לאחרונה בית משפט השלום בחיפה קיבל תביעה על נזקי גוף שנגרמו בעקבות תאונת עבודה. העובד נשלח לביצוע עבודות ארכיאולוגיות מטעם חברת קבלן שדאגה לספק לרשות העתיקות עובדים זמניים.

 

ביום השני לעבודתו, האיש נדרש לרדת לבור באדמה באמצעות מדרגות מאולתרות בצורת אבנים שהותקנו בקיר הבור. תוך כדי ירידה, אחת האבנים לא עמדה בעומס משקלו של האיש ויצאה ממקומה, מה שהוביל לנפילתו של האיש לבור ולחבלה בברכו. בדוח התאונה שמילאו עובדי רשות העתיקות, נטען כי הוצע לאיש לנסוע למיון ולבדוק את פגיעתו אך הוא סירב.


לאחר שיקומו, העובד עבר לחברת קבלן אחרת שבמסגרתה עבד באתר בניה נוסף. מספר שבועות לאחר התאונה העובד נחבל באותה ברך גם בעבודה החדשה, ונדרש לעבור ניתוח שבעקבותיו הוכרה לו נכות קבועה בשיעור של 19%. לפיכך עלתה השאלה איזו תאונה גרמה לנזקי הגוף, ומי אחראי לשלם לעובד את הפיצויים המגיעים לו לפי החוק?


מומחה רפואי מטעם בית המשפט קבע כי לא ניתן לדעת איזו תאונה גרמה לנזקי הגוף


בחוות דעת שהגיש מומחה רפואי בתחום האורתופדיה, הוא קבע כי לעובד קיימת נכות בשיעור של 20% בין היתר בשל הגבלה בטווח התנועות, חוסר יציבות קל, קרע של הרצועה הצולבת בברך, ונזק בעקבות כריתת המיניסקוס שבוצעה בניתוח שעבר.


מנגד נטען על ידי מומחה מטעם מעסיקיו של העובד, כי נזקי הגוף המדוברים נגרמו לו כתוצאה מהתאונה השנייה, כיוון שלאחר התאונה הראשונה לא אותר שום נזק למיניסקוס. לטענת המומחה, לעובד קיימת נכות של 10% בלבד וגם היא משויכת לתאונה שעבר כשהיה תחת אחריותם של מעסיקים אחרים.


מומחה מטעם בית המשפט נדרש להכריע בין שתי חוות הדעת, וקבע כי לא נמצאה אצל העובד חוסר יציבות כך ששיעור נכותו הקבועה עומד של 10%. מצד שני, הוא טען כי לא ניתן לדעת איזו תאונה היא שגרמה לנזקי הגוף. במקרה זה השופט קבע כי מאחר שאין עוד עדויות לאירוע הנפילה, ואין ראיות שיסתרו את עדותו של העובד עצמו, ניתן לקבל את תביעת נזקי הגוף ולחייב את מעסיקיו בזמן התאונה הראשונה בתשלום הפיצויים.


חברת הקבלן טענה: האחריות לבטיחות העובדים היא של רשות העתיקות


מכיוון שחברת הקבלן הייתה המעסיקה הישירה של העובד, הוא טען בתביעה כי היא אחראית לתשלום הפיצויים בגין תאונת העבודה. מנכ"ל החברה העיד בפני בית המשפט, וטען כי כל אחריותה של החברה הוא לספק עובדים זמניים לרשות העתיקות לשם ביצוע של חפירות ארכיאולוגיות.


לטענתו, עובדי הקבלן כפופים לרשות העתיקות, והיא זו שאחראית לתדרך אותם בנוגע לנהלי הבטיחות בעבודה. נוסף על כך, נטען כי העובדים מקבלים הנחיות באופן ישיר ובזמן אמת מעובדי רשות העתיקות שמצויים באתר החפירות יחד איתם. לפיכך, תאונת הנפילה של העובד היא באחריות הרשות ועובדיה.


רשות העתיקות טענה מנגד שהאחריות לעובדי הקבלן מוטלת על נציג מטעם החברה שנוכח באתר החפירות הארכיאולוגיות ודואג לספק את צרכי עובדיו. היא הסבירה שהנציג אחראי לפקח על העובדים מבחינת משמעת, אך גם מחויב לדאוג שהעבודות מתבצעות לפי הנחיות הממונה מטעם הרשות.


לטענתה, יש לזקוף 70% מהנזק לאחריות חברת הקבלן, ואת ה-30% הנותרים להטיל על עובד הקבלן עצמו בגין רשלנות תורמת לתאונה. רשות העתיקות נימקה זאת בכך שהעובד נכנס לבור על דעת עצמו, מבלי שנדרש לכך מטעם הממונים עליו לצורך העבודה. יתר על כן, עובדי רשות העתיקות מילאו דוח על התרחשות התאונה וביצעו תחקיר בעקבותיה. בדוח נטען כי לא היו ליקויים בטיחותיים שהיו יכולים לגרום לתאונה. עוד צוין כי העובד היה מצויד בבגדי עבודה ובנעליים ייעודיות, ולכן לא מדובר בהתרשלות של רשות העתיקות.


השופט קבע כי העובדים היו בתחומי רשות העתיקות והיא הייתה בעלת השליטה על בטיחותם


לבית המשפט הוגש הסכם בין חברת הקבלן ובין רשות העתיקות שלפיו נציג מטעם החברה ידאג לעובדיה ולביצוע הנחיות העבודה של הרשות. השופט קבע כי נציג החברה הוא שאחראי לוודא כי העובדים הכפופים לחברת הקבלן מצויים בסביבה בטוחה, ושהם מצוידים בכל הכלים הרלוונטיים לביצוע העבודה ללא פגע.


לדברי השופט, נציג החברה הקבלנית היה אחראי לכך שרשות העתיקות תספק לעובדים ציוד מתאים לביצוע עבודה ארכיאולוגית: כפפות, כובעי מגן, וכן מגני ברכיים וסולמות מתאימים לירידה לבורות. השופט הדגיש כי עובדי חברת הקבלן הם זמניים ולכן לא עברו הכשרה מקצועית מספיקה, כך שנקיטת כל האמצעים לביטחונם הייתה הכרחית.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


עם זאת, השופט הסביר כי למרות האחריות המושגית על חברת הקבלן, מי שבפועל הייתה בעלת שליטה רבה יותר על העובדים היא למעשה רשות העתיקות שבתחומיה עובדי הקבלן חפרו. לפיכך, השופט קבע כי 60% מסכומי הפיצויים יושתו על רשות העתיקות, ו-40% הנותרים ישולמו על ידי חברת הקבלן. לאחר חישוב רכיבי הנזק, נקבע כי העובד זכאי לפיצויים בסך 131 אלף שקלים.

 


ת"א 45792-09-13