לא אחת ניתן לשמוע אזרחים ישראלים מספרים כי הזמינו מכר או חבר מחו"ל לישראל אך לא היו מודעים לכך שעליהם להסדיר את הביקור בארץ מראש במשרד הפנים. בעקבות זאת, במקרים רבים עם הגיעו של התייר לנמל התעופה בן גוריון הוא נתקל בסירוב כניסה ונאלץ לחזור למדינת המוצא.

 

נוסף על כך, בעת שתייר מוכרז כמסורב כניסה, הוא מועבר למתקן מסורבי כניסה שממוקם בנמל תעופה בן גוריון. המתקן הוא למעשה בית מעצר שבו ממתינים מסורבי הכניסה לטיסתם הקרובה למדינת המוצא שממנה באו. במהלך החזקתם במעצר נלקח מהם הטלפון הסלולרי שלהם כאשר באופן כללי ההליך כולו עלול לגרום לתייר עוגמת נפש שהייתה יכולה להימנע באמצעות הסדרה מוקדמת של הביקור.

 

חשוב לציין כי תייר שנתקל בסירוב להיכנס לישראל מנוע מלשוב לישראל במשך 10 שנים. עם זאת, יובהר כי משרד הפנים אינו מסרב כניסה לארץ באופן שרירותי וכאשר ישנה למשרד הפנים סיבה לסרב לכניסתו של זר לישראל היא בדרך כלל מתבררת כמוצדקת. התנהלות נוקשה זו של משרד הפנים באה בעקבות ריבוי מקרים שבהם זרים נכנסו לישראל כתיירים באמצעות אשרה התקפה לשלושה חודשים ובפועל נותרו בישראל ועבדו בישראל עד לגירושם מהארץ.

 

החובה להזמין את התייר מראש מתקיימת במקרים הבאים:

 

1. הוגשה בקשה שסורבה על ידי הקונסוליה.
2. אין נציגות ישראלית בארצו של התייר המוזמן.
3. הזר המוזמן שהה בעבר בישראל בניגוד לחוק.
4. מדובר בביקור של קרובי משפחה זרים של אזרחים ישראליים.
5. אנשי עסקים שמוזמנים לביקור קצר בארץ על ידי בעלי עסקים מקומיים לצורכיהם העסקיים.
6. במקרים הומניטאריים שבהם האזרח הזר שהוזמן הוא נכה, קשיש וכו'.

 

חשוב להדגיש כי בבואכם להזמין תייר מחו"ל לישראל, יש להקפיד על הגשת מסמכי סף:


1. טופס בקשה לאשרת כניסה לישראל.
2. אם מדובר באזרח ישראלי שמעוניין להזמין את קרוב משפחתו מחו"ל, יש להגיע למשרד הפנים, להזמינו מראש ולצרף הוכחות בדבר הקשר המשפחתי בין הישראלי ובין התייר (תעודת לידה לדוגמא).
3. מכתב קצר שמפרט את מטרת הביקור של התייר בישראל.
4. אם מדובר בחבר/מכר, חשוב להעביר לו מכתב שיגיע עימו לישראל למניעת אי הבנות במעמד התחקור על ידי המתשאל בכניסה לישראל.
5. לסיכום, יש לזכור כי גם לאחר שמילאנו אחרי כל התנאים והצגנו מסמכים תומכים בבקשה, חשוב לזכור כי לרשות האוכלוסין וההגירה קיים שיקול דעת אם לאשר את כניסתו של התייר לישראל. כאשר סורבה הכניסה לישראל ניתן להגיש ערר לבית הדין לעררים וזאת בכפוף לנסיבותיו הייחודיות של כל מקרה לגופו.