בית משפט השלום ברמלה עסק לאחרונה בסוגיית עונשה של אישה שהורשעה לאחר שמיעת ראיות בעבירות של החזקת סם שלא לצריכה עצמית וניסיון לתיווך בעסקה אחרת בסם. האישה ניסתה להעביר לאסיר סמים קשים מסוגים שונים, ונתפסה במהלך ביקורת שנערכה לה במעבר הכניסה לבית הסוהר.


השופט קבע כי למרות חומרת המעשים, מאחר שהאישה נעדרת עבר פלילי ניתן להסתפק בעונש של עבודות שירות ולהימנע מעונש מאסר בפועל. נוסף על כך השופט גזר על האישה מאסר על תנאי וקנס בסך 3,000 שקלים.


האישה ניסתה להבריח לכלא סמים קשים מסוגים שונים


לפי העובדות שתוארו בגזר הדין, בחודש יוני בשנת 2015 האישה התבקשה להחדיר סמים לכלא עבור אסיר אשר ריצה במקום עונש מאסר. בבוקר שלפני הביקור שתואם לאישה בכלא לצורך הברחת הסמים, היא אספה את אותם מאדם אחר ולפני כניסתה לכלא הסתירה אותם בחזייתה.


בעת שניסתה להיכנס עם הסמים לתוך הכלא היא נתפסה בביקורת שנערכה לה במעבר הכניסה לכלא. על גופה של האישה נתפסה כמות גדולה של סמים קשים מסוגים שונים וביניהם הרואין, קוקאין, אמפטמין, בופרנורפין ו-LSD.


האישה פעלה מתוך מצוקה כלכלית ונטלה אחריות על מעשיה


האישה הופנתה לשירות המבחן כדי שיערוך תסקיר בעניינה. בתסקיר צוין כי האישה שרויה במצוקה כלכלית, בעלה סובל מהתמכרות לסמים ומרצה עונש מאסר. קצין המבחן תיאר כי האישה נטלה אחריות על המעשה והביעה חרטה. לדבריה, היא פעלה בחוסר מחשבה וזאת לנוכח מצוקתה הכלכלית והפיתוי הכספי שהיה נלווה למעשה.


קצין המבחן הבהיר כי בסופו של דבר לא נוצר פתח טיפולי ושיקומי ביחס לאישה וזאת לנוכח הנתק שהיא יצרה עם שירות המבחן. המלצת השירות הייתה להטיל עליה עונש מאסר שניתן לריצוי באמצעות עבודות שירות.


לנוכח חומרת המעשים, המדינה ביקשה להשית על האישה עונש מאסר בפועל לתקופה של 12 חודשים.


מנגד, הסנגור של האישה טען כי היא סובלת מתחלואה נפשית שהשפיעה על שיקול דעתה בכל הקשור לביצוע העבירות. לפיכך, הוא ביקש להסתפק בענישה מותנית וצופה פני עתיד בעניינה.


החדרת סמים אל תוך הכלא עלולה ללבות את העבריינות ולהקשות על האכיפה


השופט ציין כי העבירות שביצעה האישה פגעו בערך המוגן של המלחמה בנגע הסמים בכלל ומניעת החדרת סמים לתוך הכלא בפרט. הובהר כי הברחת סמים אל תוך הכלא עלולה להוביל לשלל תוצאות בלתי רצויות.


נקבע כי מעשה של החדרת סמים אל תוך כתלי הכלא נחשב לחמור במיוחד. זאת לנוכח ליבוי העבריינות ופגיעה בסדר הקיים בבית הסוהר. כמו כן צוין כי הימצאות סמים בתוך הכלא מקשים על האכיפה ומעניקים שליטה וכוח למחזיקים בהם. השופט הוסיף כי מדובר בתופעה עבריינית שיש להילחם בה באמצעות ענישה מחמירה.


האישה הייתה יכולה להפסיק את המעשים בכל שלב אך לא עשתה זאת


לפי קביעת השופט, האישה פעלה באופן מתוכנן ושקול וזאת למרות העובדה שהונעה לבצע את המעשים על ידי אנשים אחרים. צוין כי בכל שלב הייתה בידיה אפשרות להפסיק את המעשה ולשוב על עקבותיה, אך היא לא עשתה זאת והחליטה להוציא את התוכנית העבריינית לפועל. לפיכך הובהר כי למרות העובדה שמדובר באירוע חד פעמי, לא מדובר במעשה ספונטני ונטול מחשבה.


השופט הדגיש כי בעבירות מסוג זה קיים אינטרס ענישתי משמעותי בהרתעת הציבור מביצוע מעשים דומים כדי לסייע בידי גורמי האכיפה במניעת האפשרות להחדרת סמים לכלא.


לאחר שסקר את הפסיקה הרלבנטית לעניין הברחת סמים אל הכלא, השופט קבע כי מתחם הענישה הראוי ביחס לאישה נע בין מספר חודשי מאסר בפועל ובין 24 חודשי מאסר בפועל.


מדובר בהסתבכות ראשונה בפלילים ולכן ניתן להימנע מעונש מאסר בפועל


ביחס לנסיבות האישה שלא קשורות למעשה, השופט ציין כי אין לה עבר פלילי ומדובר בהסתבכותה הראשונה בפלילים. עם זאת, היא לא הודתה במעשים ולכן לא הביאה לחיסכון בזמן שיפוטי.


ביחס לטענת הסנגור להגנה בשל מצבה הנפשי של האישה, צוין כי חוות הדעת הפסיכיאטרית בעניינה לימדה כי לא נצפו ביטויים להפרעות בהליך החשיבה או בתפיסה, וגרסתה לאירועים הייתה עקבית ונטולת ביטויים להפרעות בשיפוט.


על כן, השופט הגיע למסקנה כי האישה אינה סובלת ממצב פסיכוטי כרוני או פעיל והיא בעלת כשרות לעמוד לדין מבחינה נפשית.


השופט ציין כי לאישה אין עבר פלילי וקבע שלמרות חומרת מעשיה הוא אינו סבור שיש להשית עליה עונש של מאסר בפועל. לדבריו, עונש של מאסר בדרך של עבודות שירות יכול לשרת במקרה זה את האינטרס של הרתעת הציבור.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


בסופו של דבר, השופט גזר על האישה עונש של תשעה חודשי מאסר שניתנים לריצוי באמצעות עבודות שירות, שישה חודשי מאסר על תאני ותשלום קנס בסך של 3,000 שקלים.


ת"פ 54910-05-16