לאחרונה, בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קיבל את תביעת הלנת השכר של נהג אוטובוס נגד חברת ההסעות שהעסיקה אותו. הנהג טען כי לא שולמו לו שעות נוספות, ואף על פי שהביא את הדבר לידיעת מעסיקיו וביקש לתקן את העוול, לא נעשו שום שינויים בתנאיו, דבר שהוביל אותו להתפטר מעבודתו.


הוא טען כי נוסף לפיצויים עבור השעות הנוספות שבהן עבד, הוא זכאי לפיצויי פיטורים מכורח העובדה שהתפטר בשל הרעת תנאים, מה שמעוגן בסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים תשכ"ג-1963 ונקרא בעגה המשפטית "התפטרות כדין מפוטר". הסעיף מתאר מצבים שונים שבהם העובד היה ממשיך לעבוד אצל מעסיקו אלמלא נסיבות מסוימות שאינן באשמתו, ושאילצו אותו להתפטר מתפקידו או לחפש עבודה אחרת.


אחד התנאים בחוק שמזכה את המתפטר בפיצויי פיטורים הוא מה שנקרא "הרעת תנאים", כלומר שינוי ממשי של תנאי עבודה על ידי המעסיק לרעת העובד. לפי החוק, העובד מחויב לדרוש ממעסיקו לתקן את הליקויים, ורק אם נענה בשלילה או לא נענה בכלל - יוכל לתבוע ולקבל פיצויי פיטורים כפי שמקבל עובד שפוטר, אף שהתפטר באופן עצמאי ומרצון.


החברה שהעסיקה את הנהג טענה: הוא קיבל הרבה יותר ממה שמגיע לו


השופטת ציינה כי סעיף 25 לחוק שעות עבודה ומנוחה תשי"א-1951 מחייב את המעסיק לנהל רישום של שעות הנוכחות של העובד. חברת ההסעות הגישה לבית המשפט דו"ח פעילות של הנהג, והוא אישר את התאריכים ושעות ההתייצבות שצוינו בו.


ואולם, הנהג טען כי הדו"ח לא מפרט את שעת סיום העבודה ואת משך הנסיעה כשלעצמה, כשלפי רישומיו האישיים בחלק מהתאריכים שבהם עבד, נאלץ לעבוד יותר משמונה השעות שהוסכמו בחוזה. לפיכך הוא טען כי בימים שבהם עבד יותר משמונה שעות הוא זכאי לגמול שעות נוספות, תשלום שלא השתקף בתלושי השכר שקיבל מאת חברת ההסעות.


לפיכך, הגיש הנהג תחשיב של שעות עבודה שערך חשב שכר מטעמו. בתגובה לכך, טענה חברת ההסעות כי לא ניתן לחשב את שעות העבודה של הנהג בצורה מדויקת, מכיוון שבין סידור נסיעות אחד למשנהו הוא היה נוסע לביתו, לפעמים לכמה שעות ברצף. נטען כי הנהג היה מקבל תשלום גם על זמני ההפסקות הארוכות שבהן היה עושה כרצונו, כך שבמשכורתו נכללו כמעט 20 אלף שקלים מעל לשכר שהיה צריך לקבל על פי שעות עבודתו.


חברת ההסעות שילמה לעובד על ההפסקות במשך כל תקופת העבודה ולכן ויתרה על זכותה


השופטת קבעה כי בהתאם לפסק דין דומה של הדין האזורי, מאחר שהחברה לא ערכה פנקס שעות עבודה מסודר של זמני ההפסקות של העובד, ניתן היה להניח כי היא ויתרה על זכותה לנכות ממשכורתו בגינן. היא הוסיפה שהתשלום עבור זמן המשמרת כולל ההפסקות היה חלק מתצורת העבודה במשך שנים רבות, ולא נבע מטעות כלשהי שהרי היה ידוע שהוא מצוי בהפסקה בין סידורי הנסיעה.


לפיכך, השופטת קבעה כי לא ניתן לנכות מהמשכורת של הנהג בדיעבד עבור אותן הפסקות, ולמעשה אין לכך קשר לזכויות סוציאליות אחרות שבגינן תבע העובד, כגון שעות נוספות שייתכן שביצע ושעליהן מגיע לו תשלום. בבית המשפט בוצע תחשיב בהתאם לדוח שהגיש חשב השכר מטעם העובד, ונקבע כי סכום הפיצויים שהחברה מחויבת לשלם לעובד בגין השלמת שעות נוספות הוא של כ-31 אלף שקלים.


בשל אי התשלום של השעות הנוספות שהגיעו לו על פי חוק, הנהג תבע את חברת ההסעות על שהתפטר במצב של הרעת תנאים מוחשית, מה שמזכה אותו בפיצויי פיטורים. הוא הוסיף כי החברה הפרה זכויות עובדים נוספות, כדוגמת הודעה על תנאי העבודה, אי ניהול של פנקס שכר ונתונים, חלוקה שנתית של דמי הבראה במקום בזמן המיועד לכך ועוד.


העובד פעל על פי חוק וביקש מהחברה לתקן את הרעת התנאים טרם הגיש את התביעה


נטען כי כל הליקויים שהיוו הרעת תנאים מוחשית מבחינת העובד, צוינו בפנייה רשמית שערך באמצעות עורך דין והוגשה למעסיקיו. לפי החוק, כדי שהתפטרות בדין פיטורים עקב הרעת תנאים תהיה קבילה, יש תחילה להודיע לחברה על התנאים שהורעו ולתת לה שהות לתקן אותם כדי להימנע מתביעה משפטית. העובד טען בפני השופטת כי גם לאחר הגשת ההודעה הליקויים לא תוקנו, ובעקבות זאת הוא מסר את מכתב ההתפטרות שלו.


החברה טענה מנגד כי לא הייתה כל הרעת תנאים, וכי שכרו של הנהג רק עלה משנה לשנה. עוד הוזכר כי העובד ביקש שיפטרו עוד קודם לפני כל התהליך, וכאשר סורב, התחיל להתלונן על תנאים סוציאליים שלכאורה לא התאימו לו. השופטת קבעה כי מאחר שהוכח שהנהג עבד שעות נוספות ולא קיבל בגינן תמורה, יש לראות בהתפטרותו פיטורים בנסיבות של הרעת תנאים, ולכן הוא זכאי לפיצויי פיטורים.

 

יש לך שאלה?

פורום שעות נוספות ותביעות שכר בעבודה


השופטת פסקה כי חברת ההסעות מחויבת לשלם לנהג סכום של כ-34 אלף שקלים בגין פיצויי פיטורים, ונוסף על הסכום שנפסק בגין עבודה בשעות נוספות, סכום הפיצויים הכולל שיקבל הנהג מהחברה הוא של כ-65 אלף שקלים. כמו כן, נקבע כי החברה תשלם הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דינו של העובד, סכום של כ-8,500 שקלים.

 


סע"ש 404-05-16