בבית משפט השלום ברמלה נגזר לאחרונה עונשו של גבר שהטריד את גרושתו טלפונית לאורך תקופה של יותר מחמישה חודשים. על פי עובדות כתב האישום, הגבר שלח הודעות רבות ובהן קללות, גסויות ואיומים. כמו כן הוא התקשר לגרושתו אלפי פעמים בסיטואציות שונות ודרש ממנה לדבר עם ילדיו.


במהלך תקופת ההטרדה שעמדה על כמעט חצי שנה, הוצא נגד הגבר צו הרחקה מאשתו ומילדיו למשך 30 יום, אך כשהפר אותו והמשיך במעשי ההטרדה, הוצא נגדו צו של 45 יום נוספים והוא חויב להישאר בבית הוריו בתנאי מעצר בית.


לטענת עורך דינו של הגבר, מעשיו נבעו ממצוקה גדולה כיוון שלא היה יכול לשאת את הניתוק מילדיו. כל ההטרדות הטלפוניות כלפי הגרושה היו במטרה ליצור קשר ולשמוע את ילדיו הקטינים, וכשהיא מנעה ממנו לעשות כן - היה מתפרץ כלפיה בכעס, אך ללא כוונה אמיתית להרע.


קללות, גסויות ואיומים על חייה - זה מה שנאלצה לספוג הגרושה במשך חודשים


במשך כמעט חצי שנה, הגרושה התלוננה בסיטואציות שונות על הטרדות חוזרות ונשנות מצד בעלה לשעבר. לאחר שהתקשר אליה יותר מ-4,000 פעמים ביום ובלילה ואיים שידקור אותה אם יגלה שהיא מצאה בן זוג חדש, הוצא לטובת האישה צו הגנה שאסר על הגבר להתקרב אליה או ליצור קשר כלשהו איתה ועם ילדיה.


למרות זאת, כעבור כמה ימים שוב החל הגבר להתקשר אל גרושתו באופן אובססיבי, ולשלוח לה הודעות שבהן ביקש שתענה לו לטלפון כיוון שהוא רוצה לדבר עם ילדיו. הגרושה ענתה לו פעמים אחדות שאסור לו ליצור עמם קשר בגלל כתב ההגנה, והתלוננה על כך במשטרה.


בעקבות מעשה זה, הוצא נגד הגבר צו הרחקה של 45 יום נוספים שגם אותו הפר כמה ימים אחרי כן. הוא המשיך להתקשר אליה עשרות פעמים בשעות שונות, וכתב לה הודעות רבות שבהן מצד אחד ביקש ממנה לא להרוס את חייו ולתת לו לדבר עם הילדים, ומצד שני קילל אותה תוך שימוש בגסויות רבות ושונות.


נוסף להטרדות הטלפוניות, הגבר שלח לגרושתו הודעות גסות באמצעות יישומון האינסטגרם ודרך משתמשים שונים. הוא איים עליה שיהרוס את חייה והוסיף רמזים מיניים בוטים להודעותיו. כמו כן נשבע בילדיו שאם לא תיתן לו לדבר איתם הוא "יתארגן" ויבוא אליהם, תוך שהוא מאיים שהיא תדע לא לנהוג כלפיו כך יותר.


עורך דינו של הגבר טען: אם הגרושה הייתה מתנהגת אחרת, כל זה לא היה קורה


דודו של הגרוש העיד בבית המשפט וטען כי אחיינו אדם מקסים שנסיבות הגירושין הקשות הביאו אותו למעשיו הקיצוניים. הוא הסביר שילדיו הם הכול בשבילו, ולא היה יכול לסבול את העובדה שהוא רחוק מהם ולא יכול לוודא את שלומם.


עורך הדין של הגבר הסביר שהצורך שלו לראות את ילדיו בכל מחיר הוא שהניע אותו לביצוע המעשים. הוא טען שלא נקבעו הסדרי ראיה בין בני הזוג, כך שהמניעה המוחלטת שלו מליצור קשר עם הילדים שהיו כל עולמו, הייתה קשה מאוד עבורו.


לדבריו, הגרושה נהגה באדישות מול התחנונים של בעלה לשעבר, ואם הייתה מתנהלת יותר בהבנה כלפי אב שהתגעגע לילדיו כל הפרשה כנראה לא הייתה מתרחשת. עוד צוין כי האיומים היו לא ממשיים, וכי ברור שלא הייתה לגבר כוונה אמיתית לפגוע בגרושתו.


העונש לגרוש המטריד: שנה מאסר בפועל ופיצוי של 2,500 שקלים לאשתו לשעבר


בדבריו האחרונים של הגבר בפני השופטת הוא אמר שהוא מתחרט על המעשים, ושאם היו קיימים הסדרי ראיה עם ילדיו דבר מזה לא היה קורה. עוד הוא ביקש להתחשב בעובדה שכבר שבעה חודשים הוא מצוי במעצר בית, והסביר שהוא לא רוצה לוותר על ילדיו. עורך דינו פנה אף הוא אל בית המשפט וטען שהתקופה שבה שהה במעצר היא עונש מספיק בעבור האיש.


השופטת קיבלה את הטענה שלפיה מעשיו של הגבר נבעו מרצונו העז לראות את ילדיו בכל מחיר, אך קבעה שלא ניתן להקל ראש בהטרדה שנגרמה בעקבות כך לגרושה ובהפרעה לשגרת חייה. היא ציינה לחומרה את התקופה הממושכת שבמסגרתה בוצעו ההטרדות, מתוך כוונה להעיק ולהתיש את הגרושה עד שתיענה לדרישותיו.

 

יש לך שאלה?

פורום צו הרחקה הגנה במקרי הטרדה מאיימת


היא הוסיפה שאי קיום של הסדרי ראיה, אף על פי שמהווה פגיעה בזכויותיו כאבא לילדים, לא מצדיקה את המעשים האובססיביים והפוגעניים שביצע. היא הדגישה שלא הייתה פרופורציה בין העבירות ובין המצוקה של הגבר, ולכן לא ניתן להתעלם מהדרך האלימה שנבחרה על פני הגשת בקשה לרשויות הרווחה לקביעת הסדרי ראיה.


יתר על כן, השופטת ציינה שלמרות החרטה על המעשים, הגבר לא הביע שום התנצלות או אמפתיה כלפי גרושתו. לבסוף, נקבע כי העונש שייגזר עליו הוא שנה של מאסר בפועל, חמישה חודשי מאסר על תנאי נוספים אם יבצע עבירת איומים או הטרדה בשלוש השנים שלאחר השחרור ופיצוי לגרושה על סך 2,500 שקלים.

 


ת"פ 40754-05-19