לאחרונה, בית משפט השלום בקריות גזר את דינו של אדם שהורשע בעבירות סמים מסוג גידול, ייצור, הכנת סמים מסוכנים והחזקת כלים להכנת סם שלא לצריכה עצמית. האיש שכר מחסן ייעודי כדי להקים מעבדת קנאביס שבה גידל 45 שתילים, במטרה לייצר מהם את הסם המסוכן.


במעבדה המאולתרת נמצאו כלים שונים שיועדו להכנת סם משתילי הקנאביס: מנורות חימום, שנאי חשמל, מאווררים בגדלים שונים, מד לחות, מזגן, מחשב השקיה, מיכל מים, מיכלי דישון ואף שעון שבת. לבית המשפט הוגשו תמונות של המעבדה כראיות לתכנון המוקדם שנדרש לביצוע העבירות.


הגבר הודה כי החזיק את מעבדת הסמים שלא למטרת צריכה עצמית


בכתב האישום צוין כי הגבר שכר את המחסן והקים בו מעבדת סמים כדי למכור את התוצרים. עבירה זו של החזקת כלים לייצור סמים במטרה להפיץ אותם למכירה היא חמורה מאוד, כיוון שהיא תומכת בשימוש בסמים ויש בה פוטנציאל משמעותי לפגיעה נרחבת בציבור.


השופט הדגיש כי הגבר פגע בערכים של בטחון הציבור ושלומו, ופסיקות רבות קבעו כי יש לראות בחומרה עבירות סמים שהפכו למכת מדינה. בשל העובדה שעבירות סמים מעודדות לרוב ביצוע של עבירות פליליות נוספות, ביצוע עבירת סמים מהווה גם פגיעה בביטחונה של החברה.


השופט ציין את התיכנון הרב שנדרש לביצוע העבירות, שכירת מחסן, רכישה והתקנה של כלי המעבדה, ובאופן כללי השקעת כסף רב, זמן ללימוד והתמדה במעשים. הוא הוסיף כי העובדה שהסם יוצר למטרות מסחריות ולא אישיות מחמירה את העונש, והדגיש כי כמות השתילים הגדולה הייתה בעלת פוטנציאל נזק גדול ביותר.


בתסקיר שירות המבחן טענו כי הגבר התכוון להשתמש בסמים בעצמו ולא למכור אותם


בניגוד להודאת הגבר בכתב האישום שלפיה החזיק את מעבדת הסמים שלא למטרות של צריכה עצמית, בתסקיר שירות המבחן הועלתה טענה שונה לחלוטין. לפי התסקיר, השירות התרשם שהאיש הקים את המעבדה כדי לספק את צרכי ההתמכרות שלו לסמים.


התסקיר בעיקרו הגיש התרשמות חיובית למדי מהגבר שתואר כאדם נורמטיבי, בן 33, גרוש שעובד כעצמאי בעסק למכירת אלכוהול ונעדר עבר פלילי נוסף. עוד נטען כי הגבר השתלב בהליך שיקומי שהיטיב איתו וגרם לו לשנות את הרגליו. הוא העיד בעצמו בדברו האחרון מול השופט שהטיפול תרם לו רבות ואף ביקש להמשיך אותו.


כמו כן, הגבר הביע צער על מעשיו והתחרט עליהם. עורך דינו ציין שקיבל אחריות לעבירות שביצע והודה בהן בהזדמנות הראשונה, מה שחסך זמן שיפוטי ארוך. הוא ביקש מהשופט להיענות לבקשת הגבר להמשיך בטיפול השיקומי. עם זאת, לאחר שהביא מקרים דומים מהפסיקה, קבע השופט שמתחם הענישה הראוי לאדם על סמך העבירות שביצע הוא שמונה עד 20 חודשים של מאסר בפועל.


הקלה משמעותית בעונש - ארבעה חודשי עבודות שירות במקום שמונה חודשי מאסר בפועל לפחות


בקביעתו הסביר השופט שלמרות טענת שירות המבחן, יש להעדיף את הודאת הנאשם עצמו שלפיה הוא לא הקים את מעבדת הסמים במטרה להשתמש בתוצרים בעצמו. הוא הוסיף שהתיכנון המוקדם והשקעת הכספים במיזם מצד הגבר מעידים גם הם על הכוונות המסחריות של המעשה.


למרות זאת, הוא קיבל את הטענה שלפיה נתוניו האישיים של הגבר, והעובדה שהוא אדם צעיר ועובד שנעדר עבר פלילי, הם סיבות לחרוג ממתחם הענישה. השופט קבע כי שיקולי השיקום עדיפים במקרה זה על עונש מאסר בפועל, ולכן יש לנקוט בעונש מקל אף על פי העבירות החמורות.


עם זאת, השופט אמר שהוא לא מקבל את המלצת שירות המבחן באופן מלא. הוא הדגיש כי הגבר הודה שהסמים שרצה לייצר לא ישמשו לצריכה עצמית, ולכן טיפול שיקומי שמתאים למכורים לסמים אינו מתאים בעניינו. לפיכך, הוא ראה לנכון לאפשר לגבר להמשיך בתוכנית הטיפולית ולא לגזור עליו עונש מאסר בפועל, אך ציין כי העונש השיקומי יהיה במסגרת של מאסר שירוצה בדרך של עבודות שירות, ולא בצו לשירות לתועלת הציבור שעליו המליץ שירות המבחן.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


ההבדל בין השניים הוא שמאסר שמרוצה בדרך של עבודות שירות מחייב את הגבר לבוא מדי יום למוסד שנקבע עבורו, על חשבון ימי העבודה שלו. לעומת זאת, צו לשירות לתועלת הציבור נעשה לאורך מספר השעות שנקבע ואותן ניתן לבצע לצד העבודה או בשעות הפנאי.


לסיכום, השופט גזר על הגבר מאסר של ארבעה חודשים שירוצה בדרך של עבודות שירות, ונוסף על כך מאסר על תנאי למשך חצי שנה אם יבצע עבירות סמים מסוג פשע, צו מבחן של שנה וקנס בסך 5,000 שקלים.

 


ת"פ 33839-04-18