ויוי חביבה ארגמן, עו"ד

 

מהי הולדה בעוולה? וכנגד מי מוגשת התביעה?

 

הולדה בעוולה הינה עילת תביעה העומדת להורים כנגד הרופא/בי"ח/טיפת חלב בגין ילד שנולד להם עם מום/מגבלה כלשהי שניתן היה לאבחנה טרם ההריון או במהלך ההריון.

 

ילד שנולד עם מום כלשהו או מגבלה כלשהי ונטען כי היה אפשר לאבחנו טרם הולדתו הרי שזוהי רשלנות רפואית כנגד הגורמים הרפואיים שטיפלו באם טרם ההריון או במהלך ההריון.

 

אותה רשלנות בגין הולדת הילד עם מום יכולה להצמיח עילת תביעה רשלנית כנגד הגורמים המטפלים, עילת תביעה זו מכונה "הולדה בעוולה" אשר מוגשת לרוב ע"י ההורים אשר נולד להם ילד עם מום.

 

אם ילד נולד עם מגבלה או מום והרופאים היו יכולים לאבחן את את המום במהלך ההריון (בדיקות שנעשות במהלך ההריון, כגון: US, מי שפיר, סריקות ועוד) או טרם ההריון (ע"י בדיקות גנטיות) על הרופאים החובה ליידע את ההורים על המגבלה הרפואית הצפויה בזמן ההריון בכדי לתת להם את האפשרות לבצע הפלה או למנוע את ההריון מלכתחילה, משלא הודיעו הרופאים בזמן על המום ו/או המגבלה קמה להורים עילת תביעה כנגד אותם רופאים.

 

חשוב! טרם הגשת תביעה בעילת "הולדה בעוולה" על ההורים למצוא כי קיים קשר סיבתי בין התרשלות הרופא/מרפאה ובין הימנעות ההורים מביצוע הפלה.

 

בפרשת זייצוב, נחלקו השופטים בגין אותה עילה של "הולדה בעוולה", חלק מהשופטים קבעו כי הנזק שנגרם לילד בעל המום אינו בעצם גרימת חיים, אלא בגרימת חיים לא תקינים וחלק מהשופטים סברו כי יש להכיר בעילת התביעה של הילד בעל המום רק במקרים קשים ביותר שבהם ניתן לקבוע "טוב לי מותי מחיי" (מנקודת מבטו של הילד בעל המום).

 

עד היום ההלכה שקבעה והמחייבת במקרים מסוג זה, הינה ההלכה של "טוב מותי מחיי" (הילכת זייצוב).

 

כיום, פסק ביהמ"ש העליון בעניין "המר", שם נקבעו הלכות אשר שינו את ההלכה הנהוגה עד כה. ההלכה שנקבעה בהלכת "המר": שהחיים בעוולה יבוטלו וזאת בעיקר נוכח הקושי הערכי לקבוע כי חיים של ילד הגדל עם מוגבלות נחשבת בעיני עצמו כנזק ומבחינה נורמטיבית לא ראוי שביהמ"ש יקבע שילד עם מוגבלות זה "טוב מותו מחייו".

 

אך מה כן אפשר לעשות? להורים תעמוד עילת תביעה בגין הולדה בעוולה, כאשר עילת ההורים לא תעורר את הקושי המוסרי, משמעותה: כי עקב ההתרשלות נמנעה מההורים האפשרות לבחור שלא לגדל ילד בעל מום באמצעות הפלה או אי כניסה להריון מלכתחילה.

 

 

 

אין באמור לעיל כדי להחליף ייעוץ משפטי

לקבלת ייעוץ משפטי בנושא רשלנות עיריות ו/או רשלנות רשויות, פנו אלינו עוד היום ונסייע לכם לנהל את ההליך ולהשיג פיצויים מירביים
הכותבת הינה עורכת דין העוסקת בתחום דיני נזיקין, ומייצגת תובעים שנפגעו מרשלנות רפואית, בתאונות עבודה, דרכים, נפילות ועוד.