בימינו, הרוב המוחלט של משקי הבית בישראל מחזיקים שניים עד שלושה כלי רכב. רכב פרטי, אופנוע או קטנוע ואפילו רכב מטעם העבודה, כולם משמשים את ציבור הנהגים מידי יום להגיע אל מקומות שונים. יחד עם המורכבות והמיומנויות הנדרשות בפעולת הנהיגה, במקרים רבים אנו עולים על ההגה כשאנחנו עייפים, לא מרוכזים ולחוצים לעשות סידורים שונים הקשורים לעבודה או לחיי המשפחה שלנו.


אין ספק שהנהג הישראלי הנורמטיבי משתדל לשמור על חוקי התנועה ככל האפשר, ומכיר בחשיבות הגדולה של נהיגה זהירה ובטוחה שתביא אותו ואת שאר משתמשי הדרך הביתה בשלום. ואולם, קיימים גם אנשים שבוחרים במודע או בשוגג לסכן את עצמם ואת הסובבים להם בזמן שהם נוהגים ברכב, ולכן העונש על עבירות תעבורה הוא חמור ומרתיע.


1. עבירת תעבורה יכולה לגרום לעונשים חמורים: קנס, נקודות ואף פסילת או שלילת רישיון הנהיגה


כמעט ואין נהג שלא מצא את עצמו מקבל דוח תנועה בגין עבירת תעבורה כזו או אחרת, למשל שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה, נהיגה בשכרות או נהיגה במהירות מופרזת. משרד התחבורה והמשטרה אינם מקלים ראש בעבירות הללו, ולעיתים מאוד נוקשים בהתמודדות עם נהגים שנתפסו בגין עבירות תעבורה באופן כללי.


מנעד העונשים בגין עבירות תעבורה הוא רחב. במידה וכתוצאה מהעבירה נפגע רכושו של אדם או חלילה גופו, העונש על הנהג הפוגע יכול להגיע גם למאסר בפועל ולסכום פיצויים נדיב כלפי הקורבן. בעבירות תעבורה קלות יותר שאינן מביאות לנזק ממשי, הנהג יכול לקבל עונש בדמות קנס כספי או סנקציות שונות הקשורות להחזקת רישיון הנהיגה, כמו נקודות או פסילת ושלילת הרישיון.


פעמים רבות, לאחר קבלת הדוח, נהגים אשר בטוחים בחפותם יבקשו להישפט על העבירה בבית המשפט לתעבורה. דבר זה יכול להיות משתלם עבור אותם נהגים, מפני שבמקרים מסוימים השופט או השופטת יחליטו לזכות אותם מההרשעה כך שלא יצטרכו לשאת בשום עונש. איך תדעו אם ישתלם לכם לערער על הדוח ולבקש להישפט בגין העבירה שלכאורה ביצעתם?


2. זיכוי מעבירת שימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה


לפי תקנות התעבורה, השימוש היחידי שמותר בטלפון כשהרכב בתנועה הוא קיום של שיחה טלפונית באמצעות דיבורית. כל שימוש אחר בטלפון בזמן הנהיגה כדוגמת קריאת הודעת טקסט או כתיבת מענה, הפעלת אפליקציית ניווט או יישומון אחר ואפילו החזקה שלו ביד ללא שימוש מהווה הפרה של תקנות אלו.


עם זאת, אין הכרעה מוחלטת בתקנות לגבי שימוש בטלפון כשהרכב לא נמצא בתנועה אך עם מנוע פועל, למשל בזמן עמידה ברמזור או בפקק. כך או כך, הדבר הכי חשוב שעליכם לוודא ברגע שנעצרתם על ידי שוטר בגין עבירת שימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה, הוא שהמצב מתועד בצורה נכונה.


כשתערערו על הדוח שנרשם לכם ותבקשו משפט, הראיות שיוגשו לשופט או השופטת יהיו ככל הנראה דוח האירוע שכתב השוטר שבו תיעד את תגובתכם לאחר המעשה. לפיכך, יש חשיבות עליונה לתיעוד האירוע מהצד שלכם. בדקו שהשוטר כותב את כל ההסבר שלכם ולא רק את מה שהוא מוצא לנכון.


במידת הצורך, תוכלו להקליט את השיחה ביניכם או לצלם ווידיאו, ראיה זו תהיה חוקית בבית המשפט. יתר על כן, חשוב לדבר עם השוטר בזמן אמת בצורה תמציתית, בלי התבטאויות גסות או תחנונים לוויתורים, דברים כאלה יפעלו לרעתכם בזמן המשפט ולעיתים יציירו אתכם כאשמים.


כמו כן, חשוב שתצלמו את הסיטואציה, למשל את מצב התנועה שהיה בדרך ואת מיקום הרכב. נהגים רבים מזוכים מביצוע העבירה רק משום שהיו בידיהם ראיות שסתרו את דיווח השוטר בפני בית המשפט, ולכן היה ביכולתם לערער על מהימנותו ועל גרסתו להתרחשויות שהובילו למתן הדוח. במקרה שעדות השוטר תהיה מבולבלת או לא אחידה, לגרסה שלכם תהיה עדיפות ככל שתהיה מפורטת ותיראה מהימנה לשופט או לשופטת.


3. נהגתם בשכרות? ייתכן שתצאו זכאים מהעבירה


בכל הקשור לעבירת נהיגה בשכרות, חשוב לזכור שאלכוהול משפיע אחרת על כל אדם, ומידת שכרות נקבעת על פי מדדים רבים ביניהם גיל, משקל ועוד. קביעת שוטר על נהיגה בשכרות לרוב נסמכת על בדיקת מכשיר ינשוף. אם לדעתכם המכשיר לא היה מדויק, אל תהססו לבקש חוות דעת מקצועית, ייתכן כי אתם צודקים ומבחינה טכנית המכשיר החשיב חומרים שאינם אלכוהוליים כאלכוהול.


נוסף על כך, בדיקת הינשוף איננה חובה, אף על פי שהשוטר שעצר אתכם יזהיר שסירוב לביצוע הבדיקה יכול להרשיע אתכם כשיכורים גם אם לא הייתם כאלה. שימו לב: במידה שהשוטר לא הזהיר אתכם, הרי שזה יפעל לטובתכם בזמן המשפט מכיוון שהוא מחויב לעשות זאת כחוק.


כמו כן, ניתן לערער על התנהלות השוטר גם באספקטים אחרים. כמו בעבירת שימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה, גם כאן יש לכם כנהגים אחריות גדולה לתעד את המקרה ולוודא שכל הפרטים שהשוטר רושם בדוח הם נכונים לגביכם. במידה שיימצא כי השוטר לא מילא את הדוח בצורה שלמה או שיש ליקוי בראיות שהובילו למתן הדוח, סיכוי גדול שיזכו אתכם מהעבירה מחמת הספק.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


לסיכום, בניגוד לעבירות אחרות, בעבירות תעבורה קיימת חובה מצד המשטרה להוכיח שאכן ביצעתם את העבירה. ללא ראיות ממשיות שישכנעו את השופטים, לא יוכלו להרשיע אתכם ולממש את הדוח שנרשם לכם. לפיכך, בדקו כי הסיטואציה מתועדת כהלכה וזכרו שאין לכם מה להתוודות בפני השוטר ש"תפס" אתכם על הכביש לפני שווידאתם שיש לו ביסוס ממשי למתן הדוח.

 

*הכתבה לא מהווה ייעוץ משפטי משום סוג. מומלץ להיעזר בעורך דין מתחום עבירות התעבורה בכל תרחיש ספציפי.