בינואר 2020 נכנס לחיינו נגיף הקורונה וכבר אז היה ברור שהוא פה כדי להישאר. מאז פריצתו במחוז ווהאן שבסין חלפו כבר חודשיים, ובכל זאת נראה שהוא רק ממשיך להתפשט ברחבי העולם ללא האטה. בשבועיים האחרונים, חלה החמרה אף במניין הנדבקים בישראל. תסמיני ההידבקות דומים לשפעת: חום גבוה מעל 38 מעלות, שיעול, כאבים או קשיים בדרכי הנשימה.


בעבר הונחו רק מי שחזרו מסין ומארצות המזרח להישאר בבידוד ביתי, אך לאחר ההתפשטות הגלובלית הונחו כל החוזרים מחוץ לארץ לשהות בבידוד ללא יוצא מן הכלל. כמו כן, לפי הנחיות משרד הבריאות, כל אדם שמראה את תסמיני השפעת ויש חשש אמיתי שנדבק בנגיף, מחויב להישאר בבידוד ביתי לפחות 14 יום, גם אם לא חזר מחו"ל.


הפרת הבידוד - עבירה פלילית שלצידה עונש של עד שבע שנות מאסר


לאחרונה פורסמו הנחיות מחמירות יותר הקשורות לשמירה על היגיינה ובידוד במטרה למנוע את התפשטות הנגיף. שלשום בערב (יום שבת ה-14/03/2020) ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם בשידור חי את מסקנות הוועדה המיוחדת שהתכנסה בצהרי אותו יום לדיון בהתמודדות עם המצב. לדבריו, הוגשה בקשה למשרד המשפטים כדי להתיר שימוש באמצעים טכנולוגיים כדי לאתר אנשים שמפרים את צו הבידוד הביתי.


משרד הבריאות והממשלה אינם מקלים ראש עם ההנחיה לגבי בידוד ביתי מוחלט, ופורסמו סנקציות חמורות עבור מי שיפר אותו. נטען כי יציאה משטח הבידוד עבור מי שחשוד כחולה בנגיף הקורונה, תיחשב לעבירה פלילית שהעונש שבצידה יכול להגיע עד שבע שנות מאסר. הודגש כי גם מי שהפר את צו הבידוד הביתי ברשלנות יואשם בעבירה ויוכל להיענש במאסר של עד שלוש שנים.

 

העבירה שבה יואשם מפר הבידוד מעוגנת בחוק העונשין בסעיף 218 "מעשה העלול להפיץ מחלה" ובסעיף 287 "הפרת הוראה חוקית". באתר של משרד הבריאות נפתח טופס דיווח אלקטרוני המאפשר לכלל האזרחים לדווח על מי שמפר את הבידוד הביתי. לפי דיווח שפורסם אתמול בחדשות, צעירה שחזרה מחו"ל ולא נכנסה לבידוד נתפסה בידי בעלי מסעדה שאליה נכנסה, והם הזעיקו את המשטרה כדי שיעצרו אותה.


נציגי משרד הבריאות מבצעים ביקורי בית למי שאמור להימצא בבידוד


עבור האדם הפשוט שמצוי בבידוד, אולי אין חשיבות ליציאה קטנה מהבית למכולת, לטיול עם הכלב או לזריקת שקיות זבל. אולם משרד הבריאות והממשלה מבהירים כי יציאה משטח בידוד למי שמחויב להישאר בו מהווה סיכון משמעותי בעבור הסביבה. עוד נחשף כי נציגים של משרד הבריאות אוכפים את הצו באופן פעיל ועורכים ביקורי בית אצל אנשים שאמורים להימצא בבידוד.


נטען כי מי שיימצא מחוץ לביתו בזמן שהיה אמור לשהות בבידוד, ייכנס להליכים של חקירה פלילית כדי לבחון האם היציאה מהבידוד נעשתה במזיד או ברשלנות. לפי הדיווחים בחדשות, מספר אנשים שהפרו את צו הבידוד בשבועות האחרונים כבר מצויים בחקירה אצל הרשויות. עוד סופר כי חלק מהאנשים נחקרו על כך שהטעו את מפקחי משרד הבריאות בתשאול, וחולה אחד אף נחקר בגין ניסיון אקטיבי להדביק פקח של המשרד בנגיף הקורונה על ידי כך שירק עליו.


באילו מקרים מותר לצאת מהבית למרות חובת הבידוד?


אנשים רבים שמצויים בבידוד תוהים אם יש מקרים חריגים שבהם מותר להם לצאת מהבית. משרד הבריאות מדגיש כי בעקרון כל עזיבה של מרחב הבידוד היא אסורה, זאת מפני שכל יציאה לשטח ציבורי שהוא מחוץ לבית יכולה להביא לעלייה חדה במספר של הנדבקים שידביקו אחרים וכן הלאה.


אולם, מה לגבי אנשים שזקוקים לטיפול רפואי בשל הידרדרות והחמרה במצבם הרפואי? עלייה במידות החום והחרפת התסמינים הנשימתיים עלולה להיות מסוכנת מאוד לאנשים שמצויים בקבוצת סיכון מסוימת, למשל אנשים מבוגרים מעל גיל 60 או אנשים שיש להם מחלות בדרכי הנשימה באופן קבוע, למשל הסובלים מאסתמה.


לפי הנחיות משרד הבריאות, עם הופעת התסמינים צריך להישאר בבידוד ולא ללכת להיבדק במיון או במרפאות השונות כדי למנוע חשיפה של החולה לאנשים נוספים. במקביל יש להתקשר למוקד מגן-דוד אדום כדי להודיע על התסמינים ולבקש הנחיות מתאימות. הוזכר כי אם ההנחיה שמתקבלת היא להגיע לאשפוז בבית החולים כדי לטפל בהחמרת המצב, יש להודיע לו מראש, לתאם את ההגעה ולצאת בצורה בטוחה תוך כיסוי האף והפה בבד או במסכה ייעודית. עוד הדגישו כי יש למנוע באופן הכרחי כל מגע עם הסביבה, כמו למשל הגעה לבית החולים ברכב פרטי ללא נוסעים נוספים.