לאחרונה, בית משפט השלום בקריות עסק בסוגיית העונש הראוי לגננת בפעוטון שהורשעה בתקיפה בנסיבות מחמירות. לפי התיעוד שעלה מסרטון שהוגש כראיה לבית המשפט, הגננת נצפתה בגן בזמן שינת הצהריים כשהיא תוקפת מספר פעוטות אחד אחרי השני.


ביום התקיפה, הילדים שכבו על מזרונים והגננת הסתובבה ביניהם ברגליים יחפות. בסרטון היא נראתה כשהיא הופכת פעוטות באלימות באמצעות רגליה כך שישכבו על הבטן במקום על הגב. את האחד הילדים היא הרימה על הידיים והטיחה אותו על המזרון בחוזקה. בהמשך היא זרקה שמיכה על פעוט אחר ובעטה בישבנו, לפני שהמשיכה והזיזה פעוטות אחרים באלימות.


במכתב זועם שהגישו הורי הפעוטות לבית המשפט הם כתבו: לא האמנו שזה יקרה לנו


עם הגשת כתב האישום של הגננת על ביצוע עבירות האלימות, הורי הפעוטות שנפגעו התאחדו ושלחו מכתב לשופטת שבו תיארו את רגשותיהם. הם סיפרו כיצד לא חשבו שייפלו גם הם לסיפורים המחרידים של תקיפות ילדים על ידי גננותיהם.


אביו של אחד הילדים סיפר כי ילדו נמרץ, חברותי ואהוב על כולם, אך בתקופה שלאחר התקיפה חל שינוי ממשי בהתנהגותו. הוא טען כי אלימות שכזו יכולה לפגוע בנפשו הרכה של הילד ולהישאר עימו גם שנים ארוכות לאחריה. כמו כן, הוא הדגיש שנעשתה פגיעה חמורה גם בהורים שהאמון שלהם בגורמים מטפלים וחינוכיים נפגע, מה שגרם להם להיות חרדתיים הרבה יותר בנוגע לילדיהם. הוא טען ששום סיבה אינה מצדיקה את התנהגות הגננת כלפי הפעוטות חסרי הישע.


אמו של קטין נוסף תיארה כיצד בנה החל לסבול מבעיות פיזיות והדבר עורר את חשדה. היא סיפרה שגילתה על המקרה דרך החדשות רק מכיוון שזיהתה את השמיכה של בנה, מה שזיעזע אותה עמוקות. היא ציינה כי הבן היה צריך לקבל טיפול רפואי ופסיכולוגי בעקבות התקיפה.


בתסקיר שירות המבחן ציינו כי הגננת נחרדה למראה הסרטון והצטערה על מעשיה


שירות המבחן הגיש לבית המשפט תסקיר שתיאר את הרקע של האישה. מהתסקיר עלה כי הגננת בת 63, נשואה אך לא אמא לילדים משלה כיוון שלא הצליחה להרות במשך שנים. נטען כי היא חסרת עבר פלילי ועבדה בעברה כמזכירה במקומות שונים. קודם להיותה גננת בגן היא עבדה כמטפלת לילדים במשך ארבע שנים.


בתסקיר תואר כיצד הגננת הייתה בהלם מול תיעוד הסרטון שבו הפגינה אלימות כלפי הפעוטות. צוין כי היא התקשתה להסביר את הסיבות להתנהגותה, אף על פי ששיתפה בתחושות אשמה ובושה שעלו בה מהצפייה בסרטון. שירות המבחן הדגיש שהאישה קשת יום, משתכרת מעט ונאלצת לטפל בבעלה הנכה ברוב זמנה הפנוי.


למרות זאת, בתסקיר נכתב באופן מפורט כי נראה היה שהגננת עסוקה יותר בנזקים שנגרמו לה ולתדמיתה, מה שישפיע על עבודתה באופן עתידי, ופחות בנזק שנגרם לפעוטות שאותן תקפה ובהבעת אמפתיה כלפיהם. שירות המבחן סיכם כי טיפול שיקומי לא יביא להפחתת המסוכנות העתידית מצד הגננת, וכן הוזכר כי גם ענישה קהילתית אינה מתאימה בעניינה.


השופטת גזרה על הגננת שישה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות ופיצוי להורי הפעוטות שנפגעו


מטעם המדינה נטען כי מעשי הגננת היו חמורים מאוד ויש להם השלכות ארוכות טווח על נפשותיהם של הקטינים ושל הוריהם. צוין כי ההורים הפקידו בידיה את הדבר החשוב להם בעולם מתוך אמונה כי היא מוסמכת לטפל בהם בצורה הטובה ביותר. המדינה הדגישה כי השימוש באלימות כלפי אדם חסר ישע שאין בכוחו להתגונן או להתקיף חזרה הוא חמור במיוחד.


המדינה הוסיפה כי תסקיר שירות המבחן תומך בעמדתה שלפיה יש לנקוט בעונש של מאסר, כיוון שדרך טיפולית ושיקומית לא תמנע מהגננת לבצע עבירות דומות בעתיד. כמו כן, עלתה הדרישה לפצות בסכום משמעותי את הורי הקטינים.


עורך הדין של הגננת טען כי מדובר באישה מבוגרת חסרת עבר פלילי שזה המפגש הראשון שלה עם מערכת המשפט. הוא הדגיש כי היא הודתה במעשה באופן מיידי, נטלה אחריות על המעשים והביעה בושה רבה וחרטה. הוא ציין כי המדינה לא הגישה שום בקשה למנוע מהגננת לעבוד בתחום החינוך בעתיד, כך שככל הנראה לא נשקפת ממנה מסוכנות גבוהה כפי שנטען.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


בדברה האחרון מול השופט, הגננת פנתה אל הורי הפעוטות, פרצה בבכי והתנצלה בפניהם. היא אמרה שההתנהגות בסרטון לא מאפיינת אותה, והוסיפה שאת כל חייה הקדישה לילדים ולא התנהגה כך כלפיהם מעולם.


לבסוף, השופט גזר על הגננת חצי שנת מאסר שירוצו בדרך של עבודות שירות, ארבעה חודשים של מאסר על תנאי אם תבצע עבירת אלימות נוספת במשך שנתיים מיום השחרור ופיצוי כספי של 5,000 שקלים לכל אחד מהקטינים שבהם פגעה.

 


ת"פ 6074-10-17