לאחרונה, בית משפט השלום בפתח תקווה קיבל תביעת לשון הרע שהוגשה נגד צעירה על פוסט שפרסמה בפייסבוק. בפוסט, הצעירה תיארה מקרה שבו לטענתה איש שנחשב לאדם מכובד בעיר, חנק אותה וזרק אותה לרצפה ואף בעט בחברתה שהייתה עימה.


בתגובות לאותו הפוסט, הצעירה המשיכה וטענה שאותו אדם מסוכן לציבור ושהוא צריך לשבת בכלא. בבית המשפט האיש טען שלא נקט בשום אלימות כלפיה, ושהפוסט השקרי פגע מאוד בשמו הטוב ובמעמדו בקהילת העיר. הוא הסביר שכתיבת דברים קיצוניים כאלה והאשמתו באלימות הן הוצאת דיבה, ולכן הוא זכאי לפיצויים בגין לשון הרע.


פוסט הפייסבוק גרר שירשור התכתבות זועם בין הנערה והאיש


הרקע לאירוע שממנו צמחה הפרשה היה בילוי של מספר צעירים, ביניהם הצעירה וחברתה, בקרבת ביתו של האיש. לטענתו, הם צעקו ורבו בקולות רמים ומכיוון שהייתה שעה מאוחרת בלילה הוא ניגש אליהם וביקש שילכו למקום אחר. לאחר מכן התפתח עימות בין הצעירה ובין האיש כאשר כל אחד העיד על מהלך עניינים אחר.


הצעירה טענה שהאיש איים לתת לה אגרוף, חנק אותה והעיף אותה לרצפה. בפוסט היא תיארה כיצד חברתה ניסתה להגן עליה אך חטפה מהאיש בעיטה ונפלה לרצפה. הגבר טען מנגד שדבר מזה לא קרה, ושהוא לא נקט בשום אלימות כלפי הצעירות.


בפוסט שפרסמה הצעירה בפייסבוק, היא הוסיפה תמונה של האיש והזהירה את הציבור מפניו. כשראה את הפרסום, הוא הגיב לצעירה וטען שהיא הייתה שיכורה באותו ערב ולכן גרסתה לא אמינה, והוסיף שיתבע אותה אם היא לא תוריד את הפוסט עד סוף היום ותפרסם הודעת התנצלות.


הצעירה הגיבה בחזרה וטענה שהיא לא הייתה שיכורה כלל ושכך או כך אסור היה לו לגעת בה או בחברתה. עוד כתבה בקבוצה לגביו שהוא חולה נפש וצריך להתאשפז במוסד מתאים. לטענתה העיר מרושתת מצלמות כך שהאמת תצא לאור, ולפיכך היא לא הסירה את הפוסט עד הגשת התביעה.


למרות פרסומו הרב של הפוסט, אמינותה של הנערה הייתה מוטלת בספק בעיני רבים מהגולשים


בפוסט שפרסמה הצעירה עלו תגובות רבות מהגולשים ברשת, והם ביקשו ממנה להסיר את הפוסט כיוון שהוא פוגעני ומשפיל. חלק מהם אף הטילו ספק בדבריה ואמרו שאין לה שום הוכחות או ראיות למה שקרה. עוד צוין כי שוטרים שהגיעו בניידת למקום, תיחקרו את הנערה ואת חברתה ולא עצרו את האיש למרות תלונותיהן, כנראה כי לא מצאו את סיפורן אמין.


אף על פי שהפוסט לא זכה לתמיכת הגולשים, הגבר הסביר שהוא הזיק לו באופן אישי ויש לו פוטנציאל להשפיע גם על עבודתו כיוון שהוא ומשפחתו מוערכים בקהילת העיר. לפיכך הוא טען כי הצעירה חייבת להסיר את הפוסט, להתנצל ולשלם לו פיצויים בגין עבירת לשון הרע.


הצעירה התגוננה והסבירה שהאירועים המתוארים בפוסט התרחשו במציאות, ולכן הפוסט אינו נחשב לעבירת לשון הרע. היא טענה שהמעשה חוסה תחת ההגנה בחוק למניעת לשון הרע כיוון שדברי אמת לא נחשבים לעבירה. עוד היא טענה שהאיש בקיא בתביעות דיבה כיוון שכך הוא מנהל את עסקיו, והוסיפה שתביעת הפיצויים היא בסכום לא ריאלי שאין ביכולתה לשלם.


מבדיקת הראיות והעדויות עלה כי אין מספיק תמיכה לגרסת הצעירה


בית המשפט נדרש לקבוע האם האירוע המתואר בפוסט קרה באמת כפי שטענה הצעירה, או שהיה פרסום שקרי כפי שטען האיש. בבית המשפט התברר כי גרסתה של הצעירה עצמה הייתה לא עקבית, מפני שבפוסט תיארה אלימות קשה מצד הגבר, אך בעדותה בבית המשפט טענה כי רק דחף אותה וסטר לה, ללא איזכור של חנק או של זריקה לרצפה. כשעימתו אותה מול הסתירה, היא טענה כי היא קלת משקל ולכן גם דחיפה קלה יכולה להעיף אותה לקרקע.


משהתערער האמון בגרסת הנערה, נבדקו עדויות אחרות של צעירים שהיו במקום בעת האירוע. חברתה העידה שהיא לא ראתה בדיוק מה קרה כיוון שעמדה עם הגב לאירוע, אך בשלב מסוים ניסתה להפריד בין הנערה ובין האיש כיוון שהוא חנק אותה. בחקירתה החברה הודתה שלא זכרה אם האיש בעט בה, כפי שטענה הצעירה בפוסט שפרסמה. השופט ציין כי נראה היה שהיא ניסתה לטשטש את העובדות בשל היותן חברות.


כמו כן, השופט הדגיש שבניגוד לטענתה של הצעירה, היא וחברתה כן היו שתויות וזאת לפי עדות הצעירים האחרים שהיו איתן באותו ערב וראו אותן שותות שתי כוסות וודקה כל אחת. יתר על כן, אחד מהנערים שהעיד במשטרה טען כי האיש סטר לצעירה אחרי שרבו בצעקות, בלי חניקה ובלי הדיפה לקרקע.

 

יש לך שאלה?

פורום לשון הרע


בשל כך, השופט קבע כי ישנן סתירות רבות מדי בעדויות, ולא ניתנה שום הוכחה שהדברים התנהלו כפי שהצעירה תיארה בפוסט הפייסבוק. לסיכום, נפסק כי אכן התבצעה עבירה של לשון הרע, והצעירה חויבה בתשלום פיצויים בסך 25 אלף שקלים.

 


ת"א 31589-10-16


עודכן ב: 14/01/2020