בית משפט השלום בפתח תקווה עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי עבור צעיר שהורשע בעבירות יבוא, יצוא, מסחר והספקת סמים וכן בעבירת החזקת סמים לצריכה עצמית ב-17 מקרים שונים.


הבחור, נהג לספק ללקוחותיו את הסמים תוך שימוש בארון החשמל שנמצא בסמוך לדירתו. הוא היה משאיר את הסמים בארון, והלקוחות היו לוקחים אותם ובתמורה משאירים בארון את התשלום עבורם.


כמו כן, הבחור חיפש לקוחות פוטנציאלים במרכז המסחרי שנמצא ליד מקום עבודתו, להם סיפק סמים גם כן.


בסך הכול ביצע הבחור 16 מכירות שונות של סמים מסוג קנאביס וקוקאין, וכן נמצא בביתו גרם קנאביס ו-0.2792 גרם קוקאין בהם עשה שימוש עצמי.


הבחור עבר תאונת דרכים בצבא ונפצע ברגלו


מתסקיר שערכו שירותי המבחן, עלה כי הבחור רווק, בן 36, נעדר עבר פלילי, סיים 12 שנות לימוד ושירות צבאי מלא, בעל תואר ראשון במדעי המדינה ועסק עצמאי בתחום הצילום.


עוד עלה מן התסקיר כי הבחור עבר תאונת דרכים במהלך שירותו הצבאי, בה נפצע ברגלו, והחל לצרוך סמים בכדי להתמודד עם הכאבים החזקים מהם סבל בעקבות התאונה.


כמו כן, הבחור השתלב בתוכנית טיפולית בקהילה, ולאחר סיומה עבר להמשך טיפול בהוסטל שיקומי.


נוסף על כך, הבחור שיתף פעולה עם שירות המבחן והטיפול האישי, מסר בדיקות שתן תקינות, ואף פנה לייעוץ פסיכולוגי מיוזמתו.
לבסוף, שירות המבחן המליץ על ענישה בדרך של עבודות שירות לתקופה של 18 חודשים וכן צו מבחן.


הסנגורית הדגישה בטיעונה כי הבחור החל לצרוך סמים בעקבות התאונה שעבר


לפני שנשמעו טיעוני הצדדים, אחותו של הבחור הגיעה להעיד בפני בית המשפט. בעדותה טענה כי מצבו של אחיה השתנה משמעותית וכי הוא מתמיד ועקבי בטיפול שלו, וביקשה מבית המשפט להתחשב בכך ולאפשר לו להמשיך בטיפול ולהשית עליו עונש שלא יקטע את התקדמותו.


בטיעוניה, הדגישה המאשימה את הערכים המוגנים שנפגעו כתוצאה ממעשיו של הבחור, ביניהם שמירה על בריאות הציבור והמלחמה בסמים.


כמו כן, הדגישה בטיעונה את התקופה הארוכה בה עסק הבחור במכירה של סמים, וכן את מספר הלקוחות הגדול ומספר העסקאות שערך.


נוסף על כך התייחסה המאשימה לתסקיר שביצעו שירותי המבחן וטענה כי הבחור לא לקח אחריות מלאה על מעשיו, נקט בעמדת הקורבן, ולא הבין את התנהגותו המסוכנת והבעייתית.


על כן, המליצה המאשימה להשית עליו עונש שיכלול 24 חודשי מאסר, מאסר על תנאי וכן קנס כספי גדול.


הסנגורית של הבחור הדגישה בטיעוניה כי מדובר בבחור נורמטיבי, ללא עבר פלילי, בעל 12 שנות לימוד ושירות צבאי מלא. כמו כן, הסנגורית שמה דגש על המשבר הקשה שעבר הבחור כתוצאה מהתאונה שעבר בצבא וציינה כי כיום נכותו מוכרת על ידי הביטוח הלאומי.


יתרה מזאת, הסנגורית שמה דגש על כך שצריכת הסמים של הבחור החלה בעקבות התאונה, בכדי להקל על כאביו המרובים, וכן ציינה כי מכירת הסמים נעשתה בכדי שיוכל לממן את קניית הסמים, וכן הדגישה הסנגורית כי הבחור מכר כמויות קטנות של סמים בכל מכירה.


יתר על כן, הסנגורית טענה כי מרגע ביצוע העבירות הבחור עבר טיפול שיקומי ממושך, בו התמיד, הפסיק את צריכת הסמים ופנה לטיפול פסיכולוגי מרצונו החופשי.


הסנגורית הגישה לבית המשפט מכתבים מכל האנשים שטיפלו בבחור וכן ממעסיקו הנוכחי.


על כן, הסנגורית ביקשה להשית על הבחור עונש של עבודות שירות בלבד.


השופט החליט לקבל את המלצת שירות המבחן ולא להשית על האיש עונש מאסר בפועל


בהכרעתו, הדגיש השופט את חשיבות המלחמה בסמים וענישת הסוחרים שמניבים תועלת כספית תוך גרימה של נזק לאחר.


כמו כן, החליט השופט לקבוע מתחם ענישה אחד עבור כל האישומים משום שקבע שיש ביניהם קשר הדוק.


יתרה מזאת, השופט ייחס חשיבות בהכרעתו למספר הרב של עסקאות הסמים בהן הבחור לקח חלק, וכן למספר הלקוחות המרובה והתקופה הארוכה שבמהלכה סחר בסמים.


עם זאת, השופט התייחס לעובדה שהבחור עבר הליך שיקומי ארוך, השתלב ביחידה לטיפול בהתמכרויות ואף מסר בדיקות שתן תקינות ונקיות מסמים. השופט התייחס גם להמלצת שירות המבחן להימנע מעונש של מאסר בפועל שעלול לפגוע בתהליך הטיפולי שעבר הבחור.


יתר על כן, השופט שקל לקולא גם את העובדה כי לבחור אין עבר פלילי קודם.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


לבסוף, השופט החליט להשית על הבחור עונש של 9 חודשי מאסר שיבוצעו באמצעות עבודות שירות, 12 חודשי מאסר על תנאי, קנס כספי בסך 5,000 שקלים, פסילת רישיון נהיגה על תנאי לתקופה של 6 חודשים, צו מבחן וכן צו להשמדת הטלפון שנתפס והסמים.


ת"פ 42359-08-18