לאחרונה בית משפט השלום לתעבורה באשדוד עסק בשאלת העונש הראוי לצעיר שהורשע על פי הודאתו בעבירות של נהיגה רשלנית אשר גרמה למוות, נהיגה בקלות ראש, גרימת תאונת דרכים שכתוצאה ממנה נגרם נזק ונהיגה במהירות בלתי סבירה לתנאי הדרך.


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, הצעיר נסע בנתיב הימני בכביש דו סטרי, סטה לכיוון הנתיב השמאלי, התנגש ברכב שהגיע משמאל וחסם אותו. כתוצאה מהפגיעה, הרכב שבו נהג הצעיר התהפך ונעצר בעת שנתקל בתעלה.


בעקבות התאונה, שניים מתוך ארבעת הנוסעים ברכב קיפחו את חייהם ואילו הצעיר שנהג ברכב וחבר נוסף, נפצעו באופן קשה. נוסף על כך, נהגת הרכב השני נפצעה גם היא ואף עברה ניתוח לכריתת הטחול.


משפחות החברים שנהרגו: "אין מקום לשלוח את הצעיר למאסר מאחורי סורג ובריח"


בתסקיר שירותי המבחן צוין שהבחור בן 19, חי חיים נורמטיביים, מנהל אורח חיים דתי. כמו כן צוין כי לצעיר יש מערכת יחסים טובה ותקינה עם הוריו. עוד עלה מן התסקיר שהצעיר תלמיד טוב, חבר טוב, משמש דוגמא טובה עבור בני נוער, עוזר לאוכלוסיות מוחלשות ואף מעוניין להתגייס לצה"ל בעתיד.


נוסף על כך צוין בתסקיר כי הצעיר נעדר קווים עבריינים, והוא הודה באשמה ולקח אחריות מלאה על התאונה, כמו כן הביע חרטה וצער רב. הצעיר שיתף את שירותי המבחן בתהליך שיקומו והתמודדותו עם הקשיים הנלווים והאשמה שחש עקב גרימת מותם של שניים מחבריו הקרובים.


שירות המבחן ציין שלנוכח גילו הצעיר, האובדן הגדול שחווה, והעובדה שהמשפחות של החברים שנהרגו הן חלק מקהילתו, עונש מאסר יכול לגרום לצעיר משבר ונזק. שירות המבחן הוסיף כי אם יוחלט להשית על הצעיר עונש מאסר בפועל, מומלץ לשלב את הצעיר במחלקה מיוחדת בתחום התעבורה בבית הסוהר, אשר במסגרתה הוא יוכל לקבל טיפול לצורך התמודדות עם התאונה.


הורי החברים המנוחים, והורי החבר שנסע יחד עם הצעיר ברכב, שלחו מכתבים לבית המשפט שבמסגרתם הם העידו על אופיו הטוב של הצעיר, וביקשו שלא לדון אותו לעונש מאסר.


הצדדים הגישו לבית המשפט הסדר טיעון שבו הם הסכימו על עונש מאסר בפועל לתקופה של 12 חודשים, מאסר על תנאי, פסילת רישיון לתקופה של 10 שנים ופסילת רישיון נהיגה על תנאי.


הצעיר החליט להצטרף לנסיעה בכדי לשמח חברי קהילה בשמחת תורה


השופטת קבעה שהערך המוגן שנפגע כתוצאה מהתאונה הוא עקרון קדושת החיים, מידת הפגיעה גבוהה, משום שבעקבות התאונה נהרגו שניים מן הנוסעים כמו כן שלושה מעורבים נפצעו באופן קשה. על כן, ובכדי להעלות את רמת המודעות של הציבור לסכנה המצויה בכביש, ולצמצם משמעותית את המספר הגבוה של תאונות הדרכים שמתרחשות בכל שנה וגובות חייהם של בני אדם רבים, השופטת ציינה כי היא מחויבת להשית עונשים משמעותיים בכדי להרתיע אנשים מנהיגה בקלות ראש.


בהכרעתה, השופטת ייחסה חשיבות לנסיבות ביצוע העבירה וציינה כי הצעיר נסע במהירות גבוהה מן המהירות המותרת שגרמה לו לאבד שליטה ברכב. על כן, השופטת קבעה שהוא נהג באופן רשלני, אומנם, הוא החליט להצטרף לנסיעה במטרה לרצות את חבריו, שלא היה בידם רישיון נהיגה שאפשר להם להסיע מספר נוסעים כדי ללכת לשמח חברי קהילה בשמחת תורה. נוסף על כך צוין כי הצעיר לא הכיר את הרכב, ולכן התנסה בנהיגה בו מסביב לביתו טרם היציאה לנסיעה, כמו כן בדק אוויר בגלגלים, ולא עשה שימוש במכשיר הסלולרי שלו במהלך הנסיעה. יתרה מזאת צוין כי הצעיר לא זוכר את הנסיבות שבגינן אירעה התאונה והזיכרון הראשון שלו מיום התאונה הוא מהרגע שהגיע לבית החולים.


השופטת הוסיפה שהצעיר לקח אחריות מלאה על מעשיו והודה באשמה מיד לאחר הגשת כתב האישום וייחסה חשיבות לכך שהנהג סבל בעצמו מפגיעה פיזית ונפשית בעקבות התאונה.


יתרה מזאת, השופטת קראה בעיון את המכתבים החיוביים שהורי הנוסעים שנהרגו כתבו לבית המשפט, אשר היטיבו עם הצעיר ובמסגרתם ביקשו שלא להשית על הצעיר עונש מאסר בפועל.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


השופטת ציינה כי בעת קביעת העונש ניתן משקל גם לגילו הצעיר של הנהג ולעובדה שאין לו עבר פלילי קודם. לפיכך, בסופו של דבר השופטת החליטה לקבל את הסדר הטיעון שהוסכם בין הצדדים, ותוך כך השיתה על הצעיר עונש מאסר בפועל לתקופה של 12 חודשים, שלושה חודשי מאסר על תנאי לתקופה של שלוש שנים ופסילת רישיון נהיגה לתקופה של 10 שנים.