בית משפט השלום בראשון לציון עסק לאחרונה בסוגיית העונש של אב שנהג להכות את ילדיו הקטינים במשך תקופה של חמש שנים. לאחר שמיעת ראיות, הוא הורשע בריבוי עבירות של תקיפת קטין על ידי אחראי ובעבירת איומים. השופט קבע כי מעשיו של האיש הם חמורים ופסולים, וכי תפקידו של בית המשפט הוא להעביר מסר ערכי חד של היעדר סובלנות כלפי התופעה. לפיכך הוחלט להטיל על האיש עונש מאסר בפועל לתקופה של 40 חודשים ורכיבי ענישה נלווים.


האב היכה את בנו באמצעות חגורה ואיים ברצח על בתו


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, האב נהג להכות את בנו ובתו הקטינים במספר הזדמנויות במועדים שונים בין השנים 2011-2016. באחד האירועים האיש היכה את בנו באמצעות חגורה והותיר סימני חבלה על גופו.


באירוע אחר, במהלך ויכוח בין האיש ובין בתו הוא סטר לה על פניה מספר פעמים. בהזדמנות נוספות לאחר שהאב גילה כי לבתו הקטינה יש חבר, הוא איים עליה באמצעות סכין שיחתוך לה את הלשון וירצח אותה אם לא תספר לו את האמת. לאחר מכן הוא משך בשיערה, סטר לה, הפיל אותה ארצה ובעט בה בעודה שרועה על הרצפה. בעקבות מעשים אלה, נשברו המשקפיים של הבת ושיערות ראשה נתלשו.


כמו כן צוין כי באירוע מאוחר יותר האיש התווכח עם בתו, בדק את הטלפון הנייד שלה והבחין בהודעות שקיבלה מבנים. בתגובה הוא ניפץ את הטלפון והיכה אותה בחזה.


שירות המבחן התרשם כי האב מתקשה להתמיד בהליך הטיפולי


האיש הופנה לשירות המבחן כדי שיערוך תסקיר בעניינו. בתסקיר צוין כי האב מציג את עצמו כאב מתפקד, מסור ואכפתי לילדיו, אולם בפועל הוא התקשה לשתף פעולה עם גורמי הטיפול. האיש נטה להיעדר ממפגשים טיפוליים רבים במרכז השיקום ובהמשך הפסיק לחלוטין את השתתפותו במפגשים. קצינת המבחן התרשמה שקיים ספק ממשי ביחס ליכולתו של האב להתמיד בהליך טיפולי, וציינה כי הוא מחזיק בדפוסי חשיבה והתנהגות אלימים ונוקשים.


המדינה טענה כי האב ביצע את מעשיו החמורים כלפי ילדיו הקטינים במשך תקופה ארוכה. עוד נטען שלמרות ההזדמנויות שניתנו לו להשתקם הוא לא קיבל אחריות על מעשיו וטען שבתו הגזימה בתיאוריה.


המדינה טענה שהאב לא נטל אחריות על מעשיו ולא הביע חרטה


לפי גרסת התביעה, בנסיבות המקרה מוצדק להטיל על האב עונש מאסר בפועל ולמקם את עונשו בחלקו העליון של מתחם הענישה. זאת לנוכח הרשעתו הקודמת בעבירת אלימות במשפחה ומאחר שהוא לא נטל אחריות על מעשיו ולא הביע כל חרטה ביחס אליהם. לפיכך, התביעה ביקשה לגזור על האיש עונש מאסר למשך תקופה של ארבע שנים כדי שיבין ויפנים את חומרת מעשיו.


מנגד, סנגורו של האב אמנם הודה כי מעשיו חמורים, אך הוסיף כי למרות חומרתם לא נגרמו לילדיו הקטינים חבלות קשות. הוא הוסיף כי האיש לא ביצע את העבירות ממניעים עבריינים אלא בשל תפיסות שמרניות שגויות והיעדר כלים להתמודד עם מצבים קשים. לפיכך עורך הדין ביקש להפנותו בשנית לשירות המבחן או לממונה על עבודות השירות.


הסנגור טען שהאב הביע צער על ניתוק הקשר עם בתו והבין ששגה


לפי גרסת הסנגור, האב הביע צער על מעשיו כלפי בתו ועל ניתוק הקשר עימה והודה בפני בית המשפט כי הוא מודע להתנהגותו השגויה. האב פנה לבית המשפט וסיפר כי אביו חלה במחלת הסרטן לאחרונה ולכן לא התאפשר לו להתמסר להליך השיקום ולטפל בעצמו.


לאחר שבחן את הראיות והעדויות, השופט הגיע למסקנה כי יש לראות בכל המעשים של האב כאירוע עברייני אחד ממושך. לדבריו, הערכים החברתיים שנפגעו בעקבות המעשים הם ההגנה על גופם ונפשם של ילדים חסרי ישע ותחושת הביטחון שלהם בביתם.


פגיעה משמעותית בתחושת הביטחון של הילדים


השופט קבע כי במקרה זה מידת הפגיעה בערכים המוגנים היא משמעותית כי מדובר ברצף של מעשים אלימים שנמשכו במשך חמש שנים. צוין כי האב היה יכול לפנות לגורמים טיפוליים ולקבל עזרה אך לא עשה זאת ובחר לנהוג באלימות כלפי ילדיו.


לאחר בחינת הפסיקה בעבירות אלימות במשפחה, השופט החליט כי לנוכח האלימות הקשה שהפעיל האב כלפי ילדיו ובהינתן התקופה הארוכה שבמהלכה התבצעו המעשים, מתחם העונש הוא בטווח שבין 30 ועד 48 חודשי מאסר בפועל.


האב פעל במניפולטיביות במסגרת ההליך המשפטי


השופט ציין כי האיש לא נטל אחריות על מעשיו ולא הביע צער על הנזק שגרם לילדיו. הוא התרשם כי הגבר פעל במניפולטיביות במסגרת ההליך המשפטי, כאשר מצד אחד העביר ביקורת קשה על התנהגותה של בתו ומצד שני הביע רצון לחדש את הקשר עימה.


עוד נקבע כי התנהגותו של האיש בכל הקשור להשתלבותו בהליך טיפולי הייתה בעייתית ובלתי יציבה. הובהר כי האיש נהג להיעדר ממפגשים טיפוליים ואף לא הגיע לפגישות עם עובד סוציאלי שנקבעו לו על ידי מרכז הטיפול.


מיגור תופעת האלימות במשפחה באמצעות השתת ענישה מרתיעה


השופט הדגיש כי שירות המבחן התרשם כי לאב יש דפוסי חשיבה אלימים ונוקשים והוא מתקשה לגלות אמפתיה לילדיו או להכיר בחומרת מעשיו. כמו כן צוין כי בית המשפט צריך לתרום את חלקו למיגור תופעת האלימות במשפחה באמצעות הטלת עונשי מאסר משמעותיים שיעבירו לציבור מסר ברור של אפס סובלנות כלפי התופעה.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


בסופו של דבר השופט החליט לגזור על האב עונש מאסר בפועל למשך 40 חודשים, מאסר על תנאי לתקופה של שמונה חודשים, ותשלום פיצויים בסך 10,000 שקלים לכל אחד מילדיו.


ת"פ 27470-12-17