בית המשפט לענייני משפחה בחיפה קיבל לאחרונה תביעה לביטול דמי מזונות ילדים של אב לתאומים קטינים שנמצאים במשמורת מלאה אצל האם.


האב טען כי הילדים מסרבים לראותו לאור הסתה של אימם


האב טען בפני בית המשפט כי יש לבטל את תשלום דמי המזונות בשל הניכור ההורי של ילדיו הקטינים כלפיו.


כמו כן, טען הבחור כי לא ראה את ילדיו במהלך 7 השנים האחרונות, עקב הסתה של אם ילדיו נגדו, שגרמה לניכור הורי קשה.


נוסף על כך, ציין הבחור בפני בית המשפט שהילדים שינו את שם משפחתם ברשתות החברתיות, הוציאו אותו מחייהם באופן מוחלט, מסרבים לפגוש אותו, וכן הדגיש כי כאשר פגשו אותו היו אומרים לו משפטים פוגעניים ומעליבים, מדגישים את חוסר הרצון שלהם בפגישה ואף מגנים אותו ומשפילים אותו. הבחור ציין כי הקטינים הגישו נגדו בעבר גם תלונה במשטרה, שלבסוף נסגרה.


יתר על כן, ציין הבחור כי כאשר ביקש לפגוש את הילדים האישה הייתה מסרבת בטענה שקרית שהוא אלים כלפיהם.


יתרה מזאת, טען הבחור כי לדעתו ביטול דמי המזונות לא ירחיק את ילדיו ממנו, אלא יהווה עידוד עבורם לחידוש הקשר מרצונם האישי.


הבחור פנה ליחידה לסיוע בענייני משפחה שקבעה כי טיפול משותף עשוי לעזור במקרה זה, אמנם ילדיו סירבו לטיפול, והאם סירבה לכפות עליהם לעבור טיפול.


עוד הדגיש הבחור בדבריו כי רשויות הרווחה ויתרו על המקרה, וטענו כי הילדים מתפקדים כראוי ולכן אין צורך לנסות לטפל או לגשר ביניהם לבינו, וכן ציין כי ילדיו ניתקו עמו את הקשר באופן זהה בהחלטה מכוונת שקיבלה תמיכה ולגיטימציה מאימם, כמו כן ציין כי האם לא עשתה אף מאמץ כדי לנסות לעזור לחידוש הקשר ביניהם.


לבסוף, הדגיש האב בטיעוניו כי ניסה ככל שביכולתו לחדש את הקשר עם ילדיו, ואף השפיל את עצמו בפניהם ופנה לגורמי מקצוע למטרת סיוע שלא צלח, וכן הדגיש את מצבו הכלכלי שהתדרדר לאחרונה. כמו כן, הוא ביקש מבית המשפט לבטל את דמי המזונות בכדי שהילדים ידעו כי לניתוק הקשר השלכות כלכליות, ואף הדגיש שביטול דמי המזונות לא יגרום להרעה ברמת החיים של ילדיו משום שמשפחתה של האם עוזרת להם מבחינה כלכלית.


האם טענה כי חידוש קשר עם האב יערער את הילדים


מנגד, טענה האם כי הילדים אינם מעוניינים בקשר עם אביהם ושהיא סבורה כי חידוש המפגשים ביניהם לבין אביהם עלול להוביל אותם להתמודד עם קונפליקטים ולערער אותם.


כמו כן, טענה כי האב ניסה להימנע מקשר עם ילדיהם, הדגישה כי האחריות והטיפול בילדים נפלה עליה במלואה ואף ציינה כי במהלך השנים האב מנע מבנו הבגיר קשר עמה.


נוסף על כך טענה האם כי היא הייתה מוכנה לעשות מה שנדרש בכדי לעזור לחידוש הקשר בינו לבין ילדיהם, והוא זה שסירב בטענה כי מאוחר מידי, כמו כן ניסה להתנער במהלך השנים מהקשר ביניהם, לא הגיע למפגשים, לא השתתף בטקסים או במסיבות סיום ואינו מעורב בחייהם.


יתר על כן, טענה כי הקטינים אכן פגשו את אביהם כאשר פגשו באחיהם הגדול.


כמו כן, התייחסה האם בטענותיה למצבו הכלכלי של האב, וטענה שהוא הבריח רכוש רב, וכן ציינה כי הוא זכאי לקצבת נכות, וכן זכה להעלאה לאחרונה ומקבל זכויות בגין ותק וכן פטור מתשלום חשמל, ארוחות מסובסדות וזכאי להוצאות רכב ולכן לפי חישוביה טענה כי מאז קביעת המזונות הכנסתו עלתה בשיעור של 25%.


האם הדגישה בטענותיה כי משכורתה נמוכה משל האב, והיא נזקקת לנטילת הלוואות ממשפחתה נוסף על המשכורת ודמי המזונות שמקבלת כיום, וכן הדגישה כי הוצאותיה קטנות משל האב.


לבסוף, הדגישה את ההוצאות הכספיות הרבות שנדרשות בגידול ילדיהם, ביניהן, שיעורי נהיגה, שיעורים פרטיים, חוגים וכד', וביקשה לדחות את התביעה ולהותיר את דמי המזונות כפי שהם.


השופטת החליטה להפחית את דמי המזונות ולא לבטלם לחלוטין


במהלך הדיון הציעה השופטת לצדדים לבחון אפשרות לחידוש הקשר בין האב לבין הילדים באמצעות גורם טיפולי, ועורך דינו של האב טען כי העובדה שהאם מסכימה כעת לחידוש הקשר נובעת מרצונה להמשיך לקבל תשלום מזונות.


בהכרעתה, התייחסה השופטת לכך שהאב לא ניסה לשמור על קשר עם ילדיו באמצעות שיחות טלפון או הודעות במהלך השנים, אך גם האם לא פעלה באופן אקטיבי לשינוי המצב הקיים, ונראה כי הסכסוך שקיים בין ההורים אכן משפיע על הקטינים ועל הרצון שלהם לחדש את הקשר, עם זאת יש לקחת בחשבון שהילדים בני 17 ובעלי שיקול דעת, ובוחרים שלא לפגוש באביהם.


לבסוף, לאחר שבחנה את טענות הצדדים, השופטת החליטה להפחית מתשלום דמי המזונות, ולא לבטלם, בתקווה שבעתיד יחודש הקשר בין האב לילדים ואף המליצה להיעזר בגורם טיפולי שיעזור לחידוש הקשר.


השופטת התייחסה לטענת האם שסיפרה כי שכרו של האב עלה במהלך השנים, אמנם החליטה שהטענה לא מתיישבת עם העובדה שהאב הוגדר כפושט רגל.


כמו כן, התייחסה השופטת לכך שהכנסותיה של האם לא השתנו במהלך השנים והיא אף נישאה בשנית ולא פירטה בפני בית המשפט את הכנסותיו של בעלה.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


על כן, החליטה השופטת על הפחתת דמי המזונות של הילדים הקטינים לסך של 1,250 שקלים לחודש עבור כל קטין ועד לגיל 18.


תלה"מ 16811-11-19 ק. נ' א.
 


עודכן ב: 06/05/2021