לאחרונה, בית משפט השלום בירושלים גזר את דינו של אדם שהואשם במספר עבירות על פקודת הסמים המסוכנים בזמנים שונים. לפי עובדות כתב האישום האיש, גבר בן 55, נתפס בארבע הזדמנויות שונות כשהוא סוחר בסמים ותוך כדי כך נעזר בבנו בן ה-17 שאסף את הכסף מהרוכשים. בחמש הרשעות אחרות, האיש הואשם בעבירות של החזקה בסמים מסוכנים שלא לצריכה עצמית ובהחזקת כלים להכנת סם.


בכתב האישום הנוכחי, נוסף על האישום בסחר בסמים בצוותא, האב הואשם גם בהדחת קטין לסם זאת מפני ששיתף את בנו באופן פעיל במעשיו. אמנם לא נטען כי האב השתמש בסמים בעצמו או גרם לבנו להשתמש בסמים, אך הסחר התבצע מהבית שבו התגוררו והסעיף הנוגע להדחת קטין לפי פקודת הסמים המסוכנים כולל גם אדם שאחראי לקטין ומאפשר לו גישה לסם.


המאשימה עתרה לעונש של שלוש שנות מאסר בפועל עבור האיש


רוב הטיעונים לעונש שהציגה המדינה עסקו בחומרת המעשה בשל ריבוי העבירות ומעורבות הקטין. המאשימה הסבירה שמדובר בהזדמנויות רבות שבהן האיש פגע בערך החברתי של הגנה על הציבור מפני נגע הסמים. כמויות הסם שנתפסו בחזקת האיש מעידות על עומק היכרותו עם התחום וממדי הפשיעה שאליהם הכניס את עצמו.


הודגש כי העבירות הנוכחיות שעוסקות בסחר בסמים, לעומת הרשעות קודמות בגין החזקה בסמים, הן חמורות בהרבה ודורשות עונש גבוה יותר שירתיע את הציבור ויוביל למיגור תופעת הסמים. עוד צוין כי האיש מעורב מאוד בעולם סחר הסמים, והובאו לראיה תדירות עבירות הסחר שנעשו במשך ארבעה ימים רצופים, מגוון הסמים שמכר, הכמויות השונות ושיטת המכירה שנעשתה בביתו.


העונש על עבירת הדחת קטין לשימוש בסם יכול להגיע לשנה וחצי מאסר בפועל


המאשימה ציינה כי מעבר לשימוש בביתו כמקום מפגש לסחר בסמים, האיש אף השתמש בבנו הקטין באופן פעיל בסיוע לו בעבירות, כך שהכניס אותו לעיסוק הפסול מבלי שהייתה לו בחירה אמיתית להתרחק מעולם זה. יתר על כן, נטען כי האב עודד את בנו להשתלב אתו בעיסוק של הסחר בסמים באופן קבוע, מה שפגע בו ממושכות.


נטען כי מתחם הענישה ההולם את עבירות הסחר בסמים שבהן השתמש האב בבנו הקטין כעוזר, נע בין שמונה ל-18 חודשי מאסר לריצוי פועל, לא כולל עונשים נלווים. חומרת המעשה שבעירוב הקטין במעשים היא גבוהה, כך לפי המאשימה, בין היתר בשל ניצול הקשר המשפחתי שביניהם וחוסר יכולת אמיתית של הקטין להבחין בין רע ובין טוב, תוך פגיעה בחופש החלטתו ובהשפעות עתידיות של העיסוק על חייו.


האיש הואשם בשיבוש הליכי משפט כשניסה להסתיר ראיות


המאשימה הזכירה כי באחד מהאישומים, כשהשוטרים נכנסו לביתו של האיש, הוא התחמק מהם וניסה לזרוק מהחלון כמה משקיות הסמים המוכנות למכירה. השופט ציין כי הדבר פועל לרעתו של הגבר מכיוון שהמעשה מוכיח את חוסר מוראו מהחוק, גם לאחר שהורשע בעבירות דומות ונענש עליהן.


בשל מעשה זה הגבר הואשם בשיבוש הליכי משפט, נוסף על האישומים האחרים לפי פקודת הסמים המסוכנים. שיבוש הליכי משפט הוא כל פגיעה במלאכת המשטרה שנועדה להכשיל את מטרתה לשמור על החוק והסדר הציבוריים. לפיכך, ניסיונו של האיש להעלים חלק מראיות המעצר וזריקת שקיות הסם מחוץ לבית, מהוות עבירה של שיבוש הליכי משפט.


השופט הטיל על האיש גזר דין של 21 חודשי מאסר בפועל ועונשים נלווים


השופט הזכיר כי אף על פי שהאיש ביצע עבירות חמורות, מאסר בפועל עלול להשפיע לרעה על משפחתו ולפגוע בה. כמו כן הוא שקל לטובתו את הודאתו בעבירות ואת בקשתו לצרף את כל האישומים יחד כדי לסיים את ההליך הפלילי בצורה יעילה ומהירה. בדברו האחרון מול השופט, האיש נטל אחריות על מעשהו, טען כי הסחר בסמים היה טעות והתנצל על ההשלכות שלו.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


לבסוף, השופט קבע כי חומרת המעשים גוברת על שיקוליו האישיים של האיש, הוא הכריז עליו כסוחר סמים והטיל עליו גזר דין כולל של 21 חודשי מאסר בפועל, ארבעה חודשי מאסר על תנאי שירוצו רק אם יבצע עבירה לפי פקודת הסמים המסוכנים בתוך שלוש שנים, פסילת רישיון למשך שנה, קנס של 7,000 שקלים או 50 ימי מאסר בתמורה והתחייבות על סך 3,000 שקלים שלא לבצע כל עבירה למשך שנתיים מיום שחרור המאסר.

 


ת"א 40004-08-18