לאחרונה, בית משפט השלום בתל אביב יפו גזר את דינו של אדם צעיר שמכר סמים קלים מסוג קנאביס באמצעות אפליקציית טלגרם. לפי עובדות כתב האישום, הצעיר שהיה בן 20 בלבד, מכר בשתי סיטואציות שונות סם בשווי אלף שקלים באופן עצמאי, נוסף על עסקה נוספת של כ-600 שקלים שנעשתה בתיווך בעזרת שליח.

 

טלגרם היא אפליקציה לשליחת מסרים מיידים, בדומה לוואסטאפ, וניתן דרכה לפתוח משתמש אנונימי בצורה יחסית מאובטחת. האפליקציה מוכרת כמאפשרת מכירת סמים קלים וקשים באמצעות רשת חברתית שנקראת "טלגראס" ומתווכת דרכה. באמצעות האפליקציה הצעיר הגיע ללקוחות רבים ושונים, ולאחר שהזדהו עם תמונה, קישור לפרופיל פייסבוק וצילום של תעודת זהות, הוא היה מסכם איתם את פרטי העסקה ומוכר להם מהקנאביס שהיה ברשותו.

 

הצעיר החזיק בתיק כמעט 100 גרם קנאביס והואשם בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית

 

בכתב האישום צוין כי הצעיר נתפס כשהוא נוהג על אופנוע ברחובות תל אביב ומחזיק בתיקו שקיות וקופסאות פח שבהן נמצא יותר מ-90 גרם של קנאביס. הסם היה מחולק בין הקופסאות והשקיות באופן מדוד ומוכן למכירה. המאשימה טענה כי יש לראות בכך תכנון מקדים, דבר שמעלה את חומרת המעשים.

 

בסוגיית מתחם הענישה, מאחר שהצעיר הואשם בשלוש עבירות - החזקת סם שלא לצריכה עצמית, סחר בסמים ותיווך בסם - המאשימה עתרה לעונש של בין שישה ועד 12 חודשי מאסר בפועל לכל אישום. נוסף על כך, היא דרשה את פסילת רישיון הנהיגה שיש לצעיר על אופנועו, זאת מכיוון שנעזר בו כדי לבצע את העבירות ולחלק את הסם בין לקוחותיו.

 

הסנגור של הצעיר טען כי מדובר בעבירה קלה ובכמויות קטנות שיש להן פגיעה מזערית

 

בכתב ההגנה צוין כי הצעיר עבר תאונת דרכים ובעקבותיה התחיל להשתמש בסם הקנאביס. סנגורו של הצעיר טען כי העבירה בוצעה בשיקול דעת מוטעה ולצורך מימון צריכה עצמית. הוא הוסיף שהעבירה אינה חמורה, הן משום שהרוכשים יזמו את הקנייה ולא בוצעה פעולת מכירה אקטיבית והן מפני שהכמויות שנסחרו היו קטנות. לדברי הסנגור, בשל עובדות אלה רף הפגיעה בגורמים החיצוניים הוא נמוך מאוד.

 

הצעיר הודה באישומים המיוחסים לו ולקח אחריות מלאה על מעשיו. הסנגור טען שיש לשקול לחיוב את התנהגות זו מכיוון שהובילה לחסכון בזמן שיפוטי. כמו כן הוא טען כי לצעיר אין עבר פלילי אחר ובעקבות תפיסתו הוא היה עצור במשך חודש, דבר שהרתיע אותו בצורה מספקת.

 

מתסקיר שירות המבחן עלה שהצעיר נדרש לפרנס את משפחתו כבר כשהיה בן 16

 

נטען כי נסיבות חייו של הצעיר היו לא קלות, מאחר שגדל במשפחה קשת יום ונאלץ לעזור בפרנסת המשפחה באופן עצמאי. צוין כי הצעיר עובד מגיל 16 ומצוי במצב הישרדותי.

 

בתסקיר הודגש כי מתחילת ההליך הצעיר שיתף פעולה עם שירות המבחן ואף השתלב בקבוצות טיפוליות שונות. יתר על כן, בדיקות השתן שמסר היו נקיות מסם. נוסף על השיקום שעבר, הצעיר העיד בפני בית המשפט שהוא מצטער ומתחרט על מעשיו וטען כי אורחות חייו השתנו. לדבריו, הוא שוכר דירה סמוך לבית הוריו ועובד במסעדה.

 

השופט הדגיש שאף על פי שמדובר בסם קל, אי אפשר להפחית מחומרת המעשים

 

בהכרעה שנכתבה עבור גזר הדין, השופט קבע כי עבירות הסמים נלוות לעיתים קרובות למגוון רחב של התנהגויות לא הולמות, ביניהן גם עבירות אחרות מתחום האלימות והרכוש. הוא הסביר שביצוע עבירות סמים פוגע הן במשתמש והן במעגלים רחבים יותר של משפחה, קהילה וחברה.

 

עוד הוא הדגיש כי למרות השימוש בתואר "קל" לסם הקנאביס, יש לזכור כי כל סם הוא סם ולכן לא ניתן להקל ראש בביצוע עבירות מסוג זה. עם זאת, הוא ציין שהפסיקה כן מבחינה בין החזקת סם קנביס ובין החזקת סמים אחרים הנחשבים קשים, כמו קוקאין והרואין. עוד הוא הזכיר שקיימת הבחנה בין החזקת כמויות גדולות ובין כמויות שהן פחות מקילוגרם.

 

לאחר שלקח בחשבון את מלוא השיקולים, השופט קבע עונש מופחת עבור הצעיר

 

השופט ציין כי מאז ביצוע עבירות הסמים חלפו שנתיים ובזמן זה לא נרשמו לצעיר אישומים פליליים, לא בתחום הסמים ולא בכלל. מתסקיר שירות המבחן עלה כי לצעיר יש נסיבות חיים לא פשוטות ובצעירותו גדל בפנימיות ולא קיבל תמיכה מספקת ממשפחתו. כמו כן, בעבר התגורר בדיור לנוער בסיכון וכן טופל בקהילה שבה נגמל מאלכוהול.

 

בעקבות תאונת דרכים, הצעיר שבר את האגן ובניתוח הושתלו פלטינות בגופו דבר שגרם לו כאבים קשים. צוין כי חבריו ייעצו לו להתחיל להשתמש בסם הקנאביס כדי להפיג את כאביו, ובשל הצורך לממן את קניית הסם הוא החל למכור אותו בעצמו. השופט הדגיש כי מאז שנעצר בדיקות השתן שמסר היו נקיות מסמים ומדבריו עלה כי יש הטבה משמעותית בהליך שיקומו.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים

 

לסיכום, השופט קבע כי מטעמים רבים, ביניהם העדר עבר פלילי ואי פתיחת תיקים חדשים, גילו הצעיר, יציבותו התעסוקתית וכן שהייה ממושכת במעצר, יש לקבוע לבחור עונש מופחת עבור ביצוע העבירות. לפיכך, הוא גזר עליו חמישה חודשי מאסר בפועל שירוצו בדרך של עבודות שירות, מאסר על תנאי, קנס של 2,000 שקלים וצו מבחן למשך שנה מיום פסק הדין.

 

 

ת"פ 52330-08-18