"ההליך המדורג" הוא הכינוי להליך האורך מספר שנים ומתנהל בפני משרד הפנים בין בני זוג נשואים או ידועים בציבור. אזרח ישראלי שמנהל קשר רומנטי או שנקשר בקשר נישואין עם אזרח זר שאינו ישראלי, ומעוניין לחיות עימו את חייו בישראל, נדרש לעבור את ההליך המדורג מול משרד הפנים. יש לציין כי בהיעדר סיום מוצלח של ההליך על ידי בני הזוג, לא יוכל בן הזוג הזר להתאזרח ולקבל מעמד חוקי בישראל.

 

כיצד מתחילים את ההליך המדורג?

 

כאשר אדם הכיר בן/בת זוג זר/ה והוא מעוניין להביאו לישראל לחיות עימו יש להבחין בין מצב של נישואין ובין מצב של חיים משותפים של בני הזוג שהם למעשה ידועים בציבור. במקרה שבני הזוג נשואים, נוהל הטיפול במתן מעמד לבן זוג זר הנשוי לאזרח ישראלי קובע כי יש צורך להסדיר את הבקשה להזמנת בן הזוג הזר מבעוד מועד עוד טרם הגעתו לישראל.

 

במקרים רבים שבהם לא נעשתה הזמנה מראש בהתאם לנוהל, בן הזוג הישראלי נחת בנמל התעופה בן גוריון עם בן הזוג הזר, הצהיר בפני בקר הגבול כי הוא זה עתה נישא לבן הזוג הזר ודאבונו סורבה כניסתם של בני הזוג כתוצאה מהיעדר המזנה מראש בהתאם לנוהל משרד הפנים.

 

ביצוע ההליך בפני משרד הפנים

 

במקרה שמדובר בידועים בציבור, בעבר הנוהל העוסק בחיים משותפים של אזרח זר עם אזרח ישראלי בעבר לא חייב הזמנה מראש של האזרח הזר. כיום ובעקבות התיקון שנעשה לנוהל, גם זוג שמנהל חיים משותפים ללא נישואין מחויב לבצע הזמנה מראש כאשר בן הזוג הזר נמצא בחו"ל. יש לציין כי אם בן הזוג הזר נמצא בישראל אפשר להגיש את הבקשה להסדרת המעמד ללא צורך ביציאתו של הזר לחו"ל.

 

יודגש כי בשני המצבים שתוארו לעיל, נישואין וחיים משותפים, נדרשים למשרד הפנים מסמכים שונים שכוללים בין היתר את תעודת הלידה של בן הזוג הזר, תעודה המעידה על רישום פלילי נקי ותעודת נישואין במקרה שבני הזוג נישאו.

 

לצורך קבלת המסמכים על ידי משרד הפנים חשוב לשים לב כי כל המסמכים והתעודות אומתו כנדרש, אושרו בחותמת אפוסטיל במקרים המתאימים ומתורגמים על ידי נוטריון בישראל שדובר את השפה שבה נערכו המסמכים.

 

יובהר כי העברת המסמכים למשרד הפנים מהווה דרישת סף כאשר ככל שהמסמכים לא יומצאו למשרד הפנים, הוא כלל לא יבחן את הבקשה למתן אשרת כניסה של בן הזוג הזר. אם בן הזוג הזר שוהה בישראל משרד הפנים רשאי לסרב לבקשה אם המסמכים לא יועברו לידיו תוך 45 יום מיום פתיחת הבקשה.

 

הקשיים הנלווים להגשת בקשות למשרד הפנים

 

הניסיון מלמד כי במקרים רבים מגישי בקשות להסדרת מעמד בישראל צפויים להיתקל בקשיים בהתנהלותם מול משרד הפנים. במסגרת הקשיים הללו ניתן לציין את התורים הממושכים הנדרשים לצורך הגשת הבקשה ואת פרק הזמן הארוך (בין 3-6 חודשים) שיש להמתין עד לתחילת הטיפול בבקשה. אם המסמכים לא הומצאו כנדרש לפי נהלי משרד הפנים, קיים סיכוי כי הבקשה תסורב, וסירוב זה יגרום לעיכוב נוסף בהגעתו של בן הזוג הזר לישראל.

 

בעיה נוספת הקשורה להליך הסדרת המעמד היא כי במהלך כל תקופת בדיקת הבקשה ביחס לבני זוג ידועים בציבור, בן הזוג הזר אינו מורשה לעבוד בישראל, דבר שעלול לגרום לקשיים כלכליים בקרב בני הזוג.

 

לפיכך, חשוב מאוד לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום אשרות הכניסה לישראל והסדרת המעמד בישראל, אשר יוכל לוודא שהבקשה הוגשה כדין לצורך מניעת עיכובים וזירוז הטיפול בבקשה.


"הליך מדורג" - התנהלות מבחינת לוחות זמנים

 

משך ההליך המדורג עשוי להשתנות בצורה ניכרת בין בני זוג שהם ידועים בציבור ובין בני זוג נשואים. אצל בני זוג נשואים לאחר השמנתו של בן הזוג הזר לישראל, ובמהלך הבדיקות של משרד הפנים ביחס לכנות הקשר, ניתן לאשר לבן הזו הזר אשרת מסוג ב/1 כללי שמשמשת גם כאשרת עבודה.

 

לאחר אישור הבקשה, בן הזוג הזר יקבל תעודת זהות ארעית אשר תוארך מעת לעת על בסיס שנתי. מדובר בשדרוג משמעותי עבור הזר שמקבל תעודת זהות ארעית בעלת תוקף של עד 4 שנים במצטבר ובסיומן הוא יוכל להגיש בקשת התאזרחות. יש לציין כי מרגע הגשת הבקשה ועד להתאזרחות של בן הזוג הזר בישראל יחלפו לפחות 5 שנים.

 

בכל הקשור לידועים בציבור, בן הזוג הזר ישהה כ-3 שנים תוך שימוש ברישיון ב/1 כללי ועם תום שלוש השנים יקבל רישיון לישיבה ארעית מסוג א/5. הניסיון מלמד כי ממועד הגשת הבקשה ועד להתאזרחותו של בן הזוג הזר בישראל יחלפו לכל הפחות שבע שנים.

 

יש לך שאלה? 

פורום ויזה לישראל | אזרחות ישראלית

 

בכל מקרה שמתעורר צורך בפתיחה בהליך מדורג להסדרת אזרחות של בן זוג זר בישראל, מומלץ לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום משרד הפנים והסדרת המעמד בישראל לצורך טיפול מהיר ויעיל בהסדרת המעמד של בן הזוג הזר בישראל כאמור.