לאחרונה, בית המשפט המחוזי מרכז-לוד גזר את עונשו של צעיר שהצית גן ילדים בעקבות פרשיית התעללות שהתרחשה בו. אירוע ההצתה אמנם בוצע בשבת בבוקר כשהגן היה ריק מילדים ומלבד נזקי רכוש לא היו נפגעים בנפש, אך בקומות התחתונות של המבנה התגוררה משפחתה של הגננת והאש הייתה עלולה לפגוע בהם אם לא היו נמלטים מהמקום.


בחודש יוני 2019 התפרסמה בתקשורת פרשייה שבמרכזה גננת בשנות העשרים לחייה. לפי כתב האישום שהוגש במקרה, הגננת התעללה בפעוטות אשר היו תחת אחריותה בגן הילדים שאותו ניהלה. הסיפור עורר הדים רבים אצל אוכלוסיית ההורים לילדים בישראל, והגננת ומשפחתה הפכו מטרה להתנכלויות וביוש ('שיימינג') ברשתות החברתיות.


הצעיר הצית את בית המשפחה של הגננת וגרם נזק רב לרכוש


בכתב האישום צוין כי מצלמת רחוב תיעדה את הצעיר כשהוא נכנס אל חצר גן הילדים. תואר כי הגן היה בקומה השלישית של בית מגורים פרטי, כאשר בשתי הקומות התחתונות התגוררו בני משפחתה של הגננת. נטען כי הצעיר הצית מבנה עץ צמוד לקיר הבית שהיו בתוכו מכלי גז. לאחר מספר דקות יצא מהחצר והסתכל דרך הגדר כדי לוודא שהאש אכן נתפסה ומתחילה להתפשט, רק אז ברח מהמקום בריצה.


הצעיר ביצע את ההצתה בשעת בוקר מוקדמת ביום שבת כאשר באותה עת משפחתה של הגננת ישנה בבית. כשהאש החלה להתפשט, התעוררו יושבי  מרעשי ההתלקחות ויצאו במהירות החוצה. האש התפשטה גם לבית השכנים והם נאלצו לנוס מביתם כאשר רכוש בחצרם נפגע מנזקי השריפה.


בעקבות אירוע ההצתה, קומת גן הילדים שהייתה עשויה עץ נהרסה באופן מוחלט. הקומות התחתונות של המבנה ששימשו כבית המשפחה של הגננת ניזוקו גם הן, ונגרמו נזקים ברכוש גם לבית הסמוך של השכנים. לפיכך עתרו קרובי המשפחה של הגננת ושכניהם לתשלום פיצויים בעקבות גרימת הנזק בעבירה.


בעבירת הצתה קודמת נגזר על הצעיר בבית משפט לנוער עונש מקל ומופחת


הצעיר, בן 19 בלבד, נשפט בעבר על אירוע הצתה שבו היה מעורב כשהיה קטין. נטען כי בית משפט לנוער גזר עליו עונש מקל במיוחד כהתחשבות בנסיבות חייו הלא פשוטות וכן עקב עבר פלילי נקי. צוין כי לחובתו של הבחור עומד עונש מאסר על תנאי של שישה חודשים מהעבירה הקודמת.


השופטת הדגישה כי לאור העובדה שהצעיר חזר על אותה עבירה, יש לגזור עליו עונש מחמיר יותר שירתיע אותו מביצוע העבירה פעם נוספת בעתיד. לפיכך היא החליטה על הפעלת עונש המאסר על תנאי מעבירת ההצתה הקודמת, נוסף לגזירת עונש של 40 חודשי מאסר בפועל נוספים, כך שבסופו של דבר הצעיר ירצה שלוש וחצי שנות מאסר בפועל.


גורמים עברייניים עירבו את הצעיר בשני מקרי ההצתה והכניסו אותו לחובות


בתסקיר של שירות המבחן, צוין כי הבחור הידרדר לחברה עבריינית כבר בגילאי 15-16 וחייו היו מורכבים, בין היתר משום שחסרו לו דמויות הוריות משמעותיות שיכוונו אותו בצעירותו. עורך דינו של הבחור סיפר כי על רקע משבר בגיל צעיר, הוא התחבר עם גורמים עברייניים שניצלו אותו ודרדרו אותו לביצוע ההצתה שבגינה נשפט בבית משפט לנוער.


עורך הדין של הבחור טען כי הוא ניתק קשר עם הוריו ועבר להתגורר עם עבריינים אשר גנבו ממנו שיקים כאשר היה במעצר. הוא הסביר שהדבר נעשה ללא ידיעתו של הצעיר וכעת קיימים לו חובות של מאות אלפי שקלים שאין לו את הכסף להחזירם. לאור המצב, כשישתחרר הוא יוכרז פושט רגל ויצטרך להתמודד עם מצב כלכלי קשה. לפיכך, עורך הדין ביקש להפחית מסכום הפיצויים שדרשו נפגעי ההצתה בסך מאה אלף שקלים.


בדברו האחרון של הצעיר טרם מתן גזר הדין, הוא טען כי אמו מפרנסת חמישה ילדים לבדה וכי לו עצמו אין כסף. עוד הוא הוסיף כי אינו מתכוון לשלם כסף למי שהתעללה בפעוטות חסרי ישע, וכי הוא מציע לתרום את כספי הפיצוי לכל ילד שנפל קורבן למעשי ההתעללות של גננת הגן.


השופטת פסקה עונש מאסר בפועל ו-50 אלף שקלים פיצויים לנפגעים


בעבירה פלילית ניתן לפסוק פיצויים כספיים עבור נפגעי עבירה אם נגרמו נזקי רכוש או נזקי גוף. עם זאת, השופטת ציינה כי הפיצויים שייפסקו בגזר הדין משויכים למשפט הפלילי בלבד בעקבות העבירה, וכי הנפגעים יכולים לתבוע את הצעיר גם במשפט אזרחי כדי לקבל את מלוא הכסף שמגיע להם עבור הנזקים לרכושם.


נפגעי העבירה עתרו לסכום פיצויים מצטבר של מאה אלף שקלים. עם זאת, השופטת הדגישה כי הסכומים לא נתמכו על ידי חוות דעת שמאית, ולמעשה נקבעו על סמך מחירי רכוש שנלקחו מהאינטרנט, כך מעדותו של אחד הנפגעים. ללא ביסוס של אסמכתאות, השופטת קבעה כי לא ניתן לקבל את סכום הפיצויים שהתבקש.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


השופטת גזרה על הצעיר עונש מאסר בפועל של שלוש וחצי שנים, נוסף על שמונה חודשי מאסר על תנאי ופיצוי כללי של 50 אלף שקלים לנפגעי ההצתה, כך קרובי משפחתה של הגננת שרוב רכושם ניזוק יקבלו פיצוי בסך 40 אלף שקלים ושכניהם יקבלו 10,000 שקלים פיצויים.

 


ת"פ 52977-07-19