רפואת ילדים היא תחום התמחות ברפואה העוסק באבחון ובטיפול בתינוקות, ילדים ומתבגרים. רפואת ילדים שונה מרפואת מבוגרים מכיוון שגודל גופם של תינוקות, פעוטות, ילדים ומתבגרים שונה מגודל גופם של בוגרים, דבר המשפיע על אופן הטיפול בהם. נוסף על כך, קיימים הבדלים משמעותיים גם ביחס לפיזיולוגיה ולקצב התפתחות האיברים של תינוקות וילדים לעומת מבוגרים. הבדלים אלו משליכים גם על סוגי הטיפולים שניתנים לילדים ועל מינוני התרופות שנרשמות עבורם.


רפואת ילדים שונה מרפואת מבוגרים גם בכל הקשור למצבים רפואיים ייחודיים לילדים כגון מומים מולדים, מחלות שאופייניות לילדים ועוד. על כן, רופא שעוסק ברפואת ילדים צריך להחזיק בידע רפואי מקיף ועדכני כדי לאבחן את מצב המטופל ולהעניק לו את הטיפול הרפואי המיטבי. נוסף על כך, רופא ילדים נדרש למומחיות בכל הקשור להתפתחות, אנטומיה ומחלות האופייניות לילדים, כמו גם באבחון ובטיפול במצבים רפואיים שעשויים להתרחש במהלך הילדות וההתבגרות.


אבחון בעיות רפואיות אצל תינוקות וילדים


אבחון בעיות רפואיות אצל תינוקות ופעוטות נחשב לקריטי במיוחד מכיוון שמדובר בשלב שבו הגוף מתפתח במהירות כאשר הבעיות עלולות להחמיר ולהסתבך ככל שהן לא מאובחנות ומטופלות במועד. מכיוון שרופאי ילדים עוברים הכשרה מקיפה ויסודית שבמהלכה הם לומדים כיצד לזהות ולאבחן התפתחות תקינה והתפתחות חריגה, מצופה מרופא ילדים סביר לזהות תחלואה ובעיות התפתחות כבר עם הופעת סימנים ראשונים לכך.


רשלנות רפואית ברפואת ילדים עשויה להתבטא בין היתר בהיעדר אבחון של מומים. לאחר שהתינוק נולד הוא עובר בדיקות שונות שמטרתן לאתר מומים מולדים ובעיות רפואיות אחרות. אבחון מדויק בשלבים אלו הוא חשוב ביותר מאחר שקיימים מצבים שעלולים להחמיר אם לא מטפלים בהם כראוי בהקדם האפשרי דוגמת בעיות לבביות, בעיות בקנה הנשימה ועוד.


מעקב התפתחותי לאחר הלידה


לאחר הלידה, היילודים מצויים תחת מעקב במרפאת ילדים בקופת חולים שאליה הם משתייכים כאשר רופא הילדים מחויב לעקוב אחרי התפתחותם, לוודא שהיא תקינה ולדווח להורים על כל בעיה התפתחותית. כאשר נגרם לילד נזק עקב איחור באבחון בעיה רפואית או בשל אבחון שגוי, ניתן להגיש תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית נגד הרופא המטפל.


רשלנות רפואית ברפואת ילדים עלולה להתרחש גם במצב שבו רופא ילדים שוגה או מאחר באבחון מחלה. איחור באבחון מחלה או אבחון שגוי של מחלה עלולים לגרום נזק משמעותי ולעיתים בלתי הפיך לילד המטופל. נוסף על כך, יש לציין כי בדומה למבוגרים, גם ילדים עלולים להיפגע מרשלנות רפואית שהתרחשה במהלך טיפול רפואי. רופא ילדים עלול לשגות במינון של תרופה מסוימת, לבצע הליך רפואי ללא צורך, לטעות במהלך ניתוח ועוד.


יסודות עוולת הרשלנות


חשוב להדגיש כי לא בכל מקרה של טעות שנעשתה על ידי רופא במסגרת אבחון וטיפול רפואי ייקבע כי מדובר ברשלנות רפואית. לצורך הוכחת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית התובע נדרש להוכיח שלושה יסודות מרכזיים. היסוד הראשון הוא קיומה של התרשלות, כאשר לצורך הכרעה בעניין זה תיבחן התנהגותו של הרופא המטפל בהשוואה לסטנדרט ההתנהגות המצופה מ"רופא סביר". אם ייקבע כי התנהגותו של הרופא המטפל סטתה מהסטנדרט הרפואי המקובל באותן נסיבות, ייקבע כי אכן התקיימה התרשלות של הרופא כלפי המטופל.


יסוד חיוני נוסף לצורך הוכחת התרשלות הוא קיומו של נזק שנגרם למטופל בעקבות ההתרשלות של הרופא המטפל. היסוד השלישי הוא הקשר הסיבתי שבין ההתרשלות ובין הנזק, כלומר התובע יצטרך להוכיח כי הנזק נגרם לו כתוצאה מהתרשלות הרופא המטפל.


הוכחת התביעה באמצעות חוות דעת מטעם מומחה רפואי


לצורך ביסוסה והוכחתה של תביעת רשלנות רפואית, העוסקת מטבע הדברים בעניינים שברפואה, התובע יידרש לצרף אליה חוות דעת רפואית מטעם מומחה רפואי. במסגרת חוות הדעת המומחה הרפואי יתייחס לסוגיית ההתרשלות, לנושא הנזק ולקשר הסיבתי ביניהם.


יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית באבחון


אם אתם סבורים שילדכם נפגע עקב רשלנות רפואית של רופא ילדים, בשלב הראשון חשוב לאסוף את כל התיעוד הרפואי הרלבנטי ולפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה שעוסק בתחום הרשלנות הרפואית ברפואת ילדים. עורך הדין ייבחן את נסיבות המקרה ויעיין בתיעוד הרפואי לצורך בחינת קיומה של עילת תביעה נגד רופא הילדים. במסגרת זו עורך הדין יכול להתייעץ עם מומחים רפואיים ביחס לקיומם של יסודות הרשלנות ובמקרים המתאימים להפנות את הנפגע למומחה רפואי לצורך הכנת חוות דעת רפואית שתצורף לתביעתו כאמור.