בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר לאחרונה את עונשו של בחור שהואשם בשוד בנסיבות מחמירות ובחבלה בנסיבות מחמירות. הבחור, אדם צעיר בן 26, התגורר יחד עם אמו ביחידת דיור ששכר מבעלת הבית שאותה שדד ותקף. בליל האירוע בעלת הדירה, אישה בת 79, ישנה על הספה בסלון בזמן שהבחור התנגב לביתה דרך חלון פתוח. כאשר חשה בנוכחותו, היא התעוררה והחלה לצעוק בבהלה.


הבחור נבהל אף הוא וכדי להשתיק את צעקותיה הוא נשען עם ברכו על חזה, אחז בגרונה ותפס כרית סמוכה בעודו מצמיד אותה לפיה בחוזקה כדי לעלף אותה. האישה עשתה את עצמה כמתעלפת והבחור עזב אותה ונטל מארנק שהיה בסמוך סכום של כ-600 שקלים. לאחר שעזב את ביתה מהחלון שדרכו נכנס, האישה התקשרה למשטרה והזעיקה עזרה.


לבעלת הדירה נגרם נזק נפשי בלתי הפיך בעקבות אירוע השוד והתקיפה


בבוקר שלאחר השוד והתקיפה, בעלת הדירה פנתה לבית החולים לקבלת טיפול. מהדיווח הרפואי שהוגש לבית המשפט עלה כי היא סבלה משלושה שטפי דם בצוואר ומכאבים ורגישות בחזה. נוסף על הנזקים הגופניים האישה טענה כי נגרם לה נזק נפשי בלתי הפיך.


היא סיפרה שבעלה נפטר לפני זמן רב ואחד מבניה נהרג במסגרת שירותו הצבאי. לגבי הבחור ואמו, טענה בעלת הבית שהקשר ביניהם היה טוב מאוד, וציינה כי הבחור אף ביקר אותה בביתה מספר פעמים והיא עזרה לו בנושאים שונים. לדברי העובדת הסוציאלית, היא חוותה פלשבקים מאז המקרה שבעקבותיהם החלה לסבול מחרדות. בעדותה בפני בית המשפט הודתה האישה שבאותו ערב חשבה שזה יומה האחרון ואף שחייה ניצלו לבסוף, תחושת אימה ומחשבות על מוות בלתי צפוי לא מפסיקות להטריד אותה.


בתסקיר נפגע עבירה שנכתב קצת לאחר האירוע, צוין כי למרות גילה המתקדם האישה הייתה פעילה ועצמאית מאוד אך לאחר התקיפה התמלאה חששות ופחדים. היא סיפרה כי היא סובלת מרעד בשתי הרגליים שבגללו היא צריכה להסתייע כעת בהליכון, ובאופן כלל מעדיפה לצאת כמה שפחות מהבית. היא הוסיפה שחודשים אחרי השוד לא הייתה יכולה לדבר בשל הרגישות של מיתרי קולה כתוצאה מהחניקה שעברה.


מתסקיר שירות המבחן עלה כי הצעיר בעל נסיבות חיים קשות במיוחד


בעניינו של הבחור, רווק בן 26 שהתגורר עם אמו ביחידת הדיור, הוגש תסקיר מטעם שירות המבחן. נכתב כי הוא לא סיים 12 שנות לימוד בשל הפרעות לימודים שונות והחל לעשן בגיל צעיר מאוד ואף לצרוך סמים. הוא נכנס למעגל העבודה בגיל 16 בלבד ונדחה משירות צבאי.


התסקיר ציין כי אביו היה מכור לאלכוהול רוב חייו עד שנפטר בגיל צעיר מסוכרת, והיה נוהג לשלוט בבני המשפחה באמצעות אלימות. כמו כן קציני המבחן טענו כי הבחור מסתגר ומתבודד, וכי בני משפחתו לא הגיעו לבקר אותו בזמן ששהה במעצר לאחר התקיפה. ההשערה היא שלא שמר על קשר עם משפחתו שממנה חווה רק אלימות ודחייה במקום תמיכה וסיוע.


בבדיקה מול מסגרת שיקומית קהילתית, הבחור נמצא כלא מתאים לשיקום, בין היתר בשל מאפיינים ילדותיים, קושי לקבל סמכות ובעיקר ריכוז עצמי בצרכים אישיים וחוסר חברתיות. הודגש כי הבחור חסר עבר פלילי נוסף, ובכל זאת אינו מתאים לשיקום כיוון שלא הצליח להבין את הפגיעה שגרם לאישה גם לאחר המקרה.


העונש שנגזר: שבע שנות מאסר בפועל ו-60 אלף שקלים פיצויים לבעלת הדירה שהותקפה


הקטגורית טענה כי הערכים החברתיים שנפגעו כתוצאה מהשוד והתקיפה הם הזכות לשלמות הגוף, לקניין, לכבוד, לפרטיות ולביטחון אישי. כמו כן, מכיוון שהייתה היכרות מוקדמת בין הבחור לבין האישה שהשכירה לו את יחידת הדיור שבה התגורר, הקטגורית טענה כי הוא פגע באמון של האישה וניצל את היותה אישה מבוגרת כדי להתגבר עליה בכוח הזרוע. עוד צוין כי אם היא לא הייתה פועלת בחוכמה ומעמידה פנים שהתעלפה, ייתכן שהבחור היה ממשיך לחנוק אותה עד למותה.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי


עורך הדין טען מנגד כי הבחור כלל לא התכוון לפגוע לרעה בבעלת דירתו, וכי העבירה המקורית שביצע הייתה שוד שהסתבך בשל מצב העניינים. נוסף על כך הוא הסביר שהבחור נכנס לביתה של האישה בפנים גלויות כשלגופו מכנסיים בלבד, ובמקום לברוח בחר בפעולה אלימה וחסרת היגיון. לפיכך הוא גרס כי החלטותיו המעוותות באותו ערב נעשו בלי תכנון וללא מחשבה, וכנראה בהשפעת הסמים שצרך לפני המעשה.


המשפט התנהל מול שלושה שופטים אשר קבעו שאירוע השוד והתקיפה שהתבצע היה חמור, ופגע בבעלת הדירה פיזית ובעיקר נפשית. הם השיתו על הבחור עונש של 7 שנות מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי אם יבצע עבירת אלימות או רכוש ופיצוי של 60 אלף שקלים לאישה.


תפ"ח 67502-06-17