לאחרונה, בית משפט השלום בתל אביב יפו גזר את דינה של צעירה שהורשעה בעבירות של תקיפת בן זוג הגורמת חבלה. בשתי הזדמנויות שונות, הצעירה שרטה את בן זוגה ואף השליכה עליו חפצים שגרמו לו לפגיעות גופניות. הצעירה אף הרסה חפצים אחרים שהיו שייכים לבן זוגה והואשמה גם בעבירת היזק לרכוש במזיד. יתר על כן, משום שהתנגדה למעצרה וקיללה את השוטרים, הואשמה בהעלבת עובד ציבור ובהפרעה לשוטר.


כדי לנקום בבן זוגה, הצעירה הזמינה שוטרים לדירתו וטענה כי הוא סוחר בסמים


הצעירה תקפה את בן זוגה בשני מקרים שונים. במקרה הראשון, היא שרטה אותו בציפורניה בכל גופו כשהייתה שתויה ושברה מספר בקבוקי בושם. לאחר שהזמין את המשטרה, הצעירה התנגדה למעצרה, בעטה בשוטרים שניסו לאזוק אותה ואף קיללה אותם. בזמן אחר, הצעירה זימנה שוטרים לדירתו של בן זוגה והציגה בפניהם אבקה שטענה כי היא סם, אף שלא הייתה. התלונה השקרית הובילה למעצרו של בן זוגה ולחקירתו בחשד לסחר בסמים.


במקרה השני, הצעירה ובן זוגה נקלעו לריב מילולי בעקבות רצונו של בן הזוג להביא לכדי סיום את היחסים ביניהם, בתוך כך היא איימה עליו שתשרוף את ביתו. לאחר מכן בן הזוג ניסה למנוע ממנה להיכנס לדירתו אך היא תקפה אותו ושרטה אותו בפניו, זרקה טלוויזיה וכלי מטבח ושברה חפצים נוספים כמו אגרטל, מראות וחלון. היא אף השליכה חפצי זכוכית על בן זוגה וגרמה לו לפגיעות בגבו.


הצעירה לא התייצבה לדיונים בבית המשפט ולא שיתפה פעולה עם קצינת המבחן


נטען כי כתב האישום הראשוני הוגש בשנת 2015, אך הצעירה הפסיקה להתייצב לדיונים בבית המשפט פעם אחר פעם. רק שנה וחצי אחר כך הוגש מחדש כתב האישום, זאת בעקבות איתור הצעירה ומתן צווי הבאה כדי לחייבה להגיע לעשרה דיונים הנוגעים לה. עוד צוין כי היא לא שיתפה פעולה באופן מלא עם קצינת המבחן שמונתה לה.


בתסקירי שירות המבחן עלה כי הצעירה מטופלת תרופתית בעקבות בעיות נפשיות. היא סיפרה שהיא חווה התעללות מצד בן זוגה ומערכת היחסים ביניהם היא בעייתית. לגבי נטייתה לאלימות, הצעירה טענה כי היא התפתחה בשל השפעות של צריכת אלכוהול. עם זאת, היא לא הכירה בצורך שלה להשתתף בטיפולי גמילה.


פסיכיאטר המטפל בצעירה דיווח כי היא סובלת מהפרעת אישיות ותלות באלכוהול


לאחר ניתוק הקשר בין הצעירה ובין שירות המבחן, הפסיכיאטר שטיפל בה דיווח כי היא סובלת מהפרעה נפשית מסוג הפרעת אישיות לא ספציפית. הוא ציין כי היא משתמשת בסם קוקאין נוסף על התמכרותה לאלכוהול ומפתחת תלות במשקאות חריפים.


בתסקיר שירות המבחן צוין כי לא ניתן לשלב את הצעירה בתוכנית טיפולית, בין היתר בשל התחמקותה החוזרת וסירובה ליצור קשר ולהראות מחויבות לתהליך, זאת אף על פי שהבינה את הנזקקות הגבוהה שלה לכך. חצי שנה לאחר מכן קציני המבחן עודדו את הצעירה להשתלב במסגרת אשפוזית קהילתית, והיא סיימה בהצלחה את תהליך הגמילה הראשוני.


למרות זאת, תסקיר מאוחר יותר ציין כי הצעירה לא הצליחה להמשיך במסגרת הטיפולית והתחילה לעבוד כברמנית אף על פי התמכרותה לאלכוהול. נטען כי היא איננה מכירה בצורך שלה להשתלב במסגרת אינטנסיבית כדי להיגמל לחלוטין, דבר שמעיד על הבנה נמוכה של חומרת מצבה. עקב כך נקבע כי קיים סיכון גבוה שתמשיך להסתבך עם החוק. לפיכך לא ניתנה המלצה על טיפול שיקומי עבור הצעירה.


השופט גזר על הצעירה ארבעה חודשי מאסר בצורת עבודות שירות והתחייבות כספית


המאשימה טענה כי המוטיבציה של הצעירה להשתקם היא מס שפתיים בלבד וכי לא נעשה מאמץ אמיתי לשנות את אורחות חייה. צוין שהתקיפות כלפי בן הזוג התרחשו לרוב בביתו, מקום שבו אמור לחוש בטוח ומוגן, דבר שמחמיר את ביצוע המעשים. המאשימה הזכירה כי התנהלותה של הצעירה היא אלימה וחסרת מעצורים, הן מילולית והן פיזית, וככל שלא השתקמה מהתמכרותה לאלכוהול וסמים, סביר להניח כי היא תשוב ותבצע עבירות פליליות.


עורך דינה של הצעירה טען כי מערכת היחסים הבעייתית שלה עם בן זוגה היא שהובילה אותה למקום שבו היא נמצאת היום. הוא הזכיר כי הפרש הגילאים ביניהם הוא של כמעט 25 שנה, וכי בן הזוג היה זה שחשף אותה לעולם האלכוהול והסמים מלכתחילה. הוא הסביר שלאור היותה שיכורה ותחת השפעת כדורים בזמן ההתנהלות האלימה, שיקול דעתה לא היה מגובש ולכן אין לגזור עליה עונש חמור אשר ימנע ממנה כל סיכוי להשתקם.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


השופט קבע כי לא ניתן לתרץ את התקיפה האלימה של הצעירה ביחסיה הבעייתיים עם בן זוגה, בין היתר משום שלא הובאו ראיות קונקרטיות לדברים שנטענו. עוד נקבע כי לאור נסיבות חייה המורכבות והחוסר בעבר פלילי, יש להטיל עליה ענישה קלה אך ממשית, דבר שירתיע אותה מביצוע עבירות נוספות. לפיכך, הוא גזר עליה עונש מאסר של ארבעה חודשים בעבודות שירות והתחייבות בסך אלף שקלים להימנע מעבירת אלימות במשך שלוש שנים מיום מתן גזר הדין.

 

ת"פ 45146-08-15