לאחרונה, בית משפט השלום בתל אביב יפו גזר את עונשו של אדם שהואשם בתקיפת בת זוג שגרמה לחבלה של ממש ובאיומים. כמו כן, מעשי התקיפה בוצעו בזמן שצו הגנה נגד הגבר היה בתוקף, כך שנוסף על כך הוא הואשם בהפרת צו בית משפט.


עורך הדין של הגבר טען כי יש לו עבר של אשפוזים פסיכיאטריים ורקע של התמכרות חמורה לסמים. לפיכך, הוא טען כי עומדת לו הגנה מאחריות פלילית בשל מצב פסיכוטי כתוצאה משימוש בחומר ממכר, מה שנקרא בעגה המשפטית "הגנת שכרות". זאת ועוד, לדברי עורך הדין קיים סייג אחריות פלילית של אי שפיות בשל מצבו הנפשי של הגבר, ולכן יש להקל משמעותית בגזירת העונש.


הגבר טען: תקפתי את בת זוגתי כי ראיתי בה את השטן


מחוות הדעת של הפסיכיאטר המחוזי שהוגשה לבית המשפט, עלה כי הגבר היה מצוי במצב פסיכוטי פעיל אחרי התקיפה ולכן אושפז בצו דחוף כדי שלא יהווה סיכון לסביבתו. עוד עלה כי הוא אושפז במוסד 15 פעמים נוספות לפני התקיפה, ונמצא כלוקה בסכיזופרניה ובהפרעות נוספות בנפש ובהתנהגות, זאת כתוצאה משימוש מרובה בסמים.


שבועיים לפני התקיפה, הגבר איים על בת זוגו בזריקת חפציה מהדירה וסטר לה על פניה. לאחר המעצר, נערכה לגבר בדיקה פסיכיאטרית שבה הודה כי מצבו הנפשי מידרדר ולעתים הוא שומע קולות אלוהיים. אף על פי כן, בבדיקה לא נמדדה התנהגות חריגה והוא שוחרר.


באירוע התקיפה, הגבר איים על זוגתו שיקשור אותה ברצועה וילך עמה כמו כלב, זאת תוך שבעט בה במשך כמעט שעה. יתר על כן, הוא היכה בפניה באמצעות נעליים, דחף אותה, משך בשערה והשליך אותה במורד מדרגות הבניין שבו התגוררו. יום לאחר מכן, הוא עבר בדיקה פסיכיאטרית שבה טען כי ראה מולו שטן אמיתי ולכן תקף את בת זוגו.


הפסיכיאטר מסר כי הגבר הודה בפניו שהשתמש בסמים לפני התקיפה, ואובחן בשיפוט לקוי ובמצב פסיכוטי עם מחשבות שווא. לאחר מעצרו, הגבר נשלח לאשפוז של למעלה משנה במוסד פסיכיאטרי. מהדיווחים הרפואיים של המוסד עלה כי הוא מצוי במצב נפשי קשה שבעקבותיו הוא סובל ממחשבות פרנואידיות ותחושות רדיפה, לצד מחשבות מיסטיות של גדלות ומשיחיות.


לדברי המדינה הגבר היה מודע לכך שמעשיו פסולים וחמורים, ולכן לא ניתן לטעון לאי שפיות


בהתאם לפירוט בחוות הדעת הפסיכיאטרית, עורך דינו של הגבר טען כי יש להפחית מהעונש הקבוע בחוק על העבירות שבוצעו. הוא הסביר שלפי סייג האחריות הפלילית, הגבר היה מצוי תחת הרעלת סמים ששיבשה עליו את דעתו. כמו כן נטען כי מעשי התקיפה התרחשו בזמן שהגבר היה במצב של אי שפיות, ולכן לא ניתן לטעון כי היה מודע למעשיו ובעל אחריות מלאה להתנהגותו.


לטענת המדינה, באירוע התקיפה עצמו הגבר עשה שתי פעולות אשר מוכיחות שהוא ידע שמעשיו פסולים וחמורים. בת הזוג העידה כי תוך כדי התקיפה הגבר החביא את הטלפון הנייד שלה מתחת למזרון המיטה. לדברי המדינה, פעולה זו העידה על רצונו למנוע מבת הזוג להתקשר למשטרה ולהתלונן על פגיעתו בה, דבר אשר הבין שיכול לסבך אותו בצרות.


יתר על כן, כשכבר הגיעו השוטרים לדירה, הגבר פנה אל בת הזוג בשפה הרוסית כדי שהשוטרים לא יבינו אותו, ואמר לה לשתוק ולא לספר דבר. גם פעולה זו מעידה על הבנה מלאה מצד הנאשם לגבי ההשלכות של מעשיו. לפיכך, המדינה טענה כי הגבר היה מודע לעבירות שביצע וידע את חומרתן, אחרת לא היה מנסה לחמוק מאשמה. המדינה הפנתה אל חוות הדעת הפסיכיאטרית וציינה כי המומחה קבע שלמרות בעיותיו הנפשיות, הגבר היה יכול לשלוט בדחפים התוקפניים שלו ולהימנע מתקיפת בת זוגו, כיוון שידע להבדיל בין טוב לרע בזמן ביצוע העבירה.


מצבו הנפשי של הגבר הכריע את הכף לטובתו: העונש הופחת בצורה משמעותית


בדברו האחרון לפני השופט, אמר הגבר שהוא אינו זוכר מה קרה ביום התקיפה, אך הוא מצטער אם אכן עשה את הדברים שתוארו בכתב האישום. השופט ציין כי הגבר הפר את צו ההגנה של בת זוגו ובכך פגע בערכים של סדרי שלטון ומשפט. בנוגע לתקיפות, השופט קבע כי נפגעו ערכים מוגנים של שלמות הגוף והנפש של בת הזוג. הוא הדגיש כי המעשים היו קשים וחומרתם רבה, הן בשל הפן האלים והן בשל ההשפלה הנפשית שנגרמה.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


למרות זאת, השופט קבע כי לא ניתן להתעלם ממצבו הנפשי המורכב של האיש שהוביל אותו להתנהגות האלימה שבה נקט. הוא הסביר כי במקרה כזה יש לחרוג ממתחם הענישה ההולם, כיוון שלא מדובר באדם נורמטיבי שבוחר באופן חופשי לפגוע בזוגתו, אלא בגבר בעל הפרעות נפשיות שלא בהכרח היה אחראי באופן מלא למעשיו.


לפיכך, השופט פסק שיש לנכות מעונש המאסר את ימי האשפוז של הגבר במוסד הפסיכיאטרי, תקופה של יותר משנה. לבסוף נגזר עליו עונש של שנה מאסר בפועל, מאסר על תנאי של 9 חודשים אם יבצע עבירת אלימות או איומים במשך 3 שנים מיום שחרורו ופיצוי של 3,000 שקלים לבת הזוג.

 


ת"פ 66041-01-18