בעקבות מה שנראה כהפוגה במגפת הקורונה, מדינת ישראל מתקדמת בצעדים משמעותיים לעבר חזרה מלאה לשגרה. כתוצאה מכך, חנויות ודוכנים לממכר מזון כבר נפתחו בשבוע שעבר, כמו גם מקומות עבודה רבים ברחבי הארץ. יתר על כן, בעקבות ישיבת ממשלה בנושא הוחלט כי היום, ראשון 03/05/2020, יחזרו לבתי הספר תלמידים בכיתות א'-ג' וי"א-י"ב, כחלק מהחזרת מסגרות חינוכיות לשגרה. ההערכה היא שלאורך חודש מאי יחזרו ללמוד גם שאר התלמידים באופן מלא.


הורים לילדים - מה הזכויות שלכם בזמן הקורונה? אילו מענקים מגיעים לכם? ותזכורת לגבי ביטוח תאונות אישיות לתלמידים: איך מקבלים פיצויים אם ילדיכם נפגעו או נפצעו? כל התשובות במדריך שלפניכם.


מענק כספי חד פעמי למשפחות בעלות ילדים עקב הקורונה


בשיאה של מגפת הקורונה במהלך מרץ 2020, הכריז ראש הממשלה כי משפחות עם ילדים יהיו זכאיות למענק חד פעמי בסך 500 שקלים עבור כל ילד עד גיל 18. הזכאות למענק תקפה גם לילדים שמלאו להם 18 באפריל ולתינוקות שנולדו עד ה-15 לאפריל השנה.


עוד הוזכר כי המענק ישולם לארבעה ילדים במשפחה לכל היותר. כלומר משפחה המורכבת מחמישה ילדים או יותר, תקבל מענק בסכום של 2,000 שקלים בלבד, כמו משפחה בעלת ארבעה ילדים.


זכויות הורים לילדים בעלי מוגבלות בנושא מעוני יום שיקומיים ומסגרות חינוך מיוחד


בעקבות מגפת הקורונה, הוחרגו זכויות ייחודיות להורים שילדיהם בעלי מוגבלות. אף על פי שרבים ממקומות העבודה חזרו לפעול, הורים לילדים בעלי מוגבלות זכאים להיעדר מהעבודה בתקופת הקורונה, כל זמן שלילדיהם אין מסגרת לשהות בה ושהילדים זקוקים לסיוע והשגחה בשל מוגבלותם. כמו כן, כל עוד ההורים לא הוצאו לחופשה ללא תשלום או לחופשה כפויה בתשלום, היעדרותם מהעבודה תיחשב ליום מחלה בעבור סיוע לילד בעל מוגבלות.


הנחיות משרד הבריאות הורו על פתיחת מעונות היום השיקומיים לקראת סוף אפריל 2020 במתכונת המתאימה למצב. לפי צו בריאות העם שפורסם לתקופת הקורונה, מעונות היום יקפידו על פעילות בקבוצות של עד שלושה פעוטות, ועל הפסקות של רבע שעה בין פעילות של קבוצה אחת לאחרת. כמו כן, הורים רשאים לבקש הסעה למעון עבור ילדיהם, והרשות המקומית אחראית לדאוג לכך.


גם מסגרות חינוך מיוחד חזרו לפעול במתכונת מצומצמת בסוף אפריל, בקבוצות לימוד של עד שלושה ילדים. ההורים אחראיים על הסעת ילדיהם אל מסגרת החינוך וממנה, פרט להורים שילדיהם זכאים להסעה. הרשות המקומית תהיה אחראית על ביצוע הנסיעה באופן המתאים להנחיות משרד הבריאות, כולל חיטוי משטחים, שמירה על מרחק בין הילדים הנוסעים וחבישת מסכות.


תאונות תלמידים לאחר חזרה ללימודים בזמן קורונה


בעקבות ההנחיה לחזור למסגרות הלימוד, תלמידים רבים שלמדו עד עכשיו מהבית כשהם בטוחים מפציעה, חוזרים לבית הספר וחשופים מחדש לפגיעות. להלן תזכורת לגבי תאונות תלמידים והזכאות לפיצויים מכוח פוליסת תאונות אישיות אשר ממומן לכל תלמיד.


הפסיקה במדינת ישראל מחייבת את כל מוסדות החינוך הפורמליים לבטח את הילדים הלומדים אצלם בפוליסת ביטוח מסוג תאונות אישיות. הביטוח מאפשר לתלמידים אשר נפגעו ונפצעו במסגרת החינוכית לקבל פיצויים לאחר הגשת תביעה נגד הגורם הרלוונטי.


באילו מקרים ניתן להגיש תביעה? ביטוח תאונות אישיות מכסה את התלמיד בעבור כל פציעה שהיא. גם כאשר הילד נפגע מחוץ לשעות הלימודים ואף מחוץ למסגרת הלימודית, כמו בחופשים, שבתות ובשעות שהוא לא בבית הספר. כך ניתן להגיש מספר תביעות במקביל בהתאם לנסיבות המקרה הספציפי.


למשל, אם הפגיעה או הפציעה התרחשו בנסיבות של רשלנות מטעם המוסד הלימודי ניתן להגיש תביעת רשלנות נגד בית הספר, נוסף לתביעת פיצויים מהביטוח. לדוגמה, אם תלמיד נחבל כתוצאה מקטטה בזמן ההפסקה מכיוון שלא היה פיקוח מטעם מורה משגיח, אז ניתן לתבוע בשמו גם את בית הספר בשל הרשלנות שהובילה לאירוע.


יש לך שאלה? 

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


כאמור, גם אם לא קיימת רשלנות של המוסד הלימודי והתאונה אירעה לתלמיד באשמתו הבלעדית, ניתן בכל זאת לקבל פיצויים מהביטוח. פוליסת תאונות אישיות מכסה כל פגיעה של התלמיד, וחישוב הפיצויים נעשה בהתאם לסוג הנכות שנוצרה עקב הפגיעה.


בנוגע לחזרה ללימודים בזמן הקורונה, חשוב לציין כי לא הוגדרו כללים בנוגע להידבקות במחלה במסגרת בית הספר. תלמיד שחזר למוסד החינוכי ונדבק בקורונה מתלמיד אחר, לא יוכל לתבוע פיצויים מכוח הביטוח תאונות אישיות לתלמידים. עם זאת, אם הוכחה נכות שנגרמה לתלמיד, זמנית או קבועה, כתוצאה מההידבקות, תיתכן תביעת ביטוח לקבלת פיצויים. יש להתייעץ בעורך דין המתמחה בתאונות תלמידים כדי לברר לעומק תביעה שכזו בכל מקרה ספציפי.