לאחרונה, בית משפט השלום בירושלים גזר את דינו של אדם צעיר, רווק בן 33 שנתפס כשהוא מנסה לייבא כמעט 10 גרם של סם מסוכן מסוג MDMA לישראל. נוסף על עבירת הייבוא, האיש הואשם גם בהחזקת סם שלא לצריכה עצמית, זאת מפני שבחיפוש בדירתו נמצאו סמים מסוג MDMA וקנאביס במשקל כולל של 13 גרם ו-12 יחידות של הסם LSD.


צוין כי האיש עובד במסגרת חינוכית ובעל גישה לילדים, דבר שמחמיר את מעשיו. עוד צוין כי הרשעתו בדין באישומים אלה תמנע ממנו להמשיך בעבודה זו ועלולה לפגוע גם בקריירה העתידית שלו בתחום החינוך.


שירות המבחן העריך כי האיש הוא אדם נורמטיבי אשר מצוי במצוקה וצריך טיפול


לבית המשפט הוגש תסקיר שנערך בעניינו של האיש. נטען כי שירת בצבא באופן חלקי עד שנפצע, למד מדעי התנהגות ואף עבר הסבה לחינוך לגיל הרך. צוין כי אין לו רקע של עבירות פליליות וכי הוא עובד בגני ילדים. עוד תואר כי האיש היה אמור לעבור לגור עם בת זוגו לקראת אירוסיהם, אך בשל ההליך הפלילי והמעצר האירוסין בוטלו.


לדברי האיש, בשנות העשרים המאוחרות התחיל לצרוך סמים שונים, דבר שחיזק את בטחונו. הוא הסביר כי החליט לייבא סמים מחו"ל כדי לחסוך את העלויות הגבוהות של הסמים בארץ. לאחר המעצר, הוא הפסיק להשתמש בסמים אך מנגד החל לעשן ולשתות אלכוהול. בבדיקות השתן שמסר אכן לא נמצאו שאריות של סמים. בהערכת שירות המבחן נטען כי מדובר באיש נורמטיבי בעל מוטיבציה לשיקום ולכן טיפול יכול לסייע לו.


האיש השתלב בתוכניות טיפוליות לאחר מעצרו והתמיד בהן גם בזמן משבר הקורונה


בעקבות המלצת שירות המבחן, נדחה הדיון של האיש מספר פעמים בשל השתלבותו בתוכניות טיפוליות שונות. הוא הגיע למרכזי יום משקמים, חידש את עבודתו עם ילדים והתמיד בטיפול למרות הקשיים והאינטנסיביות של התהליך. צוין כי למרות משבר הקורונה, האיש המשיך להשתתף בתוכנית.


לקראת קיום הדיון, שירות המבחן ציין כי ההתמדה בטיפול הממושך מעידה על האיש שהוא מוכן לשיקום, ולראיה הימנעותו משימוש בחומרים ממכרים. לפיכך השירות המליץ על הטלת עונש קל של שירות לטובת הציבור, הטלת צו מבחן שיאפשר לו להמשיך במסגרת הטיפולית תחת פיקוח וכן להימנע מהרשעה. לדברי קציני המבחן, הרשעה תשליך באופן שלילי על עתידו באופן שימנע את הדרך השיקומית שעשה.


הנזק הפוטנציאלי בייבוא סמים מסוכנים מחו"ל לשטחי המדינה עלול להיות גדול


מטעם המאשימה נטען כי עבירות הסמים פוגעות בכלל הציבור, גם באנשים שמשתמשים וצורכים את הסם וגם באוכלוסייה בכללותה שלעיתים הופכת קורבן לעבירות נלוות אחרות. עם זאת, צוין כי בעבירה הספציפית סוג הסמים והכמות שלהם מהווה פגיעה בינונית נמוכה בערך המוגן של ביטחון הציבור.


צוין כי עבירת ייבוא הסם המסוכן תוכננה מראש, גם אם לא בתחכום, ואף שמדובר בכמות הגבוהה מעל הכמות המותרת בחוק, ככל הנראה מדובר בסם לשימוש אישי ולא לצרכי סחר. המאשימה הדגישה כי למרות החומרה הנמוכה של טיב הסמים שנתפסו, עדיין הנזק הפוטנציאלי של השימוש בהם הוא גדול, בעיקר אם החבילה הייתה נופלת לידיים הלא נכונות.


השופט הטיל על האיש שעות שירות לטובת הציבור אך ביטל את הרשעתו בדין


בהכרעת הדין, השופט ציין כי מדובר באיש שעוסק בחינוך ואין לו כל עבר פלילי אחר. הוא התרשם לטובה מהשתלבותו בטיפול ומההמלצות החיוביות של שירות המבחן. השופט הוסיף כי גם מעדותו בפניו, נראה שהאיש לקח אחריות על מעשיו, השלים עם הטעות ומעוניין לפתוח דף חדש. הודגש כי האיש בחר לעסוק בתחום החינוכי כדי לתת מעצמו לזולת, והוא מעוניין להמשיך לעשות זאת למרות המשבר שעבר.


השופט תיאר כי רבים מהמכתבים שהוגשו בעניינו של האיש תיארו את פועלו המבורך בתחום חינוך ילדים, ולכן יש מקום של ממש לשקול אי הרשעה בעקבות העבירות. צוין כי עבירות של סחר בסמים מחייבות הרשעה, אך כאן מדובר בניסיון ייבוא סם ובאחזקת סם לצריכה עצמית. הודגש כי הייבוא כשלעצמו הוא בעייתי וחמור, במיוחד כאשר ניתן לבצע את העבירה בקלות יחסית באמצעים טכנולוגיים, דבר שמסביר את התפוצה הרחבה שלהם באוכלוסייה.


אף על פי כן, השופט סיכם כי הנסיבות האישיות של האיש עולות על הפגיעה הפוטנציאלית כתוצאה ממעשיו. הוא הסביר שהותרת ההרשעה בגין העבירות על כנה תפגע משמעותית בקריירה ובעיסוק המרכזי של האיש כמחנך, ולכך גם תהיה השפעה על שיקומו. לפיכך, בתמיכת המלצת שירות המבחן, השופט ביטל את הרשעת האיש כדי שיוכל להמשיך לעסוק בתחום ההוראה והחינוך.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


לבסוף השופט הטיל על האיש עונש של שירות לטובת הציבור בהיקף של 450 שעות, צו מבחן למשך שנה וחצי, פיצוי בסך 4,000 שקלים לעמותה הנלחמת בהתמכרות לסמים והתחייבות בסך 10,000 שקלים לא לבצע עבירות סמים במשך שנתיים מיום מתן פסק הדין.

 


ת"פ 2908-05-17