בית משפט השלום בנתניה עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לגבר שהורשע לאחר שהודה בביצוע עבירות תקיפה, איומים והתנהגות פרועה במקום ציבורי. לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות, השופט קבע כי האיש לא השכיל לנצל הזדמנויות שניתנו לו לתקן את דרכיו במשך השנים ומתמיד בהתנהגותו האלימה והפרועה. הוא הוסיף כי המעשים שביצע האיש הם מכוערים וחמורים ולכן החליט להשית עליו עונש מאסר בפועל, מאסר מותנה ורכיבי ענישה נוספים.


גבר שהתבקש להמתין לתורו במסעדה תקף בפראות עובדים והשליך לעברם חפצים


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, בתאריך 15.6.19 בשעות הערב, הגבר הגיע עם חבריו למסעדה כשהוא תחת השפעת אלכוהול. בזמן שהמתין להושבה בשולחן פנוי הוא פנה למלצרית וביקש ממנה שתפנה עבורו שולחן, אך היא הסבירה לו כי הוא יצטרך להמתין מכיוון שסועדים אחרים הגיעו לפניו. בתגובה הגבר השיב לה בצורה פוגענית, איים עליה, היכה אותה בלחיה והתיישב בשולחן בכניסה למסעדה.


בעקבות התנהגותו האלימה פנתה לאיש אחראית המשמרת ואמרה לו שהתנהגותו אינה מקובלת. בתגובה הגבר קילל אותה, זרק לעברה קערת נירוסטה והחל לרדוף אחריה לכיוון פנים המסעדה. עובדים נוספים שהיו במקום הצליחו למנוע מהאיש להיכנס למסעדה אך הוא המשיך לתקוף ולהכות אחראי משמרת נוסף שהיה במקום ואת אחד הטבחים במסעדה.


האיש השליך סכו"ם, כוסות וקפה חם לעבר אחראי המשמרת במסעדה


האיש לא הסתפק בכך והמשיך להכות את אחראי המשמרת במסעדה במכות אגרוף בפלג גופו העליון והשליך לעברו גם סכו"ם, קפה חם, כוסות ועוד. הגבר המשיך להכות את אחראי המשמרת בפלג גופו העליון ובראשו באמצעות קערת נירוסטה. בעקבות האירוע נגרמו לאחראי המשמרת חבלות בפנים ובידיים.


האיש הורשע לאחר שהודה בביצוע עבירות תקיפה, איומים, תקיפה הגורמת חבלה של ממש והתנהגות פרועה במקום ציבורי.


בתסקיר שירות המבחן שנערך לאיש צוין כי הוא בגיל 38, רווק ואב לשניים. לדבריו סבל בילדותו מאלימות שהופנתה כלפי בני משפחתו וכלפיו מצד אביו. הוא ציין כי הקשר עם אימו מורכב מאחר שבשנת 2008 הוא נידון לעונש מאסר בפועל עקב עבירת אלימות שביצע כלפיה.


עוד צוין בתסקיר כי מגיל צעיר האיש עבר בין מספר מסגרות חינוכיות לרבות פנימייה, פרש מלימודיו בכיתה ח' ומאז התחבר לגורמים עבריינים. לפי התסקיר, האיש גויס לצה"ל אך מאחר שערק הוא נידון למאסר ושוחרר מהשירות הצבאי בשל חוסר התאמה. קצינת המבחן התרשמה כי האיש התקשה לבחון את דפוסי התנהגותו או לבטא אמפתיה כלפי המתלוננים. יתרה מזאת, האיש התעקש כי אינו סובל מבעיית אלכוהול וטען שהוא מסוגל לשנות את התנהגותו בעצמו וללא סיוע חיצוני.


קצינת המבחן התרשמה שמדובר באיש אלים ומסוכן לציבור


קצינת המבחן התרשמה כי מדובר באיש אלים שנשקפת ממנו מסוכנות בעוצמה גבוהה, לפיכך, היא נמנעה ממתן המלצה טיפולית ביחס אליו והמליצה להטיל עליו עונש מאסר מוחשי שירתיע אותו.


המדינה הגישה לבית המשפט את גיליון ההרשעות של האיש שכלל 7 הרשעות קודמות כמו גם תקליטורים שכוללים תיעוד חלקו האחרון של האירוע ממצלמות המסעדה. המדינה טענה כי האיש נקט באלימות במסעדה הומה אדם ולכן ביקשה לקבוע מתחם ענישה שנע בין 12 ועד 30 חודשי מאסר בפועל. עוד נטען כי לנוכח נתוניו של האיש, התרשמות קצינת המבחן ממנו ועברו הפלילי, יש מקום לגזור עליו 20 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס ופיצויים.


מנגד, סנגורו של האיש ביקש לייחס משקל להודאתו של האיש במעשים המיוחסים לו, לנסיבות חייו הקשות, לילדותו העזובה, להזנחה ולאלימות שחווה כילד. עוד נטען כי עבירות האלימות שבהן הורשע אינן נמצאות ברף הגבוה. הסנגור הוסיף וטען כי אמנם הגבר הוא זה שפתח בסיטואציה האלימה אך הבהיר שגם העובדים במסעדה תקפו את האיש והשליכו לעברו חפצים. על כן, הסנגור ביקש לקבוע מתחם ענישה שנע בין עבודות שירות ובין 5 חודשי מאסר.


האיש הביע צער על המקרה וביקש מבית המשפט להתחשב בו


בדבריו לבית המשפט, האיש הביע צער על המקרה, לקח עליו אחריות וביקש להתחשב בו מאחר שלא פגש את בתו מאז מעצרו ולא ראה כלל את בנו התינוק מאז היוולדו.


השופט ציין כי במעשיו האיש גרם לפגיעה בערך ההגנה על שלום הציבור, שלוות נפשו, שלמות גופו ובריאותו של הפרט כמו גם שמירה על קניינו. עם זאת, השופט הוסיף כי מעשיו של האיש לא תוכננו מראש, הוא ביצע אותם לבדו ללא סיוע של שותפים והנזקים שגרם אינם ברף הגבוה.


הגבר התנהג בצורה פרועה, אלימה ושלוחת רסן


עם זאת, השופט קבע שהאיש התנהג בצורה פרועה, אלימה ושלוחת רסן בעת ביצוע העבירות שהלכו והחמירו. עוד צוין כי האיש לא קיבל על עצמו נורמות התנהגות מקובלות בציבור תוך שהוא מאיים, מקלל, משתולל, תוקף, פוגע ויוצר המולה ורעש בלב מסעדה עמוסה בסועדים.


השופט ציין כי לאיש היו הזדמנויות רבות לחדול ממעשיו אך הוא לא עשה זאת ומעשיו הלכו והסלימו עד לתקיפה באגרופים והשלכת חפצים לעבר עובדי המסעדה. השופט הוסיף כי פוטנציאל הנזק במעשיו של האיש היה משמעותי מאחר שהוא השליך סכו"ם וקפה חם לעבר אחראי המשמרת.


לאחר בחינת כלל העדויות והראיות השופט קבע כי מתחם הענישה ינוע בין 8 חודשי מאסר שניתן לרצות בעבודות שירות ובין 20 חודשי מאסר בפועל. השופט ציין כי האיש הודה במעשים שיוחסו לו, הביע צער עליהם ובכך הביא לחיסכון בזמנו של בית המשפט. עוד צוין כי האיש שיתף פעולה עם שירות המבחן באופן חלקי וקיבל אחריות על מעשיו.


הגבר טרם הפנים את חומרת התנהגותו ואינו מסוגל לבצע התבוננות פנימית


לחובתו של האיש השופט ציין כי הוא לא השכיל לנצל הזדמנויות שניתנו לו במהלך השנים והמשיך לבצע עבירות אלימות פעם אחר פעם. עוד צוין כי קצינת המבחן התרשמה כי מדובר בעבריין חוזר בתחום האלימות שטרם הפנים את חומרת התנהגותו, אינו מגלה אמפתיה לקורבנותיו, אינו מסוגל להתבוננות פנימית ונשקפת ממנו מסוכנות גבוהה.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


בסופו של דבר, השופט קבע כי מעשיו של האיש הם מכוערים וחמורים ולכן החליט להשית עליו עונש של 12 חודשי מאסר בפועל, 6 חודשי מאסר מותנה בכך שלא יבצע עבירות אלימות מסוג פשע במשך שלוש שנים, תשלום פיצויים בסך כולל של 12 אלף שקלים לנפגעים ולמסעדה וקנס בסך 1,000 שקלים.


ת"פ 52548-06-19