לאחרונה, בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון קיבל תביעה להפחתת דמי מזונות. התביעה הוגשה בתחילה כבקשה לביטול דמי מזונות בעקבות שינוי בזמני השהות שנקבעו בהסכם הגירושין המקורי, כך שלטענת האב בפועל מתקיימים תנאים של משמורת משותפת.


בסידור ההתחלתי נקבע כי הילדים ישהו במשמורת של האם, אך יומיים בשבוע יהיו אצל אביהם - יום אחד עם לינה ויום שני ללא לינה, וכן ישהו אצלו בסוף השבוע כל שבועיים. לטענת האב, בפועל הם ישנים אצלו יומיים בשבוע ולא אחד, מה שמהווה כמעט ממחצית הזמן שהם אצל אמם. לפיכך, הוא גרס כי צריך לבטל את המזונות או להפחית אותם לרמה הוגנת.


מטעם האם נמסר כי יש להמשיך לפעול על פי ההסכם שנקבע בגירושים לחלוקת זמני השהות. עוד נטען כי כל מטרתו של האב היא להתחמק מתשלום המזונות ולכן הוא מנסה להגדיל את זמני השהות אצלו. היא הסבירה שבזמן שהילדים אצלו הם אינם עושים שיעורי בית, ואף לא מקבלים מאביהם שום יחס כיוון שהוא לא מתפנה אליהם מעיסוקיו.


האב הוכיח כי הילדים שוהים אצלו בזמן שמשתווה לזמן ששוהים אצל גרושתו


לפי העדות שמסר האב בבית המשפט, הילדים נמצאים בביתו יומיים בשבוע כולל לינה, מלבד כל סוף שבוע שני. הדבר מהווה הגדלה בזמני השהות של האב לעומת חלוקת זמני השהות בהסכם הגירושין. לפיכך, הוא טען כי יש להכיר במשמורת המשותפת ולבטל את המזונות, או לפחות להוריד אותם בצורה משמעותית.


מצד האם נטען כי האב עושה כל שביכולתו להתנער מהאחריות לתשלום המזונות. היא סיפרה שהוא מזניח את הילדים ולא משקיע בהם זמן כשהם אצלו, לראיה אי הכנת שיעורי הבית שלהם. נוסף על כך, טענה שביתו קטן מדי והילדים נאלצים לישון עם ילדה מתבגרת כבת 12, הבת מהנישואים הקודמים של אשתו החדשה.


יתר על כן, האם הוסיפה שהאב מסית נגדה את הילדים, לא מעדכן אותה במידע רלוונטי לגביהם ואף מנחה אותם לשקר לה בנושאים שונים. מחוות דעת שהגיש פקיד סעד שבחן את שני הבתים ותנאיהם, עלה כי אין בעיה ממשית בתנאי המגורים והשהות אצל האב, והוא התרשם כי הטיפול בילדים מתבצע באופן מיטבי על ידי שני הצדדים.


מבדיקה שערך בית המשפט נמצא כי הכנסת האם גבוהה מהכנסתו של האב


נוסף לטענה על שינוי בזמני השהות, האב טען כי נעשה שינוי ממשי בהכנסות שלו ושל גרושתו, זאת מכורח העובדה ששניהם התחתנו עם אנשים אחרים והקימו משק בית משותף עם אדם נוסף שיכול לשאת בהוצאות. לפיכך, הוא גרס כי יש לבחון את הבדלי ההכנסה בין משקי הבית המשותפים ולא רק בינו ובין גרושתו.


האם סירבה בתחילה להגיש תלושי משכורת, אך לבסוף נאלצה להיעתר לעקשנות של בעלה לשעבר ושל עורך דינו. נמצא כי האישה משתכרת ב-600 שקלים יותר מאשר הגבר, וכי בעלה הנוכחי משתכר כמעט כפול משניהם, בעוד אשתו הנוכחית של האב מרוויחה סכום מזערי שמהווה חמישית מהמשכורת הממוצעת במשק.


מנגד נטען על ידי האם כי תלושי המשכורת האחרונים שלה מכילים מענקים חד פעמיים שקיבלה משום שחזרה מחופשת לידה. היא הסבירה שהמשכורת הממוצעת שלה נמוכה יותר, והוסיפה שיש לגרוש שלה מקורות הכנסה נוספים כולל חשבון בנק עתיר חסכונות שהוא מסתיר מבית המשפט.


קביעת השופטת: דמי המזונות יופחתו מ-4,000 שקלים בחודש ל-1,000 שקלים בלבד


במסגרת ההליך המשפטי הוגשו כל הנתונים ותלושי השכר ונערך חישוב הכנסות משק הבית של כל צד. נמצא לבסוף כי בשקלול ההכנסות, משק הבית של האישה מכניס כמעט כפול ממשק הבית של הגבר, בעיקר בשל משכורתו הגבוהה של בעלה הנוכחי. יתר על כן, השופטת ציינה כי היא התרשמה שהגרוש הגיש את הבקשה להפחתת מזונות בתום לב, ומתוך רצון לקיים שוויון כלכלי בינו ובין אשתו.


בעניין זמני השהות החדשים, נקבע כי הילדים שוהים אצל אביהם 40% מהזמן ואצל אמם 60% מהזמן. לאור שינוי ההכנסות בין משקי הבית שלגביו טען האב, השופטת קבעה כי יש להפחית את דמי המזונות בהתאם לגובה ההכנסה של כל משק בית, פחות ההוצאות הרלוונטיות של הילדים.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


לפיכך, קבעה השופטת כי דמי המזונות לילדים שעמדו על 4,000 שקלים לחודש, יופחתו לסכום של 1,000 שקלים בלבד. עוד נקבע כי האב מחויב תוך חצי שנה למצוא סידור לינה ראוי לבניו שבו יהיו מצויים בחדר נפרד מבתו החורגת.

 


תלה"מ 50414-01-18

 


עודכן ב: 04/02/2020