לאחרונה, בית משפט השלום בירושלים גזר את עונשו של אדם שזייף המחאות (צ'קים) שהיו רשומים על שם אשתו. הגבר היה נשוי לה במשך שמונה שנים ואף הייתה להם ילדה משותפת. אולם בעקבות סגירת העסק שלו וכניסה לחובות בשוק האפור, הוא נטל שני פנקסי המחאות שהיו שייכים לאשתו וזייף 26 צ'קים לגורמים שונים. סכום הכסף הכולל שגנב ממנה בצורה זו עמד על 139 אלף שקלים. לאחר שהאישה גילתה על מעשיו, היא ניסתה לבטל את הצ'קים אך לא הצליחה.


לאישה נגרם נזק כלכלי ונפשי רב בעקבות מקרי הזיוף


מהצהרת נפגעת עבירה שהגישה האישה לבית המשפט, עלה כי היא נאלצה לשלם סכומי כסף רבים לבנק וליטול הלוואות נוכח הצ'קים שנמסרו להוצאה לפועל. היא הסבירה שנדרשה לשכור שירות משפטי ולשלם ערבון כדי לבטל את צו עיכוב היציאה מהארץ שהוצא נגדה, וכן התמודדה עם עיקול רכבה.


לדבריה, מעבר לנזק הכלכלי היא חוותה גם נזק נפשי בעקבות העבירות שביצע בעלה לשעבר. היא טענה שגובים של השוק האפור היו מטרידים אותה טלפונית ובשעות לא שגרתיות, והדבר הוביל אותה להתמודד עם פחדים רבים. כמו כן, היא הייתה צריכה להתמודד עם הליכים משפטיים מול הוצאה לפועל וחשה שכבודה ושמה הוכתמו. היא ציינה שבעקבות מעשיו של הגבר היא החליטה להתגרש ממנו, דבר שהסב לה כאב רב.


צוין כי מתוך הסכום שנלקח מחשבונותיה, בעלה לשעבר החזיר לה סכום פעוט של 3,600 שקלים. לטענתה, גם מאז שהתגרשו הגבר לא משלם עבורה מזונות ולא מספק את צרכיה של בתם המשותפת. הגבר התנגד לטענות אלה, הסביר כי משפחתו עשתה צעדים משמעותיים כדי לעזור לה מבחינה כלכלית, וסיפר שהבת שוהה אצלו בתנאי משמורת מעבר להסדרי הראיה שנקבעו.


שירות המבחן המליץ על עונש טיפולי לגבר כדי לאפשר לו להשתקם


מתסקיר שביצע שירות המבחן בעניינו של האיש, עלה כי הוא בן 53, גרוש ואב לילדה. נטען כי לאחר עבודה רבת שנים במפעל שעליה לא קיבל כסף רב למרות השקעתו הרבה, הוא החליט לפתוח עסק עצמאי ונטל הלוואות בשוק האפור לשם כך. לאחר זמן מה העסק נסגר בשל החובות שצבר לעצמו והוא התקשה להרים אותו מחדש ולהחזיר את הכספים שלקח. לדבריו, חובות אלה היו הרקע לביצוע העבירות, מכיוון שלא היה לו עבר פלילי נוסף.


מבחינת אישיות, נטען בתסקיר כי האיש תפקד לאורך חייו באופן תקין וכי עמדותיו החברתיות הן חיוביות. אף על פי הליכי פשיטת הרגל שהוא מצוי בהם, נכתב כי הגבר מעוניין להסדיר את התנהלותו הכלכלית ומנסה לשפר אותה ביוזמתו בדרך נכונה יותר. לפיכך, שירות המבחן המליץ על שילובו בטיפול המיועד לעברייני מרמה, וגזירת עונש בצורת מאסר בעבודות שירות.


מטעם ההגנה נטען כי הגבר אושפז על רקע פסיכיאטרי בעקבות הידרדרות יחסיו עם אשתו. הוא הודה כי לקה בדיכאון ובמחשבות אובדניות בעקבות הסתבכותו בשוק האפור, מה שגרם לאשתו לבקש ממנו לעזוב את הבית. המאשימה טענה כי האשפוז נעשה כדי להתחמק ממעצר, אך הגבר ענה בתגובה שחוקר המשטרה בעצמו ייעץ לו להתאשפז מרצונו.


השופטת גזרה על הגבר שבעה חודשי מאסר בפועל, כולל מאסר על תנאי ופיצוי לגרושה


השופטת טענה שהגבר פגע במעשיו בערכים מוגנים של שמירה על קניינו של אדם ושל מעמד המחאות כאמצעי תשלום בטוח ואמין. עצם העובדה שהוא זייף צ'קים של אשתו פגעה גם באמון שאמור להיות בין בני זוג וכן בגוף המשפחתי. לדבריה, הוא ביצע את העבירות בתקופה של שמונה חודשים תוך תיכנון, תחכום וניצול הקשר שלו ושל אשתו שבזכותו הייתה לו גישה לחפציה ולחשבון הבנק שלה.


השופטת הוסיפה כי מלבד הנזק הכלכלי, היא התרשמה מעדותה של האישה שטענה כי הושפלה, הפכה נרדפת על ידי הנושים של בעלה, וסבלה ממיטוט של האמון בבן זוגה, מהידרדרות שלוות חייה ומפגיעה בשמה הטוב. מבחינת מקרים נוספים בפסיקה, השופטת קבעה כי העונש ההולם יהיה מאסר בפועל, ולא מאסר שירוצה בעבודות שירות. היא ציינה כי החליטה שלא לקבל את בקשת שירות המבחן בהקשר זה, מכיוון שמעשי העבירה היו רבים, נמשכו לאורך זמן רב וגרמו לנזק גדול בעבור האישה.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי


השופטת ציינה שאומנם הגבר הודה במיוחס לו וקיבל אחריות מלאה על מעשיו, אך לא התוודה בפני אשתו כשהעלתה בפניו את חשדותיה ביחס לגניבת פנקסי ההמחאות שלה. לסיכום, השופטת גזרה על הגבר שבעה חודשי מאסר בפועל, תשעה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים ופיצוי בסך 140 אלף שקלים לגרושתו.

 


ת"פ 59557-12-18