לאחרונה, בית משפט השלום באילת עסק בכתב אישום שהוגש נגד גבר ואישה בגין תקיפה. נטען כי שניהם ביצעו את העבירה בצוותא ולכן הואשמו גם בעבירת תקיפת סתם על ידי שניים או יותר, נוסף על עבירת תקיפה הגורמת חבלה של ממש וארבע עבירות נוספות של תקיפת סתם לפי חוק העונשין.


המאשימה טענה כי תופעת האלימות בבתי מלון משקפת את תופעת "הישראלי המכוער" ולכן יש להטיל עונש משמעותי ומחמיר על האישה, כדי להרתיע אותה ולהרתיע אחרים מהתנהגות דומה. הוזכר כי האישה התנהגה באופן ברוטלי ואף גזעני כלפי המאבטח שרק ביצע את עבודתו, והמשיכה בתקיפה הפיזית גם כלפי שוטרים שעצרו אותה ולקחו אותה לתחנת המשטרה.


עורך דינה של האישה טען כי מאסר בפועל עלול להחמיר מאוד את תהליך השיקום שהיא עברה. הוא ציין כי היא מצויה בהיריון עם ילדה הרביעי ויש להתחשב בכך בגזירת העונש.


האישה ובעלה שהו בבית המלון באילת כאורחים, השתכרו והתחילו לריב בקול רם


בכתב האישום תואר הרקע למקרה התקיפה. נטען כי האישה ובעלה שהיו אורחי בית מלון מוכר באילת החלו לריב באופן קולני, זאת כשהיו שיכורים. בתגובה להתנהגותם, ניגש אליהם מאבטח של המלון, ניסה להרגיע אותם וביקש מהם לשמור על השקט. לאחר מכן האישה דחפה אותו וכשהזיז את ידה מגופו, התנפלה עליו מחדש כשבעלה מסייע לה.


השניים תקפו את המאבטח באגרופים בפלג גופו העליון, דחפו אותו וקיללו אותו. האישה שרטה את חזהו של המאבטח ונגרמו לו חבלות של ממש כתוצאה מכך. בהמשך הוזעקו שוטרים למלון שלקחו את האישה ובעלה לתחנת משטרה. בכתב האישום תואר כי האישה הפעילה אלימות גם כלפי השוטרים, דחפה אותם, נשכה אותם, שרטה, בעטה, קיללה וירקה.


משירות המבחן נטען כי לאחר המקרה האישה השתתפה בתוכנית טיפול ושיקום


תסקיר של שירות המבחן ציין כי האישה שהואשמה בתקיפה היא בת 30 ואמא לשלושה ילדים. נטען כי שניים מילדיה הם מבן זוגה הקודם שהיה מתעלל בה פיזית ונפשית, וגם לאחר הגירושין מערכת היחסים ביניהם הייתה מורכבת. צוין כי בעלה לשעבר לא מקיים את הסדרי הראיה ולא משלם לה מזונות.


האישה סיפרה לשירות המבחן כי סבלה מאלימות פיזית גם מאמה לאורך חייה, ואף על פי כן עזרה לה במצבה הבריאותי הרעוע, ולכן לא התגייסה לשירות צבאי בגיל 18. נטען כי קיים לה עבר פלילי בתחום האלימות והסמים. האישה טענה כי אירוע התקיפה הנוכחי התקיים על רקע היותה שיכורה.


לאחר מקרה התקיפה, האישה השתלבה בתוכנית טיפולית, לרבות תהליך של גמילה מהתמכרות לצריכת אלכוהול. נטען כי למרות הנסיבות המורכבות של חייה, יש לאישה מוטיבציה רבה להשתקם כאשר ילדיה הם גורם מרכזי ברצונה לחזור לחיים נורמטיביים. לפיכך שירות המבחן המליץ על המשך טיפול ועל ענישה של שירות למען הציבור, ללא מאסר בפועל.


מקרי אלימות ותקיפה בבתי מלון הם ביטוי של "הישראלי המכוער" ויש למגר אותם


המאשימה ציינה בכתב האישום כי האישה השתמשה באלימות כלפי איש הביטחון במלון וכן כלפי השוטרים. מדבריה עלה כי נקיטת אלימות כלפי אנשי חוק היא למעשה התרסה בפני הערכים שעומדים מאחוריו, דבר שעלול להביא לביצוע של עבירות נוספות בעתיד.


הודגש כי במקרה זה האישה התנהגה באופן ברוטלי, אלים ותוקפני כשהיא אורחת בבית מלון, דבר שהפך באופן מצער לתופעה נפוצה בקרב החברה הישראלית. המאשימה טענה כי בית המשפט צריך לנהוג בחומרה כדי למגר את תופעת "הישראלי המכוער", דבר שמתבטא בגזירת עונש של לפחות שבעה חודשי מאסר בפועל. עוד הוזכר כי האישה נקטה באמירות גזעניות כלפי השוטרים, תקפה אותם והתייחסה אליהם בזלזול.


נקבע כי מאסר בפועל יפגע בהליך השיקום של האישה, בייחוד על רקע היותה בהיריון


בתסקיר משלים של שירות המבחן שהוגש לבית המשפט נטען כי האישה נקייה מאלכוהול וסמים, דבר שמעיד על הצלחה בתהליך השיקומי. צוין כי לאחר הטיפול בהתמכרויות, האישה השתלבה בקבוצה ייעודית לנשים עברייניות ושיתפה פעולה באופן מלא.


שירות המבחן ציין כי הטיפול ענה על צרכיה של האישה שהיוו את הרקע להתנהגות הבעייתית שלה, ולכן הסיכון להישנות העבירות מצידה פחת. הודגש כי בזמן הגשת כתב האישום היא הייתה מצויה בהיריון הרביעי שלה, ולכן יש לשקול באופן מיוחד הפחתה בעונש או לפחות גזירת עבודות שירות במקום מאסר בפועל, זאת למרות חומרת העבירות.


השופט קיבל את המלצת שירות המבחן, וקבע כי מדובר באישה שיש לה סיכוי ממשי לשיקום ולחזרה לדרך הישר, דבר שגובר על שיקול הרתעת היחיד. הוא הוסיף כי האישה קיבלה אחריות לאירוע, הביעה אמפתיה כלפי מי שהותקפו על ידה ושיתפה פעולה עם גורמי החוק. לדבריו, הטיפול המשקם היטיב עם האישה בתחום ההתמכרות לאלכוהול שהייתה הרקע לביצוע העבירות.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


לפיכך, ולנוכח היותה בהיריון ואמא לשלושה ילדים קטינים, קבע השופט כי יש לגזור על האישה עונש מופחת שלא יפגע בהליך השיקום שלה. הוא גזר עליה עונש של 100 שעות שירות לציבור, צו מבחן של שנה, מאסר על תנאי לתקופה של חצי שנה והתחייבות על סך 3,000 שקלים שלא תבצע עבירות תקיפה תוך שנתיים מיום מתן פסק הדין.

 


ת"פ 67042-11-17