לפני שבועיים, בית משפט השלום בירושלים גזר את עונשו של אדם שהואשם במספר עבירות, ביניהן שבע עבירות של קבלת דבר במרמה, שתי עבירות זיוף וארבע עבירות של מרמה, עורמה או תחבולה.


בכתב האישום צוין כי לאורך שלוש שנים, הגבר הציג מצגי שווא בפני שלושה אנשים שאיתם התיידד בסיטואציות שונות. במסגרת מצגי השווא, האיש קיבל תשלומים של מאות אלפי שקלים במרמה ובתחבולה, מכיוון שלא קיים את הדברים שהתחייב אליהם בפני המשלמים.


שלושה גברים העבירו לאיש סכומי כסף תמורת הבטחותיו השקריות


צוין כי האיש פיתח קשרי ידידות עם שלושה אנשים שונים כאשר לכל אחד מהם הבטיח דבר שונה. לגבר הראשון האיש סיפר כי הוא מומחה בהלבנת הון ועובד כסוכן באיחוד האירופי. בעקבות כך הציע לו להקים חברה שתאתר מעשי הונאה ותייעץ לגופים כלכליים שונים, תמורת סכום השקעה של כמה אלפי שקלים.


בהמשך הוא הציע לו להעביר כספים לחשבון השקעה בחו"ל שאותו הוא ינהל, תוך שהוא מרוויח תשואה של 5%. צוין כי האיש העביר לגבר הראשון מצגי כזב בצורת מסמכים שפירטו לכאורה את הרווחים מההשקעות, דבר שהוביל את הגבר להעביר לו סכומי כסף נוספים. בהמשך, האיש הבטיח לו כי ינפיק עבורו דרכון דיפלומטי תמורת סכום של 48 אלף דולר במזומן, אך לא פעל לביצוע הדבר לאחר שקיבל את הכסף.


עבור הגבר השני האיש הציע שער חליפין שקרי עבור השקעות כספיות, וקיבל כמה אלפי לירות שטרלינג בתמורה לשיקים ולשעון מזויף. מכיוון שחשבונו של האיש מוגבל, הגבר השני לא הצליח לפדות את השיקים שקיבל. לגבר השלישי, אזרח צרפתי, סיפר האיש כי הוא מנהל חברה פיננסית והציע גם לו שער חליפין שקרי תמורת כספיו, וקיבל לידיו 3,000 לירות שטרלינג וכמעט 7,000 שקלים.


האיש טען כי לא מדובר בעבירות מרמה אלא בסכסוכים כספיים בעקבות עסקים


בכתב ההגנה האיש כפר בכל המיוחס לו, וטען כי הוא מצוי בסכסוך כספי עם האנשים שהתלוננו נגדו, וכי יש לפתור זאת בדין אזרחי מכיוון שהוא לא ביצע שום מעשה פלילי. הוא הסביר שבעבר עבד כיועץ לחברות זרות בתחום ההשקעות ובאיתור מעשי הונאה, והכיר ברוקרים שבעזרתם השקיע כספים שבהתחלה הרוויח מהם.


לדבריו, מכיוון שהצליח בהשקעותיו, הציע לנוספים להצטרף להשקעה וכך קיבל מהם תשלומים שאותם אכן מסר למטרה זו. הוא טען כי לא ביצע שום תחבולה או מרמה מכיוון שהוא בעצמו נפל קורבן להפסד הכספי, כאשר ההשקעות לא עלו יפה. הוא סיפר שגם כספיו שלו שהושקעו אצל אותו גורם ירדו לטמיון.


גבר שנפגע מעבירות ההונאה סיפר כי הכסף היה צריך לשמש את אמו החולה


מתוך שלושת הגברים, הגבר הראשון שנפל קורבן למצגי השווא של האיש היה זה שהפסיד את סכום הכסף הגבוה יותר. בבית המשפט הוא העיד על הנזק הרב שנגרם לו בעקבות מעשיו של האיש, הן בשל ההפסד הכספי והן בשל עוגמת הנפש הנפשית והתסכול שליוו אותו כשהבין עד כמה עמוקה הייתה ההונאה.


הוא הדגיש כי נלקחו ממנו כספים בגובה של יותר מ-900 אלף שקלים, וכי הכספים שהיה עתיד להרוויח היו עבור אמו הקשישה שמאושפזת בבית אבות. הוא ציין כי האיש היה איתו ביחסי קרבה לאורך כל התקופה ומספר פעמים טען שהוא חברו הטוב ביותר. הגבר סיפר שהרגיש מרומה ונעלב בעקבות גילוי המרמה, ואף על פי שהכסף הוחזר לו לאחר הליך של הוצאה לפועל, הנזקים הכלכליים והנפשיים שנגרמו לו היו קשים מאוד.


נוסף על עבירות ההונאה, בכתב האישום צוין כי האיש לא שילם מס עבור הכספים שאותם קיבל. במשך ארבע שנים, הוא קיבל סכום כסף של יותר מ-700 אלף שקלים בעקבות שלל העבירות שביצע, אך לא דיווח עליו לרשות המיסים. בשל כך, הגבר הואשם גם בעבירה על הוראות פקודת מס ההכנסה.


השופט גזר על האיש עונש מאסר ממושך בפועל, קנס ופיצויים לנפגעי העבירה


מטעם המאשימה נטען כי הערכים המוגנים שנפגעו הם שלום הציבור ורכושו, זכות הקניין של הפרט ורצונו החופשי. עוד צוין שזיוף המסמכים פוגעים במהימנותם של גופים מסחריים שונים בארץ ובפעילותם התקינה. המאשימה הדגישה כי העבירות בוצעו בתחכום רב, באופן שיטתי לאורך זמן ותוך חשיבה יסודית על כל הפרטים.


צוין כי האיש היה מתלבש בהידור ומקפיד על הופעה שמציגה אותו כאיש העולם הגדול, בעל תארים אקדמיים ודובר שפות רבות. הוא היה יושב עם קורבנותיו במסעדות ובברים וכך היה מבסס את אמונם בו, תוך שניצל את מצוקתם האישית והכלכלית. כדי לבצע את העבירות, האיש היה מתאים את מצג השווא לחולשותיהם וצורכיהם, זאת כדי לקבל מהם כסף תוך מסירת הבטחות שקריות.


מצד הסניגור נטען כי האיש היה בודד וביצע את המעשה מתוך מצוקה, ולאחר התלונות השיב את סכומי הכסף במלואם ואף יותר ממה שהיה נדרש. עם זאת, השופט ציין כי החזרת הכספים נעשתה תוך הפעלת לחץ על הקורבנות לחזור בהם מהעדות המפלילה נגדו. לפיכך נראה שהוא לא נטל אחריות על מעשיו ולא הבין את המרמה שבהם.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


בסופו של דבר, השופט השתכנע כי יש להטיל על האיש עונש חמור יחסית בשל ניצול האמון של חבריו ומימוש של תחבולה לשם בצע כסף. לפיכך הוא גזר עליו עונש של 3 שנות מאסר בפועל, קנס של 50 אלף שקלים ופיצויים לקורבנות, ביניהם 30 אלף שקלים לגבר הראשון שאותו הונה.

 


ת"פ 20274-12-14