לאחרונה, בית משפט השלום בחיפה גזר את דינה של אישה שבמספר הזדמנויות התחזתה לעורכת דין ולרואת חשבון. בכתב האישום צוין כי לאורך יותר משנתיים, האישה ביצעה עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, התחזות, איסור ייצוג, זיוף ואיומים. כתוצאה ממעשיה, היא נטלה במרמה סכום של 105 אלף שקלים מקורבנותיה, מתוכם החזירה רק כ-6,000 שקלים.


עורך הדין של האישה טען כי היא ביצעה את העבירות על רקע של קושי כלכלי, וכי אין לה עבר פלילי קודם. המאשימה ציינה כי ריבוי העבירות, כולל ניצול אמונם של אנשים רבים וההתחזות לבעלי מקצוע שהוסמכו כדין הם חמורים, ולכן יש צורך להעניש את האישה באופן כזה שירתיע לא רק אותה, אלא גם אחרים מביצוע מעשים דומים.


העבירות בוצעו לאורך זמן רב ותוכננו מראש באופן קפדני ומפורט


בכתב האישום צוינו 29 מקרים שונים שבהם האישה ניצלה את אמונם ותמימותם של אנשים שונים כדי לקבל מהם את כספם, תוך שהיא מתחזה לעורכת דין ורואת חשבון מוסמכת. נטען כי מרבית הקורבנות שנוצלו על ידי המתחזה הם אנשים מבוגרים, בגילאי ה-60 וה-70. כמו כן, האישה ניצלה את היכרותה עם חלק מהם ורימתה גם את בני משפחותיהם ומכריהם.


צוין כי האישה תכננה מראש את העבירות וביצעה אותן בקפדנות לאורך תקופה ממושכת ומול מתלוננים רבים שהיו מצויים במצוקה אמיתית. המאשימה הסבירה כי האישה הפסיקה לבצע את מעשיה יום לפני מעצרה, כך שייתכן והייתה ממשיכה אם לא הייתה נעצרת. עוד נטען כי האישה החזירה לחלק מקורבנותיה סכום קטן מהכספים שנטלה מהם במרמה, זאת רק מפני שחשבה שיפרסמו על אודותיה ברשת החברתית של פייסבוק ויחשפו את זהותה אם לא תעשה זאת.


עורך הדין של האישה טען כי הפגיעה במתלוננים הייתה מינימלית ולא נגרם כל נזק ממשי


עורך דינה של האישה טען כי היא הייתה מצויה במצב כלכלי לא פשוט, זאת על רקע גירושים קשים וסיום עבודתה. לדבריו הקושי הכספי הוא שהוביל אותה לבצע את העבירות, וכי לא התכוונה לפגוע באיש מהמתלוננים. הוא הסביר שהיא פעלה לבד, ללא סיוע מאחרים וללא תחכום מיוחד במעשיה.


עוד נטען כי לאור מעורבותם של מתלוננים רבים, למעשה לא נגרמה פגיעה ממשית לאף אחד מהם, זאת משום שנטילת הכספים הייתה בשיעורים קטנים באופן יחסי והסתכמו במאות שקלים עד אלפים בודדים לכל מתלונן. עורך הדין של האישה ציין כי היא הייתה מצויה במעצר ארוך של שבעה חודשים בתנאים לא מיטביים, וכי היא חסרת עבר פלילי לחלוטין, כך שניתן להסתפק בימי מעצרה כעונש.


האישה טענה כי מעצרה הממושך הרתיע אותה והבטיחה לא לבצע שום עבירה בעתיד


בטרם קביעת גזר הדין, האישה העידה בפני בית המשפט שמעצרה הממושך היה בתנאים קשים ושנחשפה לעברייניות שהורשעו בעבירות אלימות וסמים. היא הסבירה שהמעצר הרתיע אותה והבטיחה שלא תבצע שום עבירות בעתיד משום סוג, זאת מפני שאינה רוצה להגיע למאסר. כמו כן היא הביעה צער וחרטה אמיתיים כלפי קורבנותיה והבטיחה שתחזיר להם את מלוא סכום הכספים שנטלה מהם.


השופט השתכנע מכך שהסיכוי שהאישה תשוב לבצע עבירות הוא נמוך וכי הלקח נלמד. עם זאת, הוא קבע כי לא ניתן להתעלם מחומרת המעשים שהיא ביצעה, במיוחד לאור ריבוי העבירות והתקופה הממושכת. הוא הזכיר כי מדובר בהתחזות לבעלי מקצוע מכובדים, כמו עורכי דין ורואי חשבון, אנשים שהציבור תולה בהם את אמונו משום שהם מתעסקים עם כספיהם וענייניהם הרגישים ביותר.


השופט גזר עונש של 20 חודשי מאסר בפועל ופיצויים של כ-106 אלף שקלים לקורבנות


בטרם ההכרעה, השופט קבע כי במעשיה האישה פגעה בקניינם הכספי של קורבנותיה, באמונם, בשלוות חייהם וכן בזכותם לקבל סיוע מבעלי מקצוע מורשים ומוסמכים שיוכלו לטפל בבעיותיהם המשפטיות והכלכליות. הוא הסביר שהמעשים החמורים בוצעו לתקופת זמן ממושכת ומול נפגעים רבים, זאת תוך ניצול אמונם ותמימותם.

 

עם זאת, הוא קיבל את עדותה של האישה לגבי המעצר הקשה שעברה ולגבי הנזקים שנגרמו לה בעקבותיו. כמו כן, הוא לקח בחשבון את הודאתה ואת נטילת האחריות שלה על המעשים שביצעה, מה שהוביל לחיסכון בזמן השיפוטי.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית


בסופו של דבר, השופט קבע כי יש לגזור על האישה מתחם ענישה של בין 20 חודשי מאסר בפועל ועד 40 חודשי מאסר בפועל, ולמקם את העונש בתחתית המתחם. לפיכך הוא פסק עונש של 20 חודשי מאסר בפועל בניכוי שבעת חודשי מעצרה, ורכיבי ענישה נלווים של עשרה חודשי מאסר על תנאי אם תבצע עבירות בתוך שלוש שנים מיום שחרורה, קנס כספי של 10,000 שקלים ופיצויים עבור המתלוננים בסך כולל של כ-106 אלף שקלים.

 


ת"פ 57776-11-19