בית משפט השלום בירושלים עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי עבור צעיר בן 19, שהורשע בעבירת סחר בסם מסוכן.


סוכן משטרה קבע להיפגש עם הבחור בכדי לבצע קנייה, השניים נפגשו והבחור מכר לסוכן 18.7739 גרם של סם מסוג קוקאין עליו שילם הסוכן סכום של 8,000 שקלים.


הבחור הודה באשמה על המיוחס לו והורשע.


שירות המבחן המליץ על עונש של עבודות שירות בלבד


מתסקיר שערך שירות המבחן עלה כי הבחור בן 19, מתגורר ברמלה ועובד כמחסנאי. כמו כן, עלה כי הבחור נשר מבית הספר לאחר 8 שנות לימוד בלבד, ומאז עבד בעבודות אקראיות.


הבחור סיפר לקצין המבחן כי נמצא ביחסים טובים עם משפחתו וכי הם עברו לגור ברמלה בצעירותו בכדי להתרחק מקשרים שוליים. כמו כן, הבחור הביע חרטה על מעשיו, וציין כי הסכים לבצע את המכירה מלכתחילה בשל מצבו הכלכלי והיה זקוק לכסף וזה הוביל אותו לפעול מלחץ, אמנם טען כי כעת הוא מבין את ההשלכות של מעשיו.


עוד סיפר הבחור לקצין המבחן כי עבר משבר במהלך תקופת מעצרו, וכן הדגיש כי הוא לא עושה שימוש בסמים, זאת הוכח בתוצאות הבדיקות שנערכו לו.


שירות המבחן התרשם כי הבחור משתף פעולה, וכי מעשיו נבעו מהעובדה שלא נמצאות בחייו דמויות יציבות שתומכות בו ומכוונות אותו וכן בשל קשרים עם האנשים שלא נכונים עבורו. כמו כן, בית המשפט ציין כי הבחור מתקשה לזהות גורמי סיכון, ועל כן קיים סיכון שישוב לבצע עבירות דומות.


נוסף על כך, שירות המבחן החליט שלא להמליץ על הליך שיקומי משום שהבחור הראה התנגדות לעניין, ולבסוף המליצו על גזירת עונש של מאסר על תנאי ועבודות שירות בלבד בשל גילו הצעיר והעובדה שעברו הפלילי נקי.


המאשימה שמה דגש בטיעוניה על סוג הסם והכמות שנמכרה


המאשימה הדגישה בטיעוניה כי הסם בו סחר הבחור היה סם קשה מסוג קוקאין וכי מדובר בכמות גדולה, כמו כן שמה דגש על כך שהמכירה הייתה מתוכננת וכי הסוכן נפגש עם הבחור לפני המכירה והם קבעו מפגש יום למחרת בו הבחור הביא לסוכן את הכמות עליה סיכמו.


נוסף על כך המאשימה הדגישה בטיעוניה כי הבחור סירב ושלל השתלבות בהליך שיקומי.


מנגד, המאשימה ייחסה חשיבות גם להודאה באשמה של הבחור, לעברו הפלילי הנקי וכן לגילו הצעיר.


על כן, המליצה המאשימה על גזירת עונש מאסר בפועל לתקופה שנעה בין 24-40 חודשי מאסר לצד מאסר על תנאי, קנס ופסילת רישיון הנהיגה.


סנגורו של הבחור הדגיש בטיעוניו את גילו הצעיר של הבחור, את היעדר עברו הפלילי וכן סיפר כי הוא סבל בתקופת המעצר והיה במשבר.


יתרה מזאת, ציין הסנגור כי הבחור עובד באופן סדיר וכיום הוא מנהל אורח חיים שגרתי ולא מתקרב למעשי עבריינות, וכן טען כי אם יוטל עליו עונש מאסר, הבחור עלול להתחבר עם חברה עבריינית.


יתר על כן, הסנגור טען כי הבחור שיתף פעולה עם שירות המבחן, וכי אף על פי מה שנכתב בתסקיר, הבחור אכן מוכן ואף מבקש לעבור הליך טיפולי.
ההגנה הגישה לבית המשפט מסמכים רפואיים שבהם מצוין כי הבחור סובל לאחרונה מבעיה רפואית, והמליצה לקבל את המלצת שירות המבחן ולהשית על הבחור עונש של עבודות שירות בלבד.


לבסוף, פנה הבחור לבית המשפט וסיפר על כך שהוא מתמודד לאחרונה עם מצב רפואי לא פשוט, ואף הביע צער על מעשיו וטען כי הוא לא מתכוון לשוב ולבצע מעשים דומים.


גם אביו של הבחור פנה לבית המשפט בבקשה שלא להשית על בנו עונש מאסר ואף סיפר כי הוא בעצמו ריצה עונש מאסר, והוא חושש שאם בנו ירצה עונש מאסר הוא יתחבר לחברה עבריינית, והוא עשה ככל שביכולתו להרחיק את בנו ממנה במהלך כל חייו ואף שינה מקום מגורים.


השופטת ייחסה חשיבות בהכרעתה לעובדה שעסקת הסמים תוכננה מראש


בהכרעתה השופטת ייחסה חשיבות לכך שעסקת הסמים בוצעה לאחר תכנון מראש ופגישה מקדימה בין הסוכן לבחור וכן לעובדה שלמרות שהסוכן היה זה שפנה אל הבחור בכדי לקנות את הסמים, העסקה בוצעה בסמוך לפנייתו, וניתן להבין כי לבחור הייתה גישה לסמים משום שיום לאחר הבקשה של הסוכן כבר בוצעה המכירה והבחור השיג עבורו את הסמים.


נוסף על כך, השופטת התייחסה לסוג הסם שמכר הבחור, סם מסוג קוקאין שנחשב לסם "קשה" ולהשפעתו ההרסנית על בני אדם, וכן לכמות הגדולה של הסם שנמכר, הגדולה פי 62 מהכמות שנחשבת לשימוש עצמי בלבד.


עם זאת, השופטת שקלה לקולא את העובדה שהבחור לקח אחריות על מעשיו ואף הביע חרטה, את גילו הצעיר, היעדר עבר פלילי, ואת רצונו לקיים אורח חיים שגרתי ונורמלי והימצאותו במסגרת תעסוקתית קבועה.


לבסוף, השופטת גזרה על הבחור 16 חודשי מאסר בפועל בניכוי ימי מעצרו, 6 חודשי מאסר על תנאי לתקופה של 3 שנים, פסילה להחזיק או לקבל רישיון מיום שחרורו למשך 6 חודשים וכן קנס בסך 3,000 שקלים.


ת"פ 16802-02-20


עודכן ב: 06/06/2021