בית משפט השלום בירושלים דן לאחרונה בעניינו של גבר שהורשע לאחר הודאתו בעבירת תקיפה סתם, לאחר שהיכה וחנק קטין שהשתתף בתקרית אלימה עם בנו יום קודם לכן. השופט ציין כי האיש ביצע את המעשים על רקע הצורך להגן על בנו והוסיף כי הוא מפרנס יחיד במשפחה בת תשע נפשות. על כן הושת עליו עונש מאסר על תנאי לתקופה של שלושה חודשים, 250 שעות לתועלת הציבור ורכיבי ענישה נוספים.


אב היכה וחנק נער שהתקוטט עם בנו


לפי העובדות שתוארו בגזר הדין, בחודש אוקטובר בשנת 2015 בשעות הערב התפתח ויכוח בין שני נערים בפארק ציבורי שבמהלכו הם היכו זה את זה. למחרת בשעות הערב, אביו של אחד הצעירים הגיע עם בנו לביתו של הנער הקטין שהיה מעורב בקטטה, חנק אותו והיכה אותו. חרף בקשות מצד בני משפחתו של הנער שיחדל ממעשיו, הגבר המשיך לחנוק אותו ולא הרפה ממנו. האב הודה במעשים והורשע בביצוע עבירה של תקיפה סתם.


האב הופנה לשירות המבחן כדי שיערוך תסקיר בעניינו. בתסקירים צוין כי הוא בגיל 45, נשוי ואב לשבעה ילדים. הוא סיים לימודים בתיכון מקצועי בתחום החשמל, והתגייס לצה"ל שם שירת בתפקיד מסגר בחטיבת גבעתי וביצע שירות מילואים עד גיל 29.


קצין המבחן הוסיף כי האיש עבד בעבודות שונות בתחום החשמל, ומזה כשנה וחצי עובד בתפקיד חשמלאי בחברה קבלנית. עוד צוין כי האב נטל אחריות מלאה על מעשיו ותיאר כי הן באו בעקבות הצורך להגן על בנו. הוא הביע צער על התנהגותו ואף הביע אמפתיה כלפי המתלונן.


שירות המבחן ציין כי לחובתו של האיש קיים רישום פלילי בודד בגין עבירה של תקיפה חבלנית משנת 2009, וכי הוטל עליו מאסר קצר שריצה בעבודות שירות ומאסר על תנאי. הובהר כי בעקבות מעשיו הוא עדיף השתלב בקבוצה טיפולית אך נאלץ להפסיק את הטיפול עקב תחילת ריצוי העונש.


האיש שיתף פעולה במסגרת הטיפול שתרם להפחתת הסיכון הנשקף ממנו


התרשמות שירות המבחן הייתה כי במסגרת הטיפול הקבוצתי הוא שיתף פעולה עם הגורמים השונים והיה דומיננטי ופעיל. לכן קצין המבחן הדגיש כי הטיפול שעבר האיש תרם להפחתת הסיכון הנשקף ממנו ולכך שנטל אחריות מלאה על מעשיו. לפיכך הומלץ להשית עליו צו מבחן לתקופה של שנה שבמהלכה הוא ימשיך להשתתף בטיפול, וכן שירות לתועלת הציבור בהיקף של 120 שעות ומאסר על תנאי.


המדינה טענה כי יש להטיל על הנאשם מאסר שירוצה בעבודות שירות ורכיבי ענישה נלווים, וזאת תוך התחשבות בנסיבות האירוע ובתסקירים החיוביים של שירות המבחן ביחס לאיש.


הסנגור טען כי יש לאמץ את המלצת שירות המבחן ביחס לעונש, והדגיש כי האיש נטל אחריות על מעשיו שנבעו מהצורך להגן על בנו.


האב איבד שליטה והתפרץ באלימות כלפי הקטין


השופט ציין כי במעשיו האיש פגע בערך המוגן של שמירה על שלום גופו ונפשו של אדם, על זכותו לחיות בביטחון מבלי שיאונה לו רע ובזכותו לחירות. צוין כי אמנם מידת הפגיעה בערכים היא נמוכה עד בינונית אך היא עדיין חמורה מכיוון שהאב פגע בקטין.


עוד צוין כי מדובר במעשים מתוכננים שאירעו עקב הפגיעה בבנו של הגבר. המעשים התרחשו על רקע הצורך להגן על הבן שהיווה עבור האב עניין רגיש אשר גרם לו לאבד שליטה ולהתפרץ באלימות. עם זאת השופט קבע כי האב היה צריך להימנע מהמעשים בהיותו אדם בוגר ואב לשבעה ילדים.


השופט הסביר כי במקרים של עבירת תקיפה סתם מגמת הפסיקה היא מגוונת ותלויה בנסיבות המעשה ובמאפיינו של מבצע העבירה. על כן נקבע כי במקרה זה מתחם הענישה הראוי הוא בין עבודות שירות לתועלת הציבור ומאסר על תנאי ועד לחמישה חודשי מאסר בפועל.


בכל הקשור לנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה, השופט החליט להתחשב בכך שהאיש נשוי ואב לשבעה ילדים, עובד כדי לפרנס את אשתו וילדיו. עוד צוין כי הוא השתתף בטיפול בשירות המבחן, הביע נכונות להשתתף בטיפולים נוספים ונטל אחריות מלאה על מעשיו. השופט הוסיף כי הגבר שירת שירות צבאי מלא ואף ביצע שירות מילואים ויש בכך כדי להראות על תרומתו לחברה.


השתת עונש מאסר באמצעות עבודות שירות עלולה לפגוע בפרנסת המשפחה


בסופו של דבר, השופט קבע כי יש למקם את האיש בחלקו התחתון של מתחם הענישה תוך הימנעות מהטלת עונש מאסר שירוצה בדרך של עבודות שירות שעלול לפגוע בפרנסת משפחתו.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


על כן, השופט גזר העל האב שלושה חודשי מאסר על תנאי לתקופה של שנה וחצי שלא יופעל אלא אם האיש יבצע עבירה של תקיפה. כמו כן, הוטלו על האיש 250 שעות שירות לתועלת הציבור, צו מבחן לתקופה של שנה, פיצוי בסך 500 שקלים למתלונן והתחייבות בסך של 3,000 שקלים שלא לעבור את העבירה שבה הורשע.


תפ (י-ם) 17589-04-16