לאחרונה, בית משפט השלום בירושלים זיכה מאשמה אדם שבת זוגו לשעבר התלוננה עליו כי ביצע בה מעשה מגונה ואיים עליה. בכתב האישום צוינו שני מקרים שבהם האיש נפגש עם בת זוגו לשעבר לאחר שנפרדו, כולל עדויות של בת הזוג ושל קרובי משפחה שנכחו בקרבת השניים לפני ולאחר המעשים הנטענים.


במקרה הראשון תואר כי הבחור חשף את איבר מינו בפני בת זוגו לשעבר ללא רצונה, ובמקרה השני התחכך בה בכוח מבלי שהסכימה לכך. האישה טענה כי נוסף על המעשים, הוא היה שולח לה הודעות טקסט בעלות אופי מיני מאיים והדבר גרם לה לחרדות.


האיש טען בתגובה כי למרות פרידתם, בת זוגו לשעבר הייתה נפגשת איתו מידי פעם והם היו מתנשקים ומתגפפים בהסכמתה המלאה. הוא הוסיף כי המסרונים המאיימים לכאורה נכתבו ברוח שטות והוא כלל לא התכוון לאיים עליה באופן כלשהו. בנוסף הסביר כי סגנון הניסוח המיני של ההודעות היה בהתאם לאופי שיחותיהם כשהיו ביחד.


האישה טענה כי בן זוגה לשעבר עוקב אחריה באובססיביות וגורם לה לחרדות


בעדותה בפני בית המשפט, האישה טענה כי בן זוגה לשעבר הטריד אותה באופן חוזר ונשנה ואף תקף אותה מינית. היא סיפרה שעלה אחריה במדרגות ביתה, הצמיד אותה לקיר בכוח וחשף בפניה את איבר מינו. היא ציינה שנגרמו לה חבלות בצוואר ובידיים כתוצאה מהמקרה, וכן שמאז היא חוששת לעלות במדרגות.


לדבריה, מאז פרידתם הוא נוהג כלפיה באובססיביות, עוקב אחריה ושולח לה הודעות מטרידות בעלות אופי מיני. כראיה היא הביאה תכתובות של מסרונים שבהם הוא מאיים שיטרוף אותה, ירצח אותה אם תבגוד בו, יאנוס אותה ועוד.


האיש התגונן וטען כי צורת הניסוח הזו הייתה מקובלת ביניהם ואף הייתה נאמרת בפומבי בפני משפחתה של בת זוגו לשעבר. הוא הסביר כי רוב האמירות נאמרו בבדיחות ולא בכוונה לאיים או להרע באופן ממשי. לגבי המעשה המגונה לכאורה, הוא טען כי האישה נהגה להתגפף איתו בחדר המדרגות פעמים רבות לאחר שנפרדו, זאת בהסכמתה המלאה.


האיש הואשם כי תקף באגרוף את בעלה של בת זוגו לשעבר כשהיא נוכחת בסמוך


בכתב אישום נוסף שהוגש נגד האיש, נטען כי כחודש לאחר ביצוע המעשים נגד בת הזוג לשעבר, הוא תקף את בן זוגה החדש כשהיא נמצאת בסמוך. נטען כי השלושה היו מצויים בסמוך לחניית סופר כשהתפתח עימות בין שני הגברים, בן הזוג לשעבר ובן הזוג החדש שאיתו האישה התחתנה. צוין כי היא ניסתה להפריד ביניהם אך ללא הצלחה וסופו של דבר שהאיש תפס את הבעל בגרונו, חנק אותו והיכה אותו באגרוף בפניו.


האיש אישר שהמקרה אירע אך טען בתגובה כי בת זוגו לשעבר ובעלה הם אלה שתקפו אותו ראשונים. הוא אמר שתגובתו האלימה הייתה כהגנה עצמית מול התקיפה, ולכן יש לבטל את האישום נגדו. בחקירת בת הזוג בבית המשפט, היא הודתה כי היא תקפה ראשונה את האיש, והדבר אף נתמך במצלמות רחוב אשר תיעדו את המקרה. לפיכך, השופט קבע למחוק את אישום התקיפה.


נמצא כי קיימות סתירות בעדות האישה בנוגע לתקיפות המיניות לכאורה


השופט ציין בהכרעתו כי התרשם באופן ישיר מהעדויות של האיש ושל בת זוגו לשעבר, כאשר עדות האיש הייתה מהימנה ואילו בעדות האישה נמצאו סתירות. מבדיקת חקירותיה במשטרה לאחר התלונות שהגישה, עלה כי חסרים פרטים רבים שנאמרו על ידה מאוחר יותר רק בבית המשפט.


אמנם הוזכר כי דיווח מאוחר על מקרה אינו מבטל את המקרה, במיוחד בכל הנוגע לעבירות מיניות, אך במקרה זה נראה שהפער גדול מידי. השופט הראה כי האישה התלוננה למשטרה בגין איומים מצד בן זוגה לשעבר ולא הזכירה את המעשים המגונים שלכאורה עברה.


יתר על כן, בעדות עצמה התגלו סתירות מכיוון שפעם אחת טענה כי הפתיע אותה בחדר המדרגות ובפעם אחרת כי רדף אחריה עוד מהרחוב, זאת לאחר שהביאו בפניה את העדות של אמה שסיפרה כי ראתה אותם משוחחים עוד לפני שנכנסו לחדר המדרגות.


השופט קבע כי לא ניתן להרשיע את האיש וזיכה אותו מכל האישומים


לגבי עבירות האיומים, השופט ציין כי האישה טענה בחקירתה המשטרתית כי מחקה את כל המסרונים המאיימים ששלח לה בן זוגה לשעבר. למרות זאת, בעדותה טרם המשפט, היא הקריאה לכאורה הודעה כזאת, דבר שמעלה תמיהה האם ההודעה אמיתית או ששיקרה כשטענה שמחקה את כל המסרונים.


נוסף על כך, האיש הציג בפני השופט התכתבויות קודמות ביניהם שבהן היו נפוצות הודעות בעלות אופי מיני גם מצידה של האישה. לפיכך, השופט קבע שלא הוכח כי המסרונים שהאישה התלוננה בגינם לא היו מהתכתבות מינית מוסכמת שנעשתה עוד כשהשניים היו ביחד.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מין ותלונת שווא במשטרה


השופט הוסיף כי לא התרשם לטובה מעדות האישה שנראתה מוגזמת ולא משכנעת, לרבות העובדה שלא הצליחה להסביר את הסתירות בעדותה ואת הדיווח המאוחר על המעשים המגונים לעומת הדיווח על המסרונים המאיימים. יתר על כן, היא התחמקה ממענה על שאלות שלא היו נוחות לה, דבר שהקשה לקבל את גרסתה לאירועים. לסיכום הוא קבע כי לא קיימת תשתית ראייתית המאפשרת הרשעה ולכן הוא זיכה את האיש מכל האישומים.

 


ת"פ 2739-03-19