לאחרונה התפרסמו בתקשורת יותר ויותר מקרים של עבירות מין חמורות, ביניהם אונס קבוצתי של נערה בידי גברים רבים בעיר אילת. המקרה עורר הד תקשורתי וציבורי נרחב, והוביל רבים מאזרחי ואזרחיות ישראל להיחשף ברשתות החברתיות ולשתף על אודות מקרים שבהם הם היו חשופים לפגיעות מיניות שונות.


חשוב מתמיד להזכיר כי נפגעי עבירות מין זכאים לזכויות מיוחדות עקב הדברים שעברו, גם כשמדובר בעבירה קלה לכאורה של הטרדה מינית. החוק והפסיקה הישראליים מודעים לכך שפגיעה מינית, להבדיל אולי מפגיעות אחרות, היא אינטימית והשלכותיה הגופניות והנפשיות עלולות להיות חמורות.


עזרה ראשונה מייד לאחר פגיעה מינית: מרכזי סיוע, הגשת תלונות ותביעות


קיימות היום מגוון פלטפורמות סיוע עבור אדם שעבר הטרדה מינית או פגיעה מכל סוג, לרבות מעשה סדום, תקיפה מינית ואונס. מרבית ממרכזי הסיוע לנפגעי עבירות מין מספקים קודם כל אוזן קשבת, תמיכה ומענה טלפוני. קיימים מרכזי סיוע ספציפיים לנפגעים קטינים ("מרכז הגנה") ולנפגעים אשר משרתים בצה"ל ("מרכז מהו"ת"). זכרו שאין כל בושה בקבלת עזרה ראשונית לאחר מקרה שבו חווייתם פגיעה, גם אם בעיניכם היא קלה ושולית.


כמו כן, אם נפגעתם בתקיפה מינית ואתם זקוקים לעזרה ראשונה בהיבט הגופני, אתם זכאים לפטור מלא מתשלום אגרה לחדר המיון שאליו פניתם לאחר המקרה. כמו כן, אתם פטורים מתשלום על טיפולים שתעברו בחדר המיון בשל הפגיעה.


לאחר קבלת סיוע ראשוני, יש בידי הנפגע את האפשרות להתלונן במשטרה בגין המקרה. בעקבות כך יהיה ניתן להגיש כתב אישום פלילי נגד העבריין, ובמקרים מסוימים אף להגיש תביעה אזרחית ולקבל פיצויים. חשוב להתייעץ עם עורך דין הבקיא בתחום זכויות נפגעי העבירה כדי שיידע לאסוף מכם את כל הפרטים ולהכין אתכם להגשת תלונה במשטרה או להגשת תביעה אזרחית שתניב את התוצאות המיטביות.


סיוע משפטי לנפגעי עבירות מין וזכויות מיוחדות במהלך משפט פלילי ותביעה אזרחית


נפגעים ונפגעות של עבירות מין זכאים להגיש תלונה במשטרה על הפגיעה שעברו ובעקבות כך יוגש נגד העבריין כתב אישום בגין העבירות שביצע. נזכיר כי נוסף להליך הפלילי, נפגע עבירה זכאי לתבוע את האדם שפגע בו באופן אזרחי ולקבל פיצויים אם יוכיח שניזוק כתוצאה מהפגיעה. במקרה של הטרדה מינית בעבודה, תוגש תביעה אזרחית לבית הדין האזורי לעבודה.


מה הזכויות המיוחדות של נפגעי עבירות מין ואלימות חמורה במהלך המשפט הפלילי? לרבות הזכות להיות בדיון ולקרוא את כתב האישום שמוגש נגד העבריין, לנפגעי עבירות מין יש זכות להתערב בהליך המשפטי ולהביע דעתם כאשר מתגבש הסדר טיעון עם העבריין, או אם נידונה החלטה על עיכוב הליכים. כמו כן, הם זכאים להשמיע את עמדתם אם העבריין מבקש חנינה או הקלה בעונש לאחר שניתן גזר הדין. במקרים אלה, יש להם היכולת להשפיע ממש על עתידם של הפוגעים.


בהיבט האזרחי, נפגעי ונפגעות עבירות מין זכאים להגיש תביעת פיצויים בגין הנזקים שנגרמו להם, לרבות נזקים נפשיים שאינם מתבטאים בפגיעה גופנית. כך למשל, נשים אשר הותקפו מינית, גם אם קיבלו פיצויים במסגרת ההליך הפלילי לאחר הרשעת העבריין, היו זכאיות לסכומי פיצויים נוספים לאחר שהגישו תביעה אזרחית לפי דיני הנזיקין. במקרים של פגיעות חמורות, הפיצויים יכולים להגיע גם למאות אלפי שקלים. יתר על כן, במקרי פגיעה מסוימים ניתן להגיש תביעה לקצבאות נכות שונות מול המוסד לביטוח לאומי, למשל נכות בגין נזק נפשי או דמי פגיעה בעבודה.


עזרה לטווח הארוך: מרכזי סיוע שיקום, סל למתמודדי נפש מטעם משרד הבריאות


במקרים רבים, נפגעי ונפגעות עבירות מין נשארים עם הפגיעה הקשה גם הרבה לאחר התרחשות המקרה וסיום ההליך הפלילי או האזרחי. מרכזי סיוע רבים מאפשרים לנפגעים להשתקם באמצעות תוכניות ייחודיות, שילוב תעסוקתי בקהילה ותמיכה נפשית נוספת. המרכז הישראלי למוגנות מספק שירות חינמי של תוכניות שונות בתחום השיקום באמצעות אנשי מקצוע.


עוד ניתן להזכיר את "בית אמיתי" המהווה מועדון לנערות ולצעירות שחווה תקיפה מינית, וכן את "שלום בנייך", סיוע המותאם לקהילה דתית וחרדית. כמו כן, נפגעי ונפגעות תקיפה מינית זכאים לסל שיקום למתמודדי נפש של משרד הבריאות, ולזכאים אלה חברת "שלו" מספקת שיקום מוכוון טראומה באמצעות הוסטלים, קהילות, דירות משותפות ועוד.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית


לסיכום, חשוב שתהיו מודעים לזכויותיכם כדי שאם עברתם פגיעה מינית או אם חלילה תעמדו בצד הנפגע בעתיד, תדעו לפעול למיצוי הזכויות וההטבות המגיעות לכם. עזרה ראשונה מייד לאחר פגיעה מינית, סיוע משפטי תוך כדי הליך פלילי או תביעה אזרחית, ועזרה אישית לטווח הארוך יוכלו לתת לכם כלים שימושיים כדי להשתקם מהפגיעה ולנסות לפתוח דף חדש בחייכם.