ונהיגה בקלות ראש, לאחר שהתנגשה ברכב חונה בהיותה שיכורה. השופטת קבעה כי במקרה זה התממש הסיכון הגלום בנהיגה בשכרות בדמות תאונת דרכים אשר למרבה המזל הסתיימה אך ורק בנזק לרכוש. למרות עברה התעבורתי של הנהגת שכלל שלוש הרשעות קודמות, השופטת התחשבה בנכונותה להשתתף בהליך טיפולי ובעובדה שהיא אם חד הורית לתינוקת, והחליטה להימנע מהשתת עונש מאסר בפועל.


בבדיקה שנערכה לאישה נמצאה כמות אלכוהול של 837 מיקרוגרם לליטר אוויר נשוף


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, בחודש אוגוסט בשנת 2018, האישה נהגה ברכב בשטח של חניון רכבים בהיותה שיכורה והתנגשה ברכב חונה. בבדיקה שנערכה לה בסמוך לאחר התאונה נמצאה כמות של 837 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. בעת האירוע האישה נחשבה לנהגת חדשה וסף האכיפה בעניינה היה 50 מיקרוגרם, כך שהיא חרגה פי 16 מכמות האלכוהול המותרת עבורה.


בתחילה האישה כפרה בעבירות שיוחסו לה, אך בהמשך היא חזרה בה ונשלחה לשירות המבחן כדי שיערוך תסקיר בעניינה. בתסקיר הראשון שנערך לה, קצינת המבחן ציינה כי נולדה לה תינוקת וכי היא אינה בשלה להשתתף בהליך טיפולי מאחר שנטילת האחריות על מעשיה הייתה שטחית. לפיכך, שירות המבחן ביקש דחייה של שלושה חודשים לצורך הכנת תסקיר מלא והעברת המלצותיו ביחס לעונש.


שירות המבחן התרשם כי האישה הביעה נכונות להשתתף בהליך טיפולי


בתסקיר השני, קצינת המבחן התרשמה שחל שינוי בהתנהגותה של הנהגת ושהביעה נכונות להשתתף בהליך טיפולי תוך שינוי של אורחות חייה. צוין כי ניכר שהאישה מתאמצת לשתף פעולה עם שירות המבחן. לפיכך, הוא המליץ להטיל עליה צו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 140 שעות וצו מבחן לתקופה של שנה.


המדינה ביקשה מבית המשפט להטיל על הנהגת עונש מאסר שאותו היא תוכל לרצות באמצעות עבודות שירות. נוסף על כך התביעה ביקשה להשית עליה פסילת רישיון נהיגה לתקופה ממושכת, מאסר על תנאי, פסילת רישיון נהיגה על תנאי וקנס כספי.


מנגד, הסנגור של האישה ביקש מבית המשפט לאמץ את המלצת שירות המבחן ביחס לעונש, להימנע מהשתת עונש מאסר ולהתחשב בה גם ביחס לתקופת פסילת רישיון הנהיגה.


הנהגת פנתה בעצמה לבית המשפט וטענה כי השתנתה, היא מסרה לבית המשפט מכתב שבו פירטה את השינוי שחל בה מאז התאונה, והתייחסה גם לאחריות הרבה שהיא חשה ביחס לבתה התינוקת.


נהיגה בשכרות היא "מכת מדינה" המעמידה בסיכון את ביטחונם של משתמשי הדרך


השופטת ציינה כי בקביעת עונשה של הנהגת יש מקום להתייחס לערכים החברתיים שנפגעו עקב ביצוע העבירות, למדיניות הענישה הנהוגה במקרים דומים ובנסיבות הפרטניות של ביצוע העבירה. כמו כן, היא הפנתה לפסיקה שקבעה כי נהיגה בשכרות היא "מכת מדינה" שמעמידה בסיכון ממשי את הציבור ואת ביטחונו, ולכן יש לנקוט ביד קשה כלפי נהגים שבוחרים לנהוג תחת השפעת אלכוהול.


לפי קביעת השופטת, במקרה זה התממש הסיכון הגלום בנהיגה בשכרות בדמות תאונת דרכים אשר למרבה המזל הסתיימה ללא נפגעים בנפש. כמו כן הודגש כי בזמן התאונה הנהגת הייתה נתונה תחת השפעה כבדה של אלכוהול.


לנוכח הפגיעה בשלום הציבור וביטחונו שנעשתה תוך סיכון חיי אדם, נקבע כי מתחם הענישה ביחס לעבירות שביצעה הנהגת כולל פסילת רישיון בפועל, פסילה על תנאי, קנס משמעותי ועונש מאסר.


עוד צוין כי האישה נוהגת משנת 2017 ולחובתה קיימות שלוש הרשעות קודמות, כאשר האחרונה היא משנת 2018 בגין אירוע של גרימת תאונת דרכים בנסיבות של נהיגה בקלות ראש ובשכרות. הובהר כי התאונה הקודמת התרחשה בשנת 2016 כאשר האישה עדיין לא החזיקה ברישיון נהיגה.


אי אפשר להתעלם מהשינוי שחל בעמדת הנהגת ומכך שהיא אם חד הורית לתינוקת


השופטת הוסיפה כי לנוכח חומרת העבירות שביצעה האישה והישנותן, המדינה צודקת כשהיא מבקשת להשית עליה עונש של מאסר בפועל כדי להרתיעה מביצוע עבירות המסכנות את הציבור. עם זאת, נקבע כי אי אפשר להתעלם מהמלצות שירות המבחן ביחס לשינוי שחל בעמדותיה של הנהגת לגבי ההליך הטיפולי, ומכך שהיא אם חד הורית לתינוקת אשר נעדרת עבר פלילי.


השופטת הבהירה כי העניקה לאישה הזדמנות לומר את דבריה בפני בית המשפט לפני קביעת העונש, אך לא הצליחה לקבוע האם היא אכן הפנימה את חומרת מעשיה. השופטת הביעה תקווה כי האישה תשכיל לנצל את ההזדמנות שניתנת לה כדי לשפר את דרכיה וציינה כי אם לא תעשה כן, לא יהיה מנוס מלמצות עימה את הדין.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה בשכרות


בסופו של דבר, השופטת גזרה על הנהגת קנס כספי בסך 4,000 שקלים, פסילת רישיון נהיגה למשך ארבע שנים, 10 חודשי מאסר על תנאי, צו מבחן למשך שנה ועבודות שירות לתועלת הציבור בהיקף של 140 שעות.


נב"א 1127-09-18