בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בישראל, המדינה אפשרה לאוכלוסיות מיוחדות שנפגעו במיוחד מהמשבר דוגמת עצמאיים, עסקים קטנים, הורים לילדים ועוד - ליהנות מזכויות מסוימות כדי לעזור להם להשתקם ולהתמודד עם המצב החריג.


נוסף על האוכלוסיות שהוזכרו, גם אזרחים ותיקים זכאים למספר הטבות הקשורות במצב, ונראה שכעת הם זקוקים להן אף יותר מתמיד. למרות ההקלות המרובות שניתנו למשק הכללי, למוסדות החינוך ולמקומות העבודה, קשישים רבים שמצויים באוכלוסיות סיכון עדיין מסתגרים בבתיהם מחשש להידבקות בנגיף.


נזכיר, לפי החוק אזרח ותיק הוא כל אזרח ישראלי שהגיע לגיל פרישה כפי שכתוב במרשם האוכלוסין. נכון לשנת 2020, גיל פרישה עבור גברים הוא החל מ-67 ועבור נשים הוא החל מ-62.


מענק כספי מיוחד לכל אזרח ותיק - 500 שקלים ותוספת של 450 שקלים


עקב משבר הקורונה, המדינה סיפקה מענקים כספיים להורים לילדים, 500 שקלים לכל ילד עד ארבעה ילדים במשפחה. נוסף על הטבה זו, גם אזרחים ותיקים זכאים לקבל מענק של 500 שקלים. לפי המוסד לביטוח לאומי, כל אדם שמקבל קצבת אזרח ותיק, קצבת שארים או קצבת תלויים בנפגעי עבודה זכאי למענק זה.


לבד מהמענקים האלו, קיימת תוספת של עוד 450 שקלים למענק הראשוני, לאזרח ותיק שמקבל גם קצבה של השלמת הכנסה, סיעוד או שירותים מיוחדים. בצורה זו, אזרח ותיק בעל קצבה נוספת מהקצבאות המוזכרות יהיה זכאי למענק של 950 שקלים סך הכול. עם זאת, במצב שבו בני זוג ששניהם אזרחים ותיקים מקבלים את הקצבאות המוזכרות לעיל, הם יקבלו יחד רק תוספת אחת, כאשר המענק הראשוני של 500 שקלים יעמוד בעינו לכל אחד מהם.


קצבאות ומענקים לאזרחים ותיקים שהכנסתם מעבודה נפגעה


אזרחים ותיקים בגיל 67 או יותר שעבדו כשכירים במשך שלושה חודשים לפחות לפני שהוציאו אותם לחופשה ללא תשלום, או לפני שפוטרו מהעבודה, זכאים למענק מיוחד. המענק נקרא "מענק הסתגלות" וניתן בידי המוסד לביטוח לאומי. תנאי נוסף של קבלת המענק הוא שתקופת החל"ת הייתה לפחות שלושים יום ובחודשים מרץ עד מאי, כלומר בתקופת הקורונה.


סכום המענק הוא בין אלף שקלים ועד 4,000 שקלים. המענק משתנה בהתאם לגובה ההכנסה שמקבל האזרח הוותיק מהפנסיה שלו, כך שהוא משלים אותה. לדוגמה, אזרח ותיק שמקבל פנסיה חודשית של יותר מ-5,000 שקלים לא יהיה זכאי למענק כלל. אזרחים ותיקים שמקבלים קצבת זיקנה ימשיכו לקבל אותה בחודשים אלה, נוסף על המענק. אזרח ותיק מתחת לגיל 67, כלומר נשים בגילאי 62 עד 67, עשויות להיות זכאיות לדמי אבטלה כשכיר רגיל שיוצא לחופשה ללא תשלום. עם זאת, לא ניתן לקבל קצבת אזרח ותיק נוסף על דמי האבטלה.


כדי לקבל את המענק יש למלא באינטרנט טופס מענק הסתגלות לבני 67 ומעלה. ניתן אף להתקשר למוקד הייעוץ לאזרח הוותיק כדי לקבל עזרה במילוי מקוון של הטופס. לגבי קצבאות וזכויות נוספות, אם אתם אזרחים ותיקים והוציאו אתכם לחל"ת, יש לכם הזכות להתפטר בדין מפוטר, למשוך כספים מקרן הפנסיה שלכם ללא קנס, להקדים את קבלת קצבת הזיקנה ואף לבקש תוספת השלמת הכנסה.


זכויות אזרח ותיק לחלופות ביתיות לפעילויות במרחב הציבורי


אזרחים ותיקים שהיו מבקרים במרכזי יום שסובסדו על ידי משרד הרווחה, זכאים בתקופת הקורונה לחלופות ביתיות שיאפשרו להם להישמר מסביבה מידבקת. רשימת מרכזי היום מופיעה באתר הרשמי של משרד הרווחה. השירות הביתי יינתן לאזרח הוותיק בהתאם למספר הימים שבהם נהג לבקר במרכז היום.


בין השירותים המוצעים נמנים גם שיחות טיפוליות עם צוות המרכז ועם עובדים סוציאליים, וכן ביקורים של רכזי תעסוקה, מטפלים שונים ואף אנשי תחזוקה לביצוע תיקונים בבית. מלבד אלה, אזרחים ותיקים שהיו מקבלים ארוחות צהרים ותרופות במרכז היום שבו שהו, זכאים לקבל את אלה במשלוח הביתה בתקופת הקורונה.


כמו כן, אזרחים ותיקים זכאים להגעת מדריך בתחום האוריינות הדיגיטלית שילמד אותם להשתמש במכשירים השונים שבביתם כדי לקיים תקשורת עם קרוביהם. אזרח ותיק שביקר במועדון היום יותר מיום אחד בשבוע, גם זכאי לביקור של ספר או קוסמטיקאית, בהתאם לשמירה על הנחיות משרד הבריאות תוך צמצום מגע אפשרי והצטיידות בכפפות ובמסכה.

 

יש לך שאלה?

פורום אפוטרופסות | זכויות קשישים | בעלי מוגבלויות
 


לסיכום, גם בתקופה זו יש לחשוב על מי שעדיין לא חזר לשגרה וסובל מהמצב. היו ערים לזכויות שלכם ושל קרובי משפחתם ונצלו אותן לפי החוק. קיימים מוקדי שירות רבים עבור קשישים בתקופה זו, וניתן להתעדכן בהם כל העת בהתאם לשינויים במצב.