לאחרונה, בית המשפט לענייני משפחה בירושלים עסק בשתי תביעות שהוגשו על ידי בני זוג גרושים. הגבר תבע את גרושתו לקיים את הסעיף שנחתם בהסכם הגירושין ביניהם שלפיו היא מחויבת לעבור לגור בקרבת אזור מגוריו, זאת כדי שיוכל להתראות יותר עם בתם המשותפת. האם תבעה מנגד לביטול הסעיף האמור, ומכורח זאת עתרה אף להגדלת סכום המזונות בשל צמצום הסדרי הראיה שנקבעו.


בני הזוג התגרשו לאחר מערכת יחסים מורכבת שבמהלכה האישה הגישה נגד בעלה תלונה במשטרה בגין הטרדות ואיומים. בעת הגירושין בני הזוג הסכימו שילדתם המשותפת, פעוטה כבת חמש, תישאר במשמורת האם עד שתגיע לבגרות. האישה עברה עם ילדתה להתגורר בצפון, הרחק מהאב שהמשיך לגור בירושלים.


בהסכם הגירושין נקבע כי לאחר עשרה חודשי גירושין האם תשוב להתגורר במרחק שלא יעלה על 35 ק"מ מירושלים, כדי להקל על הסדרי הראיה שנקבעו בין האב וילדתו שתתחיל ללמוד במסגרת חינוכית קרובה. מכיוון שעברה התקופה הנקובה והאם לא הראתה כל כוונה לחזור לגור בירושלים, תבע אותה האב כדי שתקיים את הסעיף שהוסכם.


האישה טענה שאינה יכולה לחזור להתגורר בקרבת האב בעקבות ההתעללות שספגה ממנו


לדבריה של האישה, לאורך כל חייה המשותפים עם הגרוש היא ספגה ממנו אלימות קשה, הטרדות ואיומים באופן מתמיד ואובססיבי. לטענתה, היא הגישה נגדו תלונה במשטרה בעקבות ההתעללות ובמסגרת זו אף הוצא לה צו הגנה מטעם בית המשפט. לאחר שהתגרשו היא ברחה לצפון הארץ והתגוררה שם עם בתה.


האישה הסבירה שהמעבר לצפון היטיב איתה וגרם לה להבין עד כמה מערכת היחסים עם הגבר השפיעה על חייה לשלילה. היא הדגישה שכתוצאה מהמרחק הגיאוגרפי מבעלה לשעבר היא הצליחה לשקם מחדש את חייה, להרגיש בטוחה ולהתנהל באופן עצמאי. היא טענה שאין ביכולתה לחזור לגור בירושלים מכיוון שהדבר יעורר בה טראומות וחרדות מעצם הקירבה לבעלה לשעבר. כמו כן, הוסיפה כי היא חוששת שהוא יפנה כלפי בתם חלק מהאלימות שהיא בעצמה ספגה ממנו בעבר.


יתר על כן, האישה הסבירה ששינוי מקום המגורים ישפיע עליה גם בהיבט הכלכלי והתעסוקתי. לדבריה, היא הצליחה למצוא עבודה בארגון ייחודי שמצוי רק בצפון הארץ, ולא תוכל למצוא תפקיד דומה אם תוכרח לחזור לירושלים מכורח הסכם הגירושין. היא טענה כי הדבר ישפיע הן עליה והן על בתה שאותה היא מכלכלת, מכיוון שלתפקיד יש אופק קידומי מבחינה כספית והוא מבטיח בעבורה השכלה גבוהה בעתיד.


האב טען שגרושתו מנסה להרחיק אותו מהילדה עם תירוצים חסרי בסיס


לדברי האב, כל הטיעונים שהוצגו על ידי האם הם תירוצים שיאפשרו לה להתחמק מהתחייבויותיה בהסכם הגירושין שנחתם ביניהם. הוא הודה אמנם שהתלוננה נגדו במשטרה, אך הכחיש כל מעשה של אלימות פיזית או התעללות. הוא טען כי ניהלו זוגיות תקינה לאורך השנים, מלבד אירוע אחד שבו איים עליה על רקע ריב הדדי וחשד שהיא מנסה להרחיק ממנו את בתו.


האב הסביר כי ההליך הפלילי הסתיים וכי הורשע בהטרדה טלפונית ואיומים, וכבר ריצה את עונשו בעניין זה. הוא הדגיש שהאישומים בגין אלימות נמחקו מכיוון שלא היה להם בסיס, ושמעולם לא פגע בה או בבתם המשותפת. עוד הוא טען כי האם מפרה את הסדרי הראיה שנקבעו בהסכם המקורי ולא מתירה לו לשוחח עם בתו טלפונית כפי שנקבע.


לגבי השתקעותה של האישה בצפון, האב גרס כי יש לה הזכות המלאה לשקם את חייה כפי שטענה, אך היא אינה יכולה לגרור את בתו הרחק ממנו ולפגוע בנוכחותו ההורית בחייה. לדבריו הילדה נכנסת בשנה הבאה למסגרת חינוכית קבועה, ואם תישאר בצפון עם אמה הזמן שלו איתה יצומצם משמעותית באופן לא שוויוני.


השופט קבע: תביעת האב מתקבלת, האישה תעבור לגור עם ילדתם בקרבת בעלה לשעבר


כדי להכריע בין התביעות, השופט ציין כי הסכם גירושין והסדרי הראיה הכלולים בתוכו נועדו קודם כל לדאוג לטובתם של הילדים המשותפים של הזוג הגרוש. הוא הסביר כי כל החלטה צריכה להיעשות כאשר טובת הקטינה עדיפה על פני אינטרסים אחרים.


לגבי טיעוניהם הספציפיים של כל צד, קבע השופט כי עדותה של האם הייתה רצופה בסתירות והותירה רושם לא אמין כמי שמשנה את דבריה בהתאם לאינטרסים שלה. לעומת זאת, עדותו של האב השאירה רושם מהימן על השופט והוא קבע כי גרסתו נשארה אחידה לכל אורך המשפט ונצמדה לעובדות, גם אם היה בדברים לסכן את זכייתו בתביעה.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


לבסוף, השופט קבע כי יש להעדיף את טובתה של הילדה בראש ובראשונה, ולקיים את הסעיף שנחתם בהסכם הגירושין שיאפשר לה להתראות באופן שווה עם שני הוריה. עוד הוא קבע שאין להתייחס להאשמות הלא מבוססות של האם לגבי אלימות, מכיוון שאלו התבררו כהאשמות שווא.

 

מבדיקות נוספות שנעשו, עלה כי האם הסתירה אינטרסים נוספים להישארותה בצפון מבלי להתחשב באינטרסים של בתה. לפיכך, תביעת האם נדחתה ותביעת האב התקבלה, כך שהאם והבת חויבו בצו בית משפט לעבור להתגורר בקרבת מקום מגוריו.

 


תה"ס 21525-01-17
תלה"מ 26522-01-17